2015-04-26, 17:09
Medlem
Phalanxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jibez

Den deklaration arbetsgivaren skickar in månadsvis är väl inte specificerad för varje enskild anställd?

Nej deklarationen arbetsgivaren skickar in varje månad är inte spec:ad för varje anställd. Du bör kunna vara lugn tills du får nästa skatteåterbäring.
Citera
2015-04-26, 17:15
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Okej det lät ju inget vidare, så dom kan rentav gå in på mitt bankkonto och rensa det? Låter konstigt, men det kanske är så. Varför har dom inte gjort det tidigare då? Inte för att jag haft några stora summor

Citat:
Ursprungligen postat av MiffoMuff
Dom kollar bara bankkontot på begäran. Tror inte dom bevakar konton, dock inte säker
Och oftast efter ett månadsskifte har du haft lite pengar kvar så rör dom inget.

För vanligt småfolk bevakas inte kontona hela tiden, ofta låter Fogden småpengar ligga kvar på kontot.
Det kan ta flera månader innan Fogden upptäcker din lön. Men risken finns hela tiden.
Citera
2015-04-26, 19:33
Medlem
Jibezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Phalanx
Nej deklarationen arbetsgivaren skickar in varje månad är inte spec:ad för varje anställd. Du bör kunna vara lugn tills du får nästa skatteåterbäring.

Nä precis så det borde isåfall vara lugnt till slutet av december när allt ska deklareras av arbetsgivaren? Då är det väl specad? Eller är det först det när jag deklarerar i april?

Skulle vara bra om man fick möjlighet att jobba nån månad och spara en buffert och sen hinna dra tillbaka skulderna från kfm och avbetala dom istället.

Men då kanske chansen finns att kfm får reda på att jag har jobb från alla fodringsägarna?
Citera
2015-04-27, 11:17
Medlem
Jibezs avatar
Så KFM får reda först genom skatteverket vart och att jag jobbar när jag skickar in min deklaration i april nästa år då? Eller ser dom det när arbetsgivaren skickar in sin i December?

Skulle vara skönt att hinna lösa denna skuld innan KFM hinner höra av sig till min arbetsgivare.
Citera
2015-04-27, 15:09
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Nä precis så det borde isåfall vara lugnt till slutet av december när allt ska deklareras av arbetsgivaren? Då är det väl specad? Eller är det först det när jag deklarerar i april?

Skulle vara bra om man fick möjlighet att jobba nån månad och spara en buffert och sen hinna dra tillbaka skulderna från kfm och avbetala dom istället.

Men då kanske chansen finns att kfm får reda på att jag har jobb från alla fodringsägarna?

"spara en buffert"

Spara inte dessa pengar på ett bankkonto, töm kontot så fort du får in pengar, spara "i madrassen"
Citera
2015-04-30, 19:37
Medlem
Jag är för tillfället en del av ett dödsbo. Den döde hade skulder hos Kronofogden. Kronofogden vill göra utmätningar både på lös egendom och fast egendom, så att det täcker skulderna. Det går väl alltid före vad folk i dödsboet vill va? Om det nu finns saker här som de i dödsboet vill behålla, men som Kronofogden vill lägga beslag på så att säga.
Citera
2015-05-17, 23:32
Medlem
MrMadoffs avatar
Skuldproblem, adressändra slippa problem?

Hej, det är så att jag under en kort tid har dragit på mig lite för mycket skulder som jag bedömer att jag kommer få problem med att sköta inbetalningarna på inom en snar framtid.

Jag bor nu i en bostadsrätt med min sambo, vi äger lägenheten tillsammans, vi tog även ett topplån på den när vi köpte den för X antal år sedan som vi betalat av 1/3 på och bostaden har stigit närmare 100% i värde sedan vi köpte den.

Nog om det, jag har dragit på mig dessa skulder själv utan min sambos vetskap.
Och nu vill jag lösa detta så smidigt som möjligt utan att hon ska drabbas nämnvärt.

Vad händer om jag adressändrar nu och skriver över min folkbokföringsadress hos mina föräldrar igen?
Samt skriver över lägenheten på min sambo.

Så när tiden är kommen och jag får problem med att sköta inbetalningarna till diverse finansinstitut och fogden knackar på min dörr för att göra en "utmätning" eller vad det nu heter? Så har jag ingenting utav värde?

Fungerar det eller vad händer här/då/nu?
Senast redigerad av MrMadoff 2015-05-18 kl. 00:17.
Citera
2015-05-18, 00:09
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Hej, det är så att jag under en kort tid har dragit på mig lite för mycket skulder som jag bedömer att jag kommer få problem med att sköta inbetalningarna på inom en snar framtid.

Jag bor nu i en bostadsrätt med min sambo, vi äger lägenheten tillsammans, vi tog även ett topplån på den när vi köpte den för X antal år sedan som vi betalat av 1/3 på och bostaden har stigit närmare 100% i värde sedan vi köpte den.

Nog om det, jag har dragit på mig dessa skulder själv utan min sambos vetskap.
Och nu vill jag lösa detta så smidigt som möjligt utan att hon ska drabbas nämnvärt.

Vad händer om jag adressändrar nu och skriver över min folkbokföringsadress hos mina föräldrar igen?

Så när tiden är kommen och jag får problem med att sköta inbetalningarna till diverse finansinstitut och fogden knackar på min dörr för att göra en "utmätning" eller vad det nu heter? Så har jag ingenting utav värde?

Fungerar det eller vad händer här/då/nu?

Allvarligt? Du måste väl inse att fogden kommer att se att Du äger en del av en fastighet och kommer att knacka på där,också.

Dessutom, hur kunde du missa den stora spikade KFM-tråden?
Citera
2015-05-18, 00:13
Moderator
Neksnors avatar
Även om du bor (är folkbokbokförd) hos dina föräldrar så kommer du väl fortsätta att vara delägare i er bostadsrätt? Vilket fogden bör kunna få reda på. Ett alternativ vore väl att på något sätt låta sambon äga hela, men det kan nog bli jobbigt för dig vid eventuell separation.
Fast jag vet inte hur det funkar med att mäta ut din del av bostaden, man kan ju inte låta din sambo äga halva och någon annan familj köpa andra halvan.

Enda resultatet gissar jag blir att dina föräldrar får hantera diverse fogdar och att det blir lite svårare för dem att mäta ut något smycke som du äger.
Citera
2015-05-18, 00:17
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Allvarligt? Du måste väl inse att fogden kommer att se att Du äger en del av en fastighet och kommer att knacka på där,också.

Dessutom, hur kunde du missa den stora spikade KFM-tråden?

Citat:
Ursprungligen postat av Neksnor
Även om du bor (är folkbokbokförd) hos dina föräldrar så kommer du väl fortsätta att vara delägare i er bostadsrätt? Vilket fogden bör kunna få reda på. Ett alternativ vore väl att på något sätt låta sambon äga hela, men det kan nog bli jobbigt för dig vid eventuell separation.
Fast jag vet inte hur det funkar med att mäta ut din del av bostaden, man kan ju inte låta din sambo äga halva och någon annan familj köpa andra halvan.

Enda resultatet gissar jag blir att dina föräldrar får hantera diverse fogdar och att det blir lite svårare för dem att mäta ut något smycke som du äger.

Givetvis glömde jag skriva att jag tänkte skriva över lägenheten på sambon.
Citera
2015-05-18, 07:12
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrMadoff
Givetvis glömde jag skriva att jag tänkte skriva över lägenheten på sambon.

Du kan lika kallt räkna med att de kommer att söka dig på de adresser du har varit skriven på, och tänk på att om du "skriver över" bostadsrätten så har KFM rätt att häva det genom att säga att de misstänker att du enbart gjort det för att ducka skulderna.
Citera
2015-05-18, 10:08
Medlem
MrMadoffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EckiEcki
Du kan lika kallt räkna med att de kommer att söka dig på de adresser du har varit skriven på, och tänk på att om du "skriver över" bostadsrätten så har KFM rätt att häva det genom att säga att de misstänker att du enbart gjort det för att ducka skulderna.

Det är så alltså, dom har dom befogenheterna? Vet du om det finns någonstans man kan läsa på lite om detta? Ämne?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in