2015-06-02, 15:22
Medlem
Gullegubbens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Menved
Patrik Engellau, VD för Stiftelsen Den Nya Välfärden:

detgodasamhallet.com/2015/05/30/lasningen-kan-bli-blasningen/

Jo då, vi kan nog ana hur stor låsningen är och det är den som snart gör SD till största parti och sedan största block. Men det är intressant att lobbyisterna på utsidan nu börjar föra upp det här samtalsämnet när de sitter och lunchar med allianspolitiker. Ju mindre alliansen blir desto mindre intressant blir det för dessa lobbyister att bjuda på lunch eller trerättersmiddag när man aldrig får någonting tillbaka.

Jag hittade denna intressanta bloggpost av Patrik Engellau om medias villkorade makt.

http://patrikengellau.com/2015/03/29...-styr-sverige/

"... Här blir det nästan övertydligt. Det är den svenska politikens standardmanus, ständigt återupprepat, som rullar på som en väloljad maskin. Journalister jagar politiker att ge mer pengar till välfärdsindustrin som tar hand om de svaga. Vem har makten? Det välfärdsindustriella komplexet såklart. Sedan hör det till saken att politikerna egentligen ingår där också, fast de i tjänsten tvingas ta en och annan snyting från journalisterna.

Och skattebetalarna? Alla vi som ska stå för fiolerna? Ska vi också ha tålamod? Vi som betalar uppehället för [De svaga, Det välfärdsindustriella komplexet, Politikerna och Journalisterna]? Vi är inte tillfrågade. Vi räknas inte. Vi är inte med i rollistan. Vår uppgift, hur underligt det än kan tyckas, verkar vara att sitta hemma och se programmet och bli sura på politikerna för att de inte tvingar oss till ännu större hjärte- och plånboksöppningar.

Hur det välfärdsindustriella komplexet lyckats få kontroll över journalisternas tänkande vet jag inte riktigt. Kanske är det bara så enkelt som att pennfäktare och intellektuella alltid fjäskat för dem som haft pengarna och makten. En annan förklaring kan vara att båda parter ju nästan uteslutande består av Mycket Goda människor."
Citera
2015-06-02, 15:50
Medlem
Giant Squids avatar
Efter att senaste tiden råkat se dokumentärer om scientologerna så slås man utav likheter med cyklopernas beteende.

Framförallt detta med "fair game" verkar man ha anammat.
Citera
2015-06-02, 16:17
Medlem
uluus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av oyto

Fler lagliga vägar in i Europa genom dekret från Bryssel är Wolodarskis lösning på problemet som inte finns. Alla Europas arbetslösa unga osynliggörs i hans envetet hatiska eller enfaldiga agenda, den sedan decennier stadigt ökande strukturella arbetslösheten förtigs.

Och i DN:s senaste agendasättande pekoral om utnyttjade ekonomiska migranter ställs inte den skriande frågan: Varför behövs det en enda outbildad mongol på en arbetsmarknad där outbildade afghaner, somalier, syrier, eritreaner och irakier i hundratusental inte "får" jobb?

Jag tycker det är intressant att notera att samtliga chefredaktörer på Sveriges stora tidningar, vare sig det gäller Aftonbladet, Expressen eller DN men också mindre sådana som exempelvis Uppsala Nya tidning (som tills alldeles nyligen hade SVT:s VD Hanna Stjärne som chefredaktör vars första uppgift på SVT enligt egen utsago var att öka mångfalden. Den nya chefredaktören på nämnda tidning, Charlotta Friberg, talade i sin bokstavligt talat första intervju i sin egna tidning om hur man inte ska vara "rädd för att vara agendasättande" ) alla har blivit väldigt synonyma med invandring och mångkultur. Jan Helin har sitt gilla olika, Mattsson sina direkt olagliga drev mot oliktänkande i denna samhällsdefinierande fråga och Wolodarski har en uppsjö sådana här artiklar med titlar som "blodet och jorden är fortfarande centrala i synen på det svenska". Livet är ju rikt och komplext, men andra områden som exempelvis ekonomi, kultur, sport, och nöje är totalt irrelevanta för dessa chefredaktörer. Då måste man förstås fråga sig själv en viktig fråga, är alla dessa figurer de allra största av filantroper, som också av en händelse råkar ha relevant "utbildning", eller finns det en annan anledning att just dessa sätts i sådana här positioner? Varför är alla helt och hållet insnöade på en enda fråga?

Förväntas vi, på fullt allvar, tro på att Wolodarski tänker på hur Sveriges samhälle ska hålla ihop i framtiden? Varför kan man då på några få klick på internet läsa sig till att det mannen säger är fullständigt världsfrånvänt och bokstavligt talat rena lögner? Om han var en sann altruist skulle han ju försöka att sätta alla dessa hundratusentals arbetslösa i Sverige i arbete, eller åtminstone inte helt och hållet ignorera deras uppenbara existens? Hur går egentligen detta ihop med hans "uppenbara" filantropi?

Vad är egentligen denna agendasättning?
Citera
2015-06-02, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oyto
DN bjuder även på en debattartikel av migrationsforskaren Lisa Pelling på tankesmedjan Arena Idé, en del av den "politiskt obundna" Arenagruppen; den obundenheten representeras där mestadels genom anhopningen av företrädare med förflutet inom SSU, LO och SVT/SR:

”Sju förslag för att stärka de osynligas rättigheter”

Vilka är de osynliga? Är dessa en nyfunnen grupp för behjärtansvärda omsorger, vid sidan om de papperslösa och EU-migranterna m fl? Eller delar de månne egenskaper med den osynliggjorda elefanten, osynlig för en del av befolkningen, företrädesvis statsmakterna?

Citat:
DN:s artikelserie om de osynliga är ett skakande och viktigt reportage om Sveriges migrantarbetare, vårt samhälles kanske mest utsatta invånare. Några av de migrantarbetare som porträtteras i reportagen har varken sökt asyl eller arbetstillstånd. Flera har emellertid kommit till Sverige genom det system för arbetskraftsinvandring som infördes i december 2008. Syftet med de nya reglerna från 2008 var att göra det möjligt för svenska arbetsgivare att möta brist på arbetskraft genom att rekrytera arbetstagare från länder utanför EU och EES.

NB: min fetning ovan.

Citat:
För det andra är det nästan uteslutande inom yrken där det inte råder brist på arbetskraft i Sverige som arbetskraftsinvandrare utnyttjats. Det handlar framför allt om branscherna städ, hotell- och restaurang, service, bygg, bemanning, handel, jord- och skogsbruk och bilverkstad.

Vore det då inte lämpligt att kräva förbud mot arbetskraft där det inte råder brist?

Citat:
1 Rättvisande information innan avresa.
2 Juridiskt bindande arbetserbjudande.
3 Certifiering av rekryterare.
4 Större möjlighet att byta arbetsgivare.
5 Utökad möjlighet till permanenta uppehållstillstånd.
6 Rätt till rättvisa.
7 Skärpta sociala krav i offentlig upphandling och huvudentreprenörsansvar.

Varför det är rimligt att öka incitamenten för migration av ej behövs arbetskraft, som blockerar de svenska ungdomarnas och de lågutbildade befintliga asylimmigranternas och instegsjobb? Fokus, som så ofta hos lyxmarxisternas välgödda manschettklass är rättigheter, är på de små men ständiga och bestämda stegens goda tyranni; ovidkommande att höra eller begrunda Sveriges och svenskarnas intressen.

Citat:
Ursprungligen postat av uluu

Agendan är denationalisering, ärendet i detta fallet kapitalkosmopolitiskt mer än kulturmarxistiskt. Det är det som förenar globaliströrelsen, vare sig den kommer från vänster eller är så att säga liberal; i det förra fallet ett uttalat ändamål att verka för nedmonteringen av nationen och statsstaten, medan den senare har inflytanden från kapitalistiska intressen med denationaliseringen som ett medel för att underlätta globaliseringen. Ideologiska respektive materialistiska agendor.
Citera
2015-06-02, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
Knasiga Karin Pettersson på Aftonbladet går till frontalangrepp på Anna Dahlberg på Expressen. Kallar henne för foliehatt och Gudmunson och Super-Tino för tok-höger och är allmänt oartig. Länge sen man läste en liknande grälsjuk attack på en södermalmsgranne.

Ska bli intressant att se om den avsevärt klyftigare Dahlberg går till motattack.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article20893731.ab

Inte för att jag gillar KP men hon är inte totalt utan poäng. Ranstorp var inget bra exempel av Dahlberg. Magnus Ranstorp har som KP visar fått plats i medierna och är en anlitad expert och kommentator. Går jag till mig själv så skulle han vara en av de första jag kommer på om någon hade frågat mig om jag kan nämna en terrorism/extremismexpert (Norell är en annan).

Sen sänker KP sig själv helt och hållet med tal om foliehattar .. hur dum får man vara.
Citera
2015-06-02, 20:34
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av minipanini
Inte för att jag gillar KP men hon är inte totalt utan poäng. Ranstorp var inget bra exempel av Dahlberg. Magnus Ranstorp har som KP visar fått plats i medierna och är en anlitad expert och kommentator. Går jag till mig själv så skulle han vara en av de första jag kommer på om någon hade frågat mig om jag kan nämna en terrorism/extremismexpert (Norell är en annan).

Sen sänker KP sig själv helt och hållet med tal om foliehattar .. hur dum får man vara.

Nja... Karin Pettersson bemöter inte Anna Dahlbergs synpunkter. Dahlberg skriver:

Citat:
Efter terrordåden i Paris och Köpenhamn har [Magnus Ranstorp] visserligen bjudits in i den mediala värmen. Numera får han figurera som den expert han är i det offentliga rummet, utan att hans medverkan väcker protester.

Men länge åtföljdes hans namn av ständiga misstänkliggöranden. Varför överdriver han hotet från radikal islam? Sjunger han inte i kör med islamofoberna? Denna nålstickskampanj tycks fortfarande ha effekt.

Utomlands finns en stor efterfrågan på Ranstorps expertis. Han leder EU:s nätverk för att motverka radikalisering (RAN), han är anlitad av Köpenhamn för att ta fram stadens strategi på området och bjöds tidigare i år in av USA:s president Obama för att medverka vid det stora toppmötet om våldsbejakande extremism i Vita huset.

Men här hemma verkar få politiker finna användning för Ranstorps kunnande. Stockholms stad kluddade hellre ihop en strategi på egen hand i rödgrönrosa anda än att tillfråga en av Europas ledande experter på området.

Karin Pettersson svarar:

Citat:
En enkel slagning i mediearkivet Retriever visar att Ranstorp var omskriven fler gånger både 2010, 2011 och 2012 än vad han var i fjol.

Jaha? Hur många av dessa napp i mediearkivet Retriever 2010, 2011 och 2012 är exempel på det Dahlberg påtalar: "Länge åtföljdes [Ranstorps] namn av ständiga misstänkliggöranden" och "protester".
Citera
2015-06-02, 23:53
Medlem
Nu börjar kriget, Dahlberg har svarat.

Aftonbladets debattmarodörer:

Citat:
Förnekelse är inget hälsosamt tillstånd för något samhälle. Aftonbladets ledarsida i allmänhet, och Karin Pettersson i synnerhet, bär en stor skuld till att svensk debatt befinner sig i dagens kramptillstånd.

http://www.expressen.se/ledare/anna-...battmarodorer/
Citera
2015-06-03, 00:37
Medlem
Månsans avatar
Anna Dahlberg lägger band på sig. Jag gissar att hon filat på texten sen i morse. Man märker hur hon kokat av ilska och vämjelse när hon skrivit sitt svar. Två rejält nedsättande rader om Pettersson slank till slut igenom. Det får vi vara nöjda med. Vi är bara i första ronden än så länge.

Karin Pettersson, som händelsevis råkar vara den som har bildat skola i att släpa människor i smutsen.

Aftonbladets ledarsida i allmänhet, och Karin Pettersson i synnerhet, bär en stor skuld till att svensk debatt befinner sig i dagens kramptillstånd.
Citera
2015-06-03, 01:24
Medlem
Bengt-Bedrups-hatts avatar
I detta sammanhang ska man hålla i minnet att också Anna Dahlberg och Expressen bär en stor skuld till kramptillståndet i svensk debatt. En lika stor skuld som galningarna på Aftonbladet.

En smula bot och bättring under ett par månader ger inga diplom.
Citera
2015-06-03, 08:26
Medlem
Hårbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gullegubben
Jag hittade denna intressanta bloggpost av Patrik Engellau om medias villkorade makt.

http://patrikengellau.com/2015/03/29...-styr-sverige/

"... Här blir det nästan övertydligt. Det är den svenska politikens standardmanus, ständigt återupprepat, som rullar på som en väloljad maskin. Journalister jagar politiker att ge mer pengar till välfärdsindustrin som tar hand om de svaga. Vem har makten? Det välfärdsindustriella komplexet såklart. Sedan hör det till saken att politikerna egentligen ingår där också, fast de i tjänsten tvingas ta en och annan snyting från journalisterna.
...
Hur det välfärdsindustriella komplexet lyckats få kontroll över journalisternas tänkande vet jag inte riktigt. Kanske är det bara så enkelt som att pennfäktare och intellektuella alltid fjäskat för dem som haft pengarna och makten. En annan förklaring kan vara att båda parter ju nästan uteslutande består av Mycket Goda människor."
Tackar! Denna text hade jag tänkt att uppmärksamma i denna tråden men råkade glömma bort att göra så.

Tråden hamnar många gånger i ett reaktivt tillstånd där rent deskriptiva texter rekapitulerar vad olika mediala aktörer gör. Men ingen reflektion om varför. Inga försök att nysta i vilka drivkrafterna bakom de på ytan irrationella beteendena är.

Jag vill inte oreserverat ge Engellau rätt i sin hypotes, men det han skriver är mycket intressant. Framförallt framför han motbevis mot den i tråden omhuldade sanningen att den verkliga makten i samhället ligger hos media.
Citera
2015-06-03, 08:59
Medlem
Månsans avatar
Även Tino Sanandaji kommenterar nu catfighten Dahlberg vs. Pettersson. Pettersson får ta emot ytterligare ett antal välriktade smockor.

När Aftonbladets ledarsida skriver om nationalekonomisk forskning har de en skyldighet att hålla sig till forskningsläget och korrekt återge det. Karin Petterson saknar auktoritet att uppfinna samband mellan fri invandring och välfärdsstaten när forskningskonsensus inom nationalekonomi inte passar värdegrunden.

http://www.tino.us/2015/06/journalis...rskningslaget/
Citera
2015-06-03, 09:09
Medlem
SigmenFloyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Bedrups-hatt
I detta sammanhang ska man hålla i minnet att också Anna Dahlberg och Expressen bär en stor skuld till kramptillståndet i svensk debatt. En lika stor skuld som galningarna på Aftonbladet.

En smula bot och bättring under ett par månader ger inga diplom.

Det handlar dock onekligen om en alldeles äkta sammandrabbning i mediakriget om mångkulturen, vilket i sig är en uppseendeväckande raritet.

Jag tycker Dahlberg också på ett väldigt effektivt sätt satte fingret på den kognitiva dissonansen inom etablissemanget med följande citat:

Citat:
Ursprungligen postat av Dahlberg
"detta är en jättevinst för samhället så nu måste andra EU-länder dela bördan med oss"
(min fetning)

Det är fanimig helt bisarrt att politiker kan framföra två totalt motsatta argument utan att bli synade av en endaste journalist.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in