2016-03-05, 21:14
Medlem
SkateBlinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Jo, det gör man. Det normala är att ange vikt/volymsenhet när det gäller fasta ämnen som är lösta i vätskor. T ex använder man ofta NaCl-lösningar inom vården. En 10 %-ig NaCl-lösning innehåller 10 gram NaCl per 100 ml sterilt vatten (per 100 ml färdig lösning för att förtydliga).

Med andra ord väger urean 325 gram.

Nej Moltas666 325 gram kan väl inte stämma. Urea har ju en högre densitet än vatten. Det är ju angivet en liter och inte ett kilo. Hade det varit angivet kilo så hade jag köpt ditt resonemang.
2016-03-06, 01:16
Medlem
Kan man vänta sig att det sker någon kemisk reaktion om man låter klorgas bubbla genom en kaliumjodidlösning? skriv i så fall formeln för reaktionen.

Här är mitt försök:

Cl2(g) + 2KI(aq) ----> 2KCl(aq?) + 2I^(-1)(aq)

Eftersom Cl oxiderar lättare med ämnen än I så kommer dom att reagera.
Men ser min reaktions formel korrekt ut?

I lösningsförslaget så har dom skriv följande: Cl2 +2I^- -------> 2Cl^- + I2
2016-03-06, 14:03
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bax88
Nu var de rätt länge sen jag läste organ-kemi, men i mitt tycke så har den där molekylen ett kiralt center. Och jag får de till att de blir konter-klockvis man går när man sätter prioritet på grupperna så ett (S) borde den ha

Som ja skrivit ovan så var de länge sen ja läste organkemi, men när du kollar på kiralitet så ska du ha gruppen med lägst prioritet riktat bakåt, å detta fall är de protonen. så de är bara att sätta ut prioriteringsnummer, alkoholen först, sen propyl-gruppen, trea blir metylen. å då ser man att de borde bli (S)

Jo nu när du säger det så tror jag att du har rätt, tänkte att metylgruppen och propylgruppen räknades som identiska men stämmer inte riktigt.
2016-03-06, 18:58
Medlem
Lysepinnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Kan man vänta sig att det sker någon kemisk reaktion om man låter klorgas bubbla genom en kaliumjodidlösning? skriv i så fall formeln för reaktionen.

Här är mitt försök:

Cl2(g) + 2KI(aq) ----> 2KCl(aq?) + 2I^(-1)(aq)

Eftersom Cl oxiderar lättare med ämnen än I så kommer dom att reagera.
Men ser min reaktions formel korrekt ut?

I lösningsförslaget så har dom skriv följande: Cl2 +2I^- -------> 2Cl^- + I2

Din reaktionsformel ser nästan rätt ut, du behöver bara ändra 2I- till I2, annars blir det obalanserat med laddningarna. Men utöver det så kan man skriva på båda sätten. De du skrev visar mer hur man praktiskt genomför den typen av reaktion. I lösningsförslaget är det mer allmänt beskrivet, och de visar bara de atomerna som är aktiva i reaktionen då kalium inte är med och reagerar.
2016-03-06, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Din reaktionsformel ser nästan rätt ut, du behöver bara ändra 2I- till I2, annars blir det obalanserat med laddningarna. Men utöver det så kan man skriva på båda sätten. De du skrev visar mer hur man praktiskt genomför den typen av reaktion. I lösningsförslaget är det mer allmänt beskrivet, och de visar bara de atomerna som är aktiva i reaktionen då kalium inte är med och reagerar.

Tack! Hur utläser du 2I i ord? Samt I2.

I2 är 2 I atomer?
2016-03-07, 01:31
Medlem
EvilGs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klas.svensson
Tack! Hur utläser du 2I i ord? Samt I2.

I2 är 2 I atomer?

I2 är en gas (alltså så som den förekommer), kallas för diatomisk ("två-atomig"). Precis som H2, F2 o.s.v (nedsänkt tvåa ska det vara, vet inte hur man gör en sådan).

2I är den som förekommer i reaktionsformeln och anger hur substansförhållandet i reaktionen om man behöver räkna på saker. Tvåan är i detta fall en koefficient.
2016-03-08, 06:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
En annan förklaring ger vid handen att det är ett specifikt kol i en enkel sockermolekyl som har den reducerande kapaciteten, kol nr. 1;
https://www4.liber.se/gymnasiekemi/11/11_4.htm

Det är den förklaringen jag fått tidigare. Tack för länken.
2016-03-08, 06:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lysepinne
Inte mitt starkaste område, men kan göra ett försök eftersom ingen svarat: Cellmembran består till stor del av fosfolipider, dvs långa fettkedjor med en liten hydrofil knopp ovanpå. Det som händer skulle kunna vara något som liknar det här https://en.wikipedia.org/wiki/Saponification#Mechanism_of_base_hydrolysis . Frätande är en ganska bred term som i regel mest kan tolkas som att det skadar vävnad och inte någon exakt kemisk beskrivning då båse Lewis-syror/baser samt Brønstedt-syror/baser kan vara det med vitt skilda mekanismer.

Sen gällande din fråga om reducerande av sockerarter, att de är reducerande har ju att göra med att de befinner sig i ett "högt" energitillstånd och kan tänka sig att lämna ifrån sig en (eller flera) elektroner under rätt förutsättningar till något annat för att nå ett lägre energitillstånd. För att de ska ske kräver det att en annan molekyl i närheten vill (eller iaf kan tänka sig) ta upp en eller flera elektroner. Om skillnaden i energi totalt, för både den som ger ifrån sig elektroner och för den som tar upp är lägre en den sammanlagda innan, så är reaktionen möjlig. Det händer t.ex när en kolatom i socker går från att vara ett karbonyl-kol till ett karboxyl-kol med högre oxidationstal. Återigen så är de inte mitt starka område utan de här är mer en allmän förklaring av reduktion/oxidation tillämpad på sockerarter.

Okej, tack för förklaringen.

Varför har exempelvis sackaros "förlorat" möjligheten att bilda en aldehyd som i sin tur kan oxideras? Jag förstår att det handlar om glykosidbindningen mellan fruktos- och glukosringen men boken ger ingen djup förklaring till varför egenskapen att ombildas (och hur detta sker) och bilda en aldehydgrupp inte finns hos sackaros, medan det finns hos exempelvis laktos och maltos/cellobios.
2016-03-08, 16:06
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stagflation
Okej, tack för förklaringen.

Varför har exempelvis sackaros "förlorat" möjligheten att bilda en aldehyd som i sin tur kan oxideras? Jag förstår att det handlar om glykosidbindningen mellan fruktos- och glukosringen men boken ger ingen djup förklaring till varför egenskapen att ombildas (och hur detta sker) och bilda en aldehydgrupp inte finns hos sackaros, medan det finns hos exempelvis laktos och maltos/cellobios.
Efter att ha googlat lite på denna intressanta frågeställning, så verkar det IMO som om enkla sockerarter kan binda till andra enkla sockerarter på lite olika vis... t.ex. genom 1,4-glykosidbindning (maltos, laktos, cellobios) eller en 1,2-glykosidbindning (sackaros)... beroende av bindningssätt hos disackariden blir således antingen ett kol ledigt som bildar en hemiacetalgrupp eller inte... och hemiacetalgrupper kanske kan reducera andra ämnen?
Ett annat sätt att uttrycka samma sak kan vara;
Senast redigerad av studentroland 2016-03-08 kl. 16:09.
2016-03-09, 19:05
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Varför påverkar natriumhydroxid cellmembranet hos exempelvis en rödbeta? Detta måste väl bero på att natriumhydroxiden är frätande?
Eftersom cellmembran med dithörande strukturer hos växter innehåller en hel del ämnen som t.ex. fosfolipider men även cellulosa, hemicellulosa, pektin, polysackarider m.m., så kanske natriumhydroxiden påverkar cellmembran hos t.ex. rödbeta på liknande sätt som NaOH verkar inom industriell fruktskalning och vad som kallas "Lyepeeling", eller också hur NaOH används inom "basisk fiberberedning"...
Citat:
Alkalisk behandling syftar till att ta bort bisubstanser (pektin, lignin, hemicellulosa,
polysackarider m.m.), och få ut en så ren cellulosafiber som möjligt. Man har noterat en tydlig
minskning av halten bisubstanser när man ökar koncentrationen av natriumhydroxid, ökar
temperaturen, och ökar tiden för behandling. Behandling med natrimhydroxid löser delvis upp bindningarna med pektin och lignin. Denna behandling kan göras i rumstemperatur eller genom kokning.
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:239799/FULLTEXT01.pdf
En process som som inom textilindustrin kallas "Mercerization" kan tydligen också vara aktuell
Senast redigerad av studentroland 2016-03-09 kl. 19:45.
2016-03-10, 08:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av studentroland
Efter att ha googlat lite på denna intressanta frågeställning, så verkar det IMO som om enkla sockerarter kan binda till andra enkla sockerarter på lite olika vis... t.ex. genom 1,4-glykosidbindning (maltos, laktos, cellobios) eller en 1,2-glykosidbindning (sackaros)... beroende av bindningssätt hos disackariden blir således antingen ett kol ledigt som bildar en hemiacetalgrupp eller inte... och hemiacetalgrupper kanske kan reducera andra ämnen?
Ett annat sätt att uttrycka samma sak kan vara;

Vad menas med den fria karbonylgruppen?
2016-03-10, 13:16
Medlem
studentrolands avatar
Citat:
Vad menas med den fria karbonylgruppen?
I alla fall i sockerkemi, där olika sockerarter finns upplösta i vätskor av olika slag, så verkar det som om enkla sockerarter spontant växlar mellan två olika ringformer, och i växlingsögonblicket är sockermolekylen att betrakta som en rak mellanform, där ett kol med en dubbelbunden syreatom för en liten stund är "fri" att reagera med något annat i lösningen förekommande ämne, t.ex. NaOH... finns beskrivet här;
http://ehinger.nu/undervisning/index.php/kurser/kemi-2/lektioner/organisk-kemi/751-oligo-och-polysackarider.html

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in