Citat:
Ursprungligen postat av
Raiiier
Aa, märkte att det va lite fel utav mig =P Men förstod nu när du sa det och jag läste igenom boken igen! Tack =)
Har en annan uppgift som jag fastnat på: Vilken typ av bindningar bryts och vilka nya bildas (om det bildas några nya) när man
a) smälter järn ?
b) smälter is
c) sublimerar jodkristaller
Vet inte ens vad jag ska göra =/
a) Järn är en metall så det är en metallbindning. Det som utmärker en metallbindning är som sagt att elektronerna är delokaliserade. Det innebär i praktiken att man kan dra ut och smida metallen, forma den som man vill utan att förstöra det. Det är för att elektronerna åker fritt i metallen. Så.. går det att smida så är det metallbindning.
b) Is är vatten alltså vätebindningar (som är svagt elektronegativt) till syre (som är starkt elektronegativt). Mao en stark dipol.
c)
Är du osäker så kör uteslutningsmetoden.
Är jodkristaller en metall? Nej.
Är jodkristaller joner? Nej, de är oladdade.
Är jodkristaller en vätebindning eller motsvarande stark dipol? Nej, jod är varken bundet till väte eller är starkt elektronegativt (ett elektronegativt ämne, som t.ex. syre, drar hårt i elektronerna och skapar en dipol där fler elektroner dras åt den starkt elektronegativa delen av molekylen och därför upprättar en dipol 'en positiv pol och en negativ pol').
Så. Jod är både oladdat och sitter ihop med andra jodatomer i en molekyl med kovalenta bindningar. En oladdad jodkristallmolekyl lär ha en rätt svag kraft på en annan oladdad jodkristallmolekyl.
Så är jodkristaller bundna med kovalenta bindningar? Nej. Tittar vi på vilken grupp jod (I) är med i, i periodiska systemet, ser vi att jod har 7 valenselektroner. Det innebär att jod bara kommer vilja ha en kovalent bindning, och det är med sin molekylkompis. Jodmolekylerna i jodkristallen kommer alltså inte kunna göra en kovalent bindning med andra jodmolekyler.
Då finns det bara Van der Waals-bindningar kvar.
Du bör egentligen fundera över vad som kan tänkas få dessa jodkristaller att sitta ihop. Kommer du inte fram till någon annan bindning och att de verkar sitta rätt löst ihop, ja då är det antagligen en Van der Waals-bindning.