2015-01-21, 22:11
  #1153
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limitededh
Har lite frågor.
För att fatta mig kort. Mycket har gått åt helvete, föräldrarna har avlidit, depression, dålig planering levt slösaktigt och nu börjar verkligheten komma ikapp.
Har väl ett tiotal olika blanco/smslån, avbetalningar, otur med diverse bilköp o annat tjafs som gjort det ohållbart. Blivit för mycket utgifter, alltså mer än jag tjänar per månad.
Har ingen chans att betala allt utan har fått "släppa" (skita i några betalningar) för att låta detta gå till kfm.
Har jobb med inkomst samt på väg att fixa extrajobb kvällar/helger osv.

Frågan är då. Hur fan gör jag?
Ska jag släppa allt? Kommer då alla fodringsägare gå till kfm? för isånafall skulle jag även med en utmätning med existensminimum leva bättre än jag gör nu. + ev extra pengar som kommer in från andra jobb, både vitt och svart.
De saker jag funderar på är då nu eftersom många av dessa räkningar redan e körda med påminnelser/inkasso.
Ska jag jag skita i och betala allt o bara köra det viktigaste, hyra/telefon osv och hamstra på mig alla andra pengar från lön genom att stoppa de i madrassen så länge innan de i troligaste fall gör en utmätning och sedan köra på existensmin. i tror det är 5år om det är skuldsanering alternativt går det att samla allt hos kfm o sen köra som en avbetalning där, genom att man kanske betalar 15.000 i månaden? lägger de på ännu mer ränta osv?

Eller om jag väljer att satsa och betala på de två största viktigaste lånen jag har och släppa alla skitlån med 150% ränta till kfm istället? Hur går en utmätning till då om man har andra lån kvar.

Mycket frågor blev det nu, hoppas någon har något svar på nån av frågorna iaf.

Sen slutligen.
Kan man starta enskild firma/ AB även om man är fast hos kfm. Eller måste man ha en borgensman eller liknande eller delägare för att kunna få starta upp ett företag?

Väldigt rörigt och därmed svårt att svara dig. Men helt konkret, låter du allt gå till kronofogden så tillkommer det en hel del avgifter i tillägg till det som finns nu, samt en betalningsanmärkning för varenda skuld. De sitter kvar i 3 år. Tillkommer det nya skulder, eller att KFM gör nya utredningar -så tillkommer hela tiden nya betalningsanmärkningar.

Det går inte att göra en avbetalningsplan med kronofogden, utan de tar all de kan utan pardon. Och de gör det med lagen i bakfickan, vilket betyder att du inte har något att säga till om.

En skuldsanering är väldigt svår att få i dagsläget, så det kan du nästan bortse ifrån. Skulle du mot all förmodan få en skuldsanering, så kräver det väldigt mycket jobb av dig själv.

Allt du tjänar av vita pengar kommer kronofogden att ta. Allt du får behålla är existensminimum, inte ett korvöre mer -såvida du inte har mediciner och dylikt.

Det bästa för dig är att komma överens om avbetalning direkt med företagen du är skyldig pengar. Håll dig borta från kronofogden.
Citera
2015-01-21, 22:15
  #1154
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limitededh
Har lite frågor.
För att fatta mig kort. Mycket har gått åt helvete, föräldrarna har avlidit, depression, dålig planering levt slösaktigt och nu börjar verkligheten komma ikapp.
Har väl ett tiotal olika blanco/smslån, avbetalningar, otur med diverse bilköp o annat tjafs som gjort det ohållbart. Blivit för mycket utgifter, alltså mer än jag tjänar per månad.
Har ingen chans att betala allt utan har fått "släppa" (skita i några betalningar) för att låta detta gå till kfm.
Har jobb med inkomst samt på väg att fixa extrajobb kvällar/helger osv.

Frågan är då. Hur fan gör jag?
Ska jag släppa allt? Kommer då alla fodringsägare gå till kfm? för isånafall skulle jag även med en utmätning med existensminimum leva bättre än jag gör nu. + ev extra pengar som kommer in från andra jobb, både vitt och svart.
De saker jag funderar på är då nu eftersom många av dessa räkningar redan e körda med påminnelser/inkasso.
Ska jag jag skita i och betala allt o bara köra det viktigaste, hyra/telefon osv och hamstra på mig alla andra pengar från lön genom att stoppa de i madrassen så länge innan de i troligaste fall gör en utmätning och sedan köra på existensmin. i tror det är 5år om det är skuldsanering alternativt går det att samla allt hos kfm o sen köra som en avbetalning där, genom att man kanske betalar 15.000 i månaden? lägger de på ännu mer ränta osv?

Eller om jag väljer att satsa och betala på de två största viktigaste lånen jag har och släppa alla skitlån med 150% ränta till kfm istället? Hur går en utmätning till då om man har andra lån kvar.

Mycket frågor blev det nu, hoppas någon har något svar på nån av frågorna iaf.

Sen slutligen.
Kan man starta enskild firma/ AB även om man är fast hos kfm. Eller måste man ha en borgensman eller liknande eller delägare för att kunna få starta upp ett företag?

KFM gör inte upp några avbetalningsplaner, dom hindrar dig inte att betala några skulder frivilligt i små pytsar då och då, men deras uppdrag är att genom utmätning reglera skulderna

Om du har andra lån som inte är skickat till KFM så skiter kfm i det, dvs, dom räknar INTE med kostnaderna för dessa lån när dom räknar ut vad dom kan mäta ut på din lön, sannolikt dyker även dessa till kfm med tiden, då du knappast har råd att betala dessa utöver din utmätning.

Om alla fordringsägare skickar till kfm kan man inte veta, men spontant lär nog de allra flesta göra det, men kanske inte på en gång, märker dom att du dragit på dig massor hos KFM så kan dom avvakta något år eller så för att dina skulder ska gå ner så dom får större del av utmätta medel när dom väl skickar in.

Du kan starta upp enskild firma och eller AB trots att du har engagemang hos KFM. Skatteverket kan gnälla om du har skatteskulder och inte vara så sugen på att ge dig en FA skattsedel möjligen (inte detaljkoll på detta, kan någon annan, rätta mig gärna)
Däremot kan du få väldiga problem med själva bolagsdriften, då banker ofta kräver att ägaren står i borgen för bolagets krediter, och en borgen i en person som sitter hos kfm är ju rätt värdelös

hoppas jag lyckades svara på det mesta

lg
Citera
2015-01-21, 22:46
  #1155
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sophisticatedcutiepie
Väldigt rörigt och därmed svårt att svara dig. Men helt konkret, låter du allt gå till kronofogden så tillkommer det en hel del avgifter i tillägg till det som finns nu, samt en betalningsanmärkning för varenda skuld. De sitter kvar i 3 år. Tillkommer det nya skulder, eller att KFM gör nya utredningar -så tillkommer hela tiden nya betalningsanmärkningar.

Det går inte att göra en avbetalningsplan med kronofogden, utan de tar all de kan utan pardon. Och de gör det med lagen i bakfickan, vilket betyder att du inte har något att säga till om.

En skuldsanering är väldigt svår att få i dagsläget, så det kan du nästan bortse ifrån. Skulle du mot all förmodan få en skuldsanering, så kräver det väldigt mycket jobb av dig själv.

Allt du tjänar av vita pengar kommer kronofogden att ta. Allt du får behålla är existensminimum, inte ett korvöre mer -såvida du inte har mediciner och dylikt.

Det bästa för dig är att komma överens om avbetalning direkt med företagen du är skyldig pengar. Håll dig borta från kronofogden.

Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
KFM gör inte upp några avbetalningsplaner, dom hindrar dig inte att betala några skulder frivilligt i små pytsar då och då, men deras uppdrag är att genom utmätning reglera skulderna

Om du har andra lån som inte är skickat till KFM så skiter kfm i det, dvs, dom räknar INTE med kostnaderna för dessa lån när dom räknar ut vad dom kan mäta ut på din lön, sannolikt dyker även dessa till kfm med tiden, då du knappast har råd att betala dessa utöver din utmätning.

Om alla fordringsägare skickar till kfm kan man inte veta, men spontant lär nog de allra flesta göra det, men kanske inte på en gång, märker dom att du dragit på dig massor hos KFM så kan dom avvakta något år eller så för att dina skulder ska gå ner så dom får större del av utmätta medel när dom väl skickar in.

Du kan starta upp enskild firma och eller AB trots att du har engagemang hos KFM. Skatteverket kan gnälla om du har skatteskulder och inte vara så sugen på att ge dig en FA skattsedel möjligen (inte detaljkoll på detta, kan någon annan, rätta mig gärna)
Däremot kan du få väldiga problem med själva bolagsdriften, då banker ofta kräver att ägaren står i borgen för bolagets krediter, och en borgen i en person som sitter hos kfm är ju rätt värdelös

hoppas jag lyckades svara på det mesta

lg


Tack för era snabba svar. Fick lite mer klarhet.
Finns det på något sätt man kan hmm kringgå systemet. Tänkte t.ex att extrajobbet. Skulle man kunna be den arbetsgivaren sätta in på ett annat konto flickvän/kompis/släkting eller liknande, syns det hos dem då?
Samma sak tänkte jag med bilen, som just nu är på kredit och inte värd så mycket mer än vad som är kvar av lånet på den. ( behöver dock den till arbeten osv). För att inte få den utmätt, antar dock att så blir fallet om man inte kan betala lånet på just den. Var går gränsen för ungefärligt värde på en bil som kfm skiter i att utmäta t.ex bil för under 100.000,40.000, 10.000 eller liknande om man skulle byta ner sig mot en billigare bil som de inte skulle bry sig om att utmäta.
Eller ska man helt enkelt skriva över den på flickvän/kompis/släkting med lån och allt o ge den personen summan av beloppet varje månad istället.

Missförstå mig inte nu, vill göra rätt för mig även om det kanske inte framgår.
Men största bekymret är det där med just bilen som är väldigt viktig för att kunna ta sig till och från extrajobb kvällar/nätter/helger osv.

Edit: en annan grej med. Om andra överföringar görs in på mitt konto (ej lön) kommer de va snabba att dra denna summan med, eller kan jag lugnt låta den vara kvar på kontot?
banköverföring/ uttag från internetkonton m.m
__________________
Senast redigerad av limitededh 2015-01-21 kl. 22:53.
Citera
2015-01-21, 22:59
  #1156
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limitededh
Tack för era snabba svar. Fick lite mer klarhet.
Finns det på något sätt man kan hmm kringgå systemet. Tänkte t.ex att extrajobbet. Skulle man kunna be den arbetsgivaren sätta in på ett annat konto flickvän/kompis/släkting eller liknande, syns det hos dem då?
Samma sak tänkte jag med bilen, som just nu är på kredit och inte värd så mycket mer än vad som är kvar av lånet på den. ( behöver dock den till arbeten osv). För att inte få den utmätt, antar dock att så blir fallet om man inte kan betala lånet på just den. Var går gränsen för ungefärligt värde på en bil som kfm skiter i att utmäta t.ex bil för under 100.000,40.000, 10.000 eller liknande om man skulle byta ner sig mot en billigare bil som de inte skulle bry sig om att utmäta.
Eller ska man helt enkelt skriva över den på flickvän/kompis/släkting med lån och allt o ge den personen summan av beloppet varje månad istället.

Missförstå mig inte nu, vill göra rätt för mig även om det kanske inte framgår.
Men största bekymret är det där med just bilen som är väldigt viktig för att kunna ta sig till och från extrajobb kvällar/nätter/helger osv.

Personen jag är God man för, hade en ganska fin BWM. Äldre dock, men värd kring 25K i alla fall. Den struntade KFM i. Problemet var att han ju inte klarade av att betala garageplatsen, försäkringen, vägskatten m.m i och med att han fick leva på existensminimum. Så bilen försvann i vilket fall som helst.

Har du en bil som kan generera pengar, så är det mest sannolikt att KFM tar den. Skriver du över den på någon annan, hur ska du kunna betala alla avgifter när du lever på existensminimum? Det klarar du inte.

Din chef är den som kommer att få problem om han skulle börja fippla med din lön så som du önskar. Bokföringen kommer inte att stämma och det är han som åker dit. Han kommer inte att gå med på det.

Citat:
Edit: en annan grej med. Om andra överföringar görs in på mitt konto (ej lön) kommer de va snabba att dra denna summan med, eller kan jag lugnt låta den vara kvar på kontot?
banköverföring/ uttag från spelsidor m.m

KFM gör kontroller av dina bankkonton då och då, du får inte veta det. Finns det pengar på kontot, så tar de dem. Det händer t.o.m att de tar pengar av ditt existensminimum om det är så att de har anledning till att tro att du klarar dig utan dem. Med andra ord, du kan inte spara pengar under tiden du har utmätning. För har du pengar att lägga undan, så anser KFM att du har råd att betala mer till dem.
Citera
2015-01-22, 18:25
  #1157
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av limitededh
Tack för era snabba svar. Fick lite mer klarhet.
Finns det på något sätt man kan hmm kringgå systemet. Tänkte t.ex att extrajobbet. Skulle man kunna be den arbetsgivaren sätta in på ett annat konto flickvän/kompis/släkting eller liknande, syns det hos dem då?
Samma sak tänkte jag med bilen, som just nu är på kredit och inte värd så mycket mer än vad som är kvar av lånet på den. ( behöver dock den till arbeten osv). För att inte få den utmätt, antar dock att så blir fallet om man inte kan betala lånet på just den. Var går gränsen för ungefärligt värde på en bil som kfm skiter i att utmäta t.ex bil för under 100.000,40.000, 10.000 eller liknande om man skulle byta ner sig mot en billigare bil som de inte skulle bry sig om att utmäta.
Eller ska man helt enkelt skriva över den på flickvän/kompis/släkting med lån och allt o ge den personen summan av beloppet varje månad istället.

Missförstå mig inte nu, vill göra rätt för mig även om det kanske inte framgår.
Men största bekymret är det där med just bilen som är väldigt viktig för att kunna ta sig till och från extrajobb kvällar/nätter/helger osv.

Edit: en annan grej med. Om andra överföringar görs in på mitt konto (ej lön) kommer de va snabba att dra denna summan med, eller kan jag lugnt låta den vara kvar på kontot?
banköverföring/ uttag från internetkonton m.m

Utmätningen sker inte från ditt konto, utan kronofogden beordrar arbetsgivarna att dra av från lönen och betala direkt till kfm, så du ser som aldrig pengarna, alltså ingen poäng att byta konto eller dylikt

Ang bilen så har man, om man behöver den för att ta sig till och från arbetet, rätt att ha en bil, ett rättsfall från jag minns inte när, fastslår att en bil för 40% av basbeloppet är rimlig att man får ha, dvs knappt 20000kr (har för mig att det var 40%, ngn får gärna rätta mig)

exakt hur det funkar med bilen när du har lån vet jag inte, men jag skulle tippa att om skillnaden mellan lån och tänkt värde på bilen överstiger 18000kr, så norpar dom bilen och ger dig 18000 kr att köpa ny bil för när dom sålt den
när det gäller kstnader för bil, bortsett för det man tar hänsyn till i rena resekostnader så brukar man räkna med 1000 kr i månaden, som då ska innefatta reparationer, försäkring, skatt, däck med mera.
Har du inget behov av bil för att ta dig till eller från jobb så tycker inte kronofogden att du ska ha bil.
att skriva över den på en bekant saknar betydelse egentligen, vägtrafikregistret har ingen betydelse sakrättsligt, så hittar kfm bilen hos dig, helst med dig i bilen, så kommer dom anse att den är din, även om papperna säger att det är moster märtas bil.

Gör ett sista försök att få hjälp av en bank eller så med ett stort ihopsamlingslån så slipper du kanske allt strul..

lycka till

lg
Citera
2015-01-24, 20:22
  #1158
Medlem
Hej!
Jag har en skuld på ca 70 K. Jobbar halvtid och tjänar 12K innan skatt. Kan KF göra utmätning på min lön? Har dom rätten att ta pengarna från mina barns sparkonton som jag iofs har dispitionsrätt över? Tacksam för svar
Citera
2015-01-24, 21:03
  #1159
Medlem
Docklands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dessan123
Hej!
Jag har en skuld på ca 70 K. Jobbar halvtid och tjänar 12K innan skatt. Kan KF göra utmätning på min lön? Har dom rätten att ta pengarna från mina barns sparkonton som jag iofs har dispitionsrätt över? Tacksam för svar

Ja
Ja
Citera
2015-01-24, 21:14
  #1160
Medlem
Sophisticatedcutiepies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dessan123
Hej!
Jag har en skuld på ca 70 K. Jobbar halvtid och tjänar 12K innan skatt. Kan KF göra utmätning på min lön? Har dom rätten att ta pengarna från mina barns sparkonton som jag iofs har dispitionsrätt över? Tacksam för svar

De kan ta allt och lämna dig med existensminimum.
Citera
2015-01-24, 21:23
  #1161
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dessan123
Hej!
Jag har en skuld på ca 70 K. Jobbar halvtid och tjänar 12K innan skatt. Kan KF göra utmätning på min lön? Har dom rätten att ta pengarna från mina barns sparkonton som jag iofs har dispitionsrätt över? Tacksam för svar

skuldens storlek är helt orelevant
Det beror lite på om du har någon inkomst på din andra halva, tex a-kassa eller nåt, men har du 12k och fler än ett barn (läser ut det genom "mina" snarare än "mitt") så måste du ha typ 0 i hyra för att något ska kunna mäta ut

Eftersom barnens konton är barnens så kan det inte mätas ut.

Länk där du kan räkna ut om det går att mäta ut eller inte har du här : https://www1.kronofogden.se/wf/wf/login.do

edit : la till länk
__________________
Senast redigerad av Lasse-Gnesta 2015-01-24 kl. 21:26.
Citera
2015-01-26, 14:36
  #1162
Medlem
Jag har på grund av vissa dumma beslut en skuld till CSN som är hos KF. Den är på cirka 20 000 kr. Jag är dock arbetslös i nuläget så det finns ingen lön att utmäta ifrån. Jag har heller inget dyrt som går att utmäta. Finns det ändå en risk att KF kommer hem och ser om man har nåt de kan sälja? Något jag för övrigt inte har annat än en gammal dator.
Citera
2015-01-26, 14:42
  #1163
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blondinibland
Jag har på grund av vissa dumma beslut en skuld till CSN som är hos KF. Den är på cirka 20 000 kr. Jag är dock arbetslös i nuläget så det finns ingen lön att utmäta ifrån. Jag har heller inget dyrt som går att utmäta. Finns det ändå en risk att KF kommer hem och ser om man har nåt de kan sälja? Något jag för övrigt inte har annat än en gammal dator.


Är det första ggn hos fogden så finns risken ja.
Utmätning kan även ske i akassa om du har sån

Du kanske ska ansöka om att betala mindre till csn?
Citera
2015-01-26, 14:46
  #1164
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lasse-Gnesta
Är det första ggn hos fogden så finns risken ja.
Utmätning kan även ske i akassa om du har sån

Du kanske ska ansöka om att betala mindre till csn?

Säger de till innan de kommer hem till någon och gör en utmätning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in