2010-08-12, 19:48
Medlem
Kan någon privatperson eller släkting ringa till kronofogden och få ut uppgifter om en persons skulder, delgivningar och så vidare eller är det sekretess på dom uppgifterna?
Citera
2010-08-13, 11:45
Medlem
Krokofils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperOcto
Kan någon privatperson eller släkting ringa till kronofogden och få ut uppgifter om en persons skulder, delgivningar och så vidare eller är det sekretess på dom uppgifterna?

Offentliga uppgifter.
Citera
2010-08-18, 09:18
Medlem
ingen som vet?
Citat:
Hejsan bara en enkel fråga angående räkningar till Kommun å Landsting.
Obetalda sådana går dom till kronofogden eller bara till inkasso.

Hasse
Citera
2010-08-22, 08:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasseryd
ingen som vet?

Hasse

Först inkasso, sen fogden, funkar likadant som med vilken räkning som helst.

Innan man får en anmärkning hos fogden får man dessutom ett brev från fogden och en möjlighet att betala i tid innan en anmärkning delas ut.
Citera
2010-11-11, 13:05
Medlem
Smygrökarns avatar
Tjena, har fått böter från skånetrafiken på 800kr pga plankning och pengarna ska vara inne imorgon men jag har inte ett enda öre på mig eftersom min enda inkomst är studiebidrag. Hur lång tid kan man skita i att betala innan ärendet går till kronofogden? alt inkasso? Har inte så stor koll direkt, kommer jag få nån betalningsanmärkning om jag inte betalar nu? Mvh Smygrökarn.
Citera
2010-11-11, 17:30
Medlem
Du lär ju få en påminnelse först med ett högre belopp? Men ring dem och säg att du inte kan betala nu och hör dig för om du kan få uppskov eller ta det med ett mindre belopp i månaden istället för att vänta på att de skall höra av sig.

Betalningsanmärkning får du först när du även har ignorerat kronofogden. Men vid det laget är det ju mycket dyrare än de 800 kr det är nu.
Citera
2010-11-12, 22:52
Medlem
[quote=aliquis]Du lär ju få en påminnelse först med ett högre belopp? Men ring dem och säg att du inte kan betala nu och hör dig för om du kan få uppskov eller ta det med ett mindre belopp i månaden istället för att vänta på att de skall höra av sig.

Betalningsanmärkning får du först när du även har ignorerat kronofogden. Men vid det laget är det ju mycket dyrare än de 800 kr det är nu.[/QUOTE]

Om jag minns rätt är det väl så att betalningsanmärkning får man direkt när skulden restförs till Kronofogden. Däremot kan det vara så att om det är en första anmärkning och man betalar den snarast (inom tiden på första brevet från Kronofogden) så kan "pricken" sekretessmarkeras och syns inte vid ex kreditupplysning. Skulle man däremot få en betalningsanmärkning till inom en viss tid (eller man hade en innan den nya), så kommer även denna att bli synlig.
Citera
2010-11-13, 00:23
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MinnieMouse
Om jag minns rätt är det väl så att betalningsanmärkning får man direkt när skulden restförs till Kronofogden.
Kan inte tänka mig det funkar så för då skulle vemsomhelst kunna ge vemsomhelst en betalningsanmärkning oavsett om skulden är korrekt eller inte...rimligen borde betalningsanmärkningen komma i ett senare skede om en person varken bestrider eller betalar en skuld som gått till kfm och om en skuld inte betalas efter domstolsbeslut.
Senast redigerad av Arne.Anka 2010-11-13 kl. 00:27.
Citera
2010-11-15, 22:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan inte tänka mig det funkar så för då skulle vemsomhelst kunna ge vemsomhelst en betalningsanmärkning oavsett om skulden är korrekt eller inte...rimligen borde betalningsanmärkningen komma i ett senare skede om en person varken bestrider eller betalar en skuld som gått till kfm och om en skuld inte betalas efter domstolsbeslut.

Tror att det beror på vilken typ av mål det. Ex. vet jag att om man får en skatteskuld som restförs till Kronofogden så får man en betalningsanmärkning direkt (vilka för övrigt är svåra att få bort sedan).

Däremot tror jag att om det är skulder från "privata" företag etc så ska företaget/personen ansöka om betalningsföreläggande först. Det kan gäldenären bestrida etc, och först efter fastställande kan Kronofogden hjälpa till med indrivning - rimligtvis är det då som en betalningsanmärkning uppstår, när skulden fastställs.

Läser nu att det inte är Kronofogden som kallar det "Betalningsanmärkning". Hittade det här på Datainspektionens hemsida, tror att det ger ganska bra svar. Där ser man också att man skriver om restförda skatteskulder, jfr med utslag från KFM avseende mål om betalningsföreläggande:

De här betalningsanmärkningarna är de vanligaste
Utslag av kronofogdemyndigheten i mål om betalningsföreläggande, det vill säga ett beslut där kronofogdemyndigheten har fastställt att någon är betalningsskyldig eftersom han eller hon inte har protesterat mot ett kravTredskodomar från tingsrätten, det vill säga när tingsrätten har dömt i ett mål därför att ena parten har uteblivit från en förhandling eller inte har besvarat en stämning med sak*liga argument
Missbruk av bankkonton/krediter/hypotekslån
Konkurser
Beslut om skuldsanering
Restförda skatter och avgifterUtmätningsförsök
Ansökan om betalningsföreläggande (registreras enbart för företag)
Citera
2010-11-21, 14:23
Bannlyst
Fick ett samtal nyss av morsan som hade fått påhälsning av fogden, som sökte mig?
Har inte bott där på cirka 1 år och inte fått nått brev till min nuvarande adress.
Plus att när jag pratade med kf i sommras för att se så att alla skulder var betalda så fick jag svaret: Du har inget kvar hos oss!

Hur ska jag göra nu? vet inte vad det är för skuld, inte fått nått brev hemskickat, o inte fått nått samtal!
Citera
2010-12-02, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aliquis
Du lär ju få en påminnelse först med ett högre belopp? Men ring dem och säg att du inte kan betala nu och hör dig för om du kan få uppskov eller ta det med ett mindre belopp i månaden istället för att vänta på att de skall höra av sig.

Betalningsanmärkning får du först när du även har ignorerat kronofogden. Men vid det laget är det ju mycket dyrare än de 800 kr det är nu.

Varför skriver du saker du inte har en aning om?
Man får en påminnelse oavsett belopp. Betalningsanmärkning får man endast om man blivit delgiven och struntar i att betala, alltså kan man "skita i kronofogden" och ändå inte få nån betalningsanmärkning.
Citera
2010-12-05, 04:47
Medlem
techno_the_kings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big_Cohones
Varför skriver du saker du inte har en aning om?
Man får en påminnelse oavsett belopp. Betalningsanmärkning får man endast om man blivit delgiven och struntar i att betala, alltså kan man "skita i kronofogden" och ändå inte få nån betalningsanmärkning.
& nu för tiden så behöver delgivningsmannen inte ha papprena påskrivna för att man skall bli delgiven
på mitt tjocka kuvert med många papper så stod det att man har nu tex denna dag blivit delgiven
har inte en aning om hur många anmärkningar man har men det bör ligga runt 20 stycken & skulder på +200k
skall beställa hem ett kostnadsfritt utdrag ifrån UC & se hur möe man har hos kronkalle & kan ju posta en ev bild på den här så får ni se vad som händer om man inte går med i akassan

har för övrigt en liten fråga
har hört talas om att existensminimum hos kronkalle ligger på 8,5k före eller efter skatt vetifan stämmer detta? existensminimum hos soc ligger ju på knappa 6k
för just nu så känns det sådär att ta ett jobb om jag nu skulle bara få ut 6k i månaden
då lockar svartjobb mer & skulderna får ligga & ränta av sig tills dom blir så stora att man kan ansöka om skuldsanering eller något.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in