Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Kan inte tänka mig det funkar så för då skulle vemsomhelst kunna ge vemsomhelst en betalningsanmärkning oavsett om skulden är korrekt eller inte...rimligen borde betalningsanmärkningen komma i ett senare skede om en person varken bestrider eller betalar en skuld som gått till kfm och om en skuld inte betalas efter domstolsbeslut.
Tror att det beror på vilken typ av mål det. Ex. vet jag att om man får en skatteskuld som restförs till Kronofogden så får man en betalningsanmärkning direkt (vilka för övrigt är svåra att få bort sedan).
Däremot tror jag att om det är skulder från "privata" företag etc så ska företaget/personen ansöka om betalningsföreläggande först. Det kan gäldenären bestrida etc, och först efter fastställande kan Kronofogden hjälpa till med indrivning - rimligtvis är det då som en betalningsanmärkning uppstår, när skulden fastställs.
Läser nu att det inte är Kronofogden som kallar det "Betalningsanmärkning". Hittade det här på Datainspektionens hemsida, tror att det ger ganska bra svar. Där ser man också att man skriver om restförda skatteskulder, jfr med utslag från KFM avseende mål om betalningsföreläggande:
De här betalningsanmärkningarna är de vanligaste
Utslag av kronofogdemyndigheten i mål om betalningsföreläggande, det vill säga ett beslut där kronofogdemyndigheten har fastställt att någon är betalningsskyldig eftersom han eller hon inte har protesterat mot ett kravTredskodomar från tingsrätten, det vill säga när tingsrätten har dömt i ett mål därför att ena parten har uteblivit från en förhandling eller inte har besvarat en stämning med sak*liga argument
Missbruk av bankkonton/krediter/hypotekslån
Konkurser
Beslut om skuldsanering
Restförda skatter och avgifterUtmätningsförsök
Ansökan om betalningsföreläggande (registreras enbart för företag)