2015-04-17, 08:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nyfikenpaallt
Jag tänkte kolla med ni som väljer att betala av kronofogden först.
Reagera inkasso bolagen då och vill ha betalt?

Vaddå Kronofogden först... Om det finns ett utslafg hos Kronis så har du inte råd att betala något annat för kalle tar ALLT utom ditt existensminimum...
Citera
2015-04-20, 22:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kimson
Vaddå Kronofogden först... Om det finns ett utslafg hos Kronis så har du inte råd att betala något annat för kalle tar ALLT utom ditt existensminimum...

Utslag innebär inte att något ska drivas in, det är bara verkställigheter som är av intresse.. man kan söka utslag utan att begära verkställighet, bara för att få skulden fastställd och preskabrott, men inte anse att det är lönt att begära verkställighet i samma veva, det är inte helt ovanligt..
Citera
2015-04-26, 00:02
Medlem
Jibezs avatar
Kronofogden och jobb?

Hej,

Detta är lite pinsamt men jag är hursomhelst hos kronofogden och har varit det i 1,5 år. Lite osäker på summan men skulle tippa på 40 000kr. Jag har inte haft någon möjlighet att göra nåt åt det. Förutom lite skatteåterbäring från tillfälliga jobb på 1-2 månader. Så skulden har säkert minskat en del då, kanske 10.000.

Nu har jag dock lyckats få ett heltidsjobb (jobbat nån vecka) och är livrädd att min arbetsgivare ska få reda på att jag är hos KFM. Känns inte så bra om KFM hör av sig efter några veckor på ett nytt jobb!

Hur ofta kollar dom skatteregistret? Antar att det är via den dom får reda på om och vart jag jobbar? Skatteregistret syns jag väl i varje månad då en skatt dras?

Jag vill inte komma undan att betala, men skulle gärna vilja hinna jobba några månader utan att det kommer fram och sedan ta tag i det.

Kommer jag kunna jobba några månader, typ fram till nästa deklaration ska göras? Eller kollar KFM upp skatter flera gånger per år?

Dom har säkert hunnit kolla mig några gånger så det kanske inte är dags igen på ett tag?

Anledningen varför jag vill försöka komma undan några månader är för att jag ska hinna hitta en lösning innan KFM kan göra en utmätning på mig, och att jag på så vis slipper blanda in min arbetsgivare.

Om jag förstått det hela rätt finns bara en möjlighet till en avbetalningsplan: Be fodringsägarna att dra tillbaka skulden och sedan göra en avbetalningsplan med dom? Och då försvinner utmätnings möjligheten? Och kanske möjligen bli kvitt räntan helt? Någon med erfarenheter av detta?

Antar att det blir inkassoföretagen och inte själva företaget då?

Många frågor och lång text men jag är tacksam för lite hjälp och gärna höra egna erfarenheter! Vill verkligen ha detta jobb och inte blanda in KFM.
Senast redigerad av Jibez 2015-04-26 kl. 00:06.
Citera
2015-04-26, 09:57
Medlem
Doktorphils avatar
vet kronofogden om vart du jobbar , då kan dom begära löneutmätning.
Sedan har säkert arbetsgivaren tagit en UC på dig , men han skiter i att du har skulder hos kronkalle. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att rapportera till KF att du jobbar hos honom.

varje år så lämnar ju arbetsgivaren in deklarationen och då ser KF vart du jobbat , känner en kille som byter jobb varje år för att slippa betala till kronkalle.

edit . är det skatteskulder du har eller andra skulder?

skatteskulder , glöm avbetalning

Andra skulder , ring företagen du är skyldig pengar direkt . Inte kronofogden.
Citera
2015-04-26, 10:42
Medlem
Jibezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorphil
vet kronofogden om vart du jobbar , då kan dom begära löneutmätning.
Sedan har säkert arbetsgivaren tagit en UC på dig , men han skiter i att du har skulder hos kronkalle. Arbetsgivaren har ingen skyldighet att rapportera till KF att du jobbar hos honom.

varje år så lämnar ju arbetsgivaren in deklarationen och då ser KF vart du jobbat , känner en kille som byter jobb varje år för att slippa betala till kronkalle.

edit . är det skatteskulder du har eller andra skulder?

skatteskulder , glöm avbetalning

Andra skulder , ring företagen du är skyldig pengar direkt . Inte kronofogden.

Okej så med andra ord klarar jag mig till nästa inlämning av deklaration? När gör företaget det generellt? Årsskiftet?

Så med stor sannolikhet vet min arbetsgivare att jag har betalningsanmärkning men inte kfm ännu? KFM borde inte veta var jag jobbar eftersom jag nyligen börjat och inte haft kontakt med dom sen somras och då var jag arbetslös.

Skulderna är ett lån och sen till företag, så måste nog avbetala till inkassobolgen då? Dock måste jag nästan ringa kfm och höra vart mina skulder ligger för att göra avbetalningsplan och då kanske dom börjar snoka och hinner göra utmätning? Vill helst hålla dom utanför detta!
Citera
2015-04-26, 11:58
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jibez
Okej så med andra ord klarar jag mig till nästa inlämning av deklaration? När gör företaget det generellt? Årsskiftet?

Så med stor sannolikhet vet min arbetsgivare att jag har betalningsanmärkning men inte kfm ännu? KFM borde inte veta var jag jobbar eftersom jag nyligen börjat och inte haft kontakt med dom sen somras och då var jag arbetslös.

Skulderna är ett lån och sen till företag, så måste nog avbetala till inkassobolgen då? Dock måste jag nästan ringa kfm och höra vart mina skulder ligger för att göra avbetalningsplan och då kanske dom börjar snoka och hinner göra utmätning? Vill helst hålla dom utanför detta!

"Så med stor sannolikhet vet min arbetsgivare att jag har betalningsanmärkning"

Det är inte alls säkert, om din arbetsgivare har beställt en kreditupplysning på dig, då får du i normalfallet ett brev hem, där står det vem som begärt upplysningen och vilka uppgifter som lämnats.
Citera
2015-04-26, 12:59
Medlem
vad är det för arbete du har som inte tillåter skulder hos kfm? Tror att de flesta arbetsgivare inte bryr sig, är nog mest känsligt om du arbetar med utredningar inom skatten, polisen, f-kassan kanske bankerna. Annars bryr dom sig nog inte.
Citera
2015-04-26, 14:03
Medlem
Jibezs avatar
Det har inget med ekonomi att göra. Jag tror inte arbetsgivaren bryr sig allt för mycket. Men det känns sådär att han kanske får ett samtal från kfm angående mig och dessutom är jag ny.

Så skulle vilja slippa att han får vetskap och även att kfm inte får reda på ännu vart jag jobbar. Skulle vilja hinna lösa detta själv innan dom får reda på jobb och eventuell utmätning.

Hur lång tid kan det ta innan dom märker nåt och påbörjar utmätning? Kollar dom oftast bara vid årsskiftet när arbetsgivaren skickar in deklarationen? Det är väl först då dom vet vem skatten gäller?

Den deklaration arbetsgivaren skickar in månadsvis är väl inte specificerad för varje enskild anställd?
Citera
2015-04-26, 15:39
Medlem
trottwells avatar
Hur får du din lön? Kronofogden kontrollerar ibland gäldenärernas bankkonton, detta märker du först när fogden har tagit pengar från kontot.
Citera
2015-04-26, 16:24
Medlem
Jibezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur får du din lön? Kronofogden kontrollerar ibland gäldenärernas bankkonton, detta märker du först när fogden har tagit pengar från kontot.

Okej det lät ju inget vidare, så dom kan rentav gå in på mitt bankkonto och rensa det? Låter konstigt, men det kanske är så. Varför har dom inte gjort det tidigare då? Inte för att jag haft några stora summor
Citera
2015-04-26, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jibez
Okej det lät ju inget vidare, så dom kan rentav gå in på mitt bankkonto och rensa det? Låter konstigt, men det kanske är så. Varför har dom inte gjort det tidigare då? Inte för att jag haft några stora summor

Dom kollar bara bankkontot på begäran. Tror inte dom bevakar konton, dock inte säker
Och oftast efter ett månadsskifte har du haft lite pengar kvar så rör dom inget.
Citera
2015-04-26, 17:06
Medlem
Phalanxs avatar
I mina öron låter det konstigt att en arbetsgivare tar kreditupplysning på någon de kommer anställa.

Har haft ca ett dussin olika arbetsgivare hittills genom livet och ingen har tagit kreditupplysning på mig. För att ta kreditupplysning så måste man dessutom ha ett rimligt behov av upplysningen.

Så här skriver UC på sin hemsida "Med legitimt skäl menas att den som begär upplysningen har ingått eller är på väg att ingå ett kreditavtal med dig som privatperson eller har anledning att göra en ekonomisk riskbedömning av dig. Exempel på legitima skäl är kreditavtal, borgensåtaganden och vid hyresavtal. Kreditgivaren behöver inte ditt medgivande för att beställa en upplysning"

/Phalanx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in