Citat:
Har lite frågor.
För att fatta mig kort. Mycket har gått åt helvete, föräldrarna har avlidit, depression, dålig planering levt slösaktigt och nu börjar verkligheten komma ikapp.
Har väl ett tiotal olika blanco/smslån, avbetalningar, otur med diverse bilköp o annat tjafs som gjort det ohållbart. Blivit för mycket utgifter, alltså mer än jag tjänar per månad.
Har ingen chans att betala allt utan har fått "släppa" (skita i några betalningar) för att låta detta gå till kfm.
Har jobb med inkomst samt på väg att fixa extrajobb kvällar/helger osv.
Frågan är då. Hur fan gör jag?
Ska jag släppa allt? Kommer då alla fodringsägare gå till kfm? för isånafall skulle jag även med en utmätning med existensminimum leva bättre än jag gör nu. + ev extra pengar som kommer in från andra jobb, både vitt och svart.
De saker jag funderar på är då nu eftersom många av dessa räkningar redan e körda med påminnelser/inkasso.
Ska jag jag skita i och betala allt o bara köra det viktigaste, hyra/telefon osv och hamstra på mig alla andra pengar från lön genom att stoppa de i madrassen så länge innan de i troligaste fall gör en utmätning och sedan köra på existensmin. i tror det är 5år om det är skuldsanering alternativt går det att samla allt hos kfm o sen köra som en avbetalning där, genom att man kanske betalar 15.000 i månaden? lägger de på ännu mer ränta osv?
Eller om jag väljer att satsa och betala på de två största viktigaste lånen jag har och släppa alla skitlån med 150% ränta till kfm istället? Hur går en utmätning till då om man har andra lån kvar.
Mycket frågor blev det nu, hoppas någon har något svar på nån av frågorna iaf.
Sen slutligen.
Kan man starta enskild firma/ AB även om man är fast hos kfm. Eller måste man ha en borgensman eller liknande eller delägare för att kunna få starta upp ett företag?
För att fatta mig kort. Mycket har gått åt helvete, föräldrarna har avlidit, depression, dålig planering levt slösaktigt och nu börjar verkligheten komma ikapp.
Har väl ett tiotal olika blanco/smslån, avbetalningar, otur med diverse bilköp o annat tjafs som gjort det ohållbart. Blivit för mycket utgifter, alltså mer än jag tjänar per månad.
Har ingen chans att betala allt utan har fått "släppa" (skita i några betalningar) för att låta detta gå till kfm.
Har jobb med inkomst samt på väg att fixa extrajobb kvällar/helger osv.
Frågan är då. Hur fan gör jag?
Ska jag släppa allt? Kommer då alla fodringsägare gå till kfm? för isånafall skulle jag även med en utmätning med existensminimum leva bättre än jag gör nu. + ev extra pengar som kommer in från andra jobb, både vitt och svart.
De saker jag funderar på är då nu eftersom många av dessa räkningar redan e körda med påminnelser/inkasso.
Ska jag jag skita i och betala allt o bara köra det viktigaste, hyra/telefon osv och hamstra på mig alla andra pengar från lön genom att stoppa de i madrassen så länge innan de i troligaste fall gör en utmätning och sedan köra på existensmin. i tror det är 5år om det är skuldsanering alternativt går det att samla allt hos kfm o sen köra som en avbetalning där, genom att man kanske betalar 15.000 i månaden? lägger de på ännu mer ränta osv?
Eller om jag väljer att satsa och betala på de två största viktigaste lånen jag har och släppa alla skitlån med 150% ränta till kfm istället? Hur går en utmätning till då om man har andra lån kvar.
Mycket frågor blev det nu, hoppas någon har något svar på nån av frågorna iaf.
Sen slutligen.
Kan man starta enskild firma/ AB även om man är fast hos kfm. Eller måste man ha en borgensman eller liknande eller delägare för att kunna få starta upp ett företag?
Väldigt rörigt och därmed svårt att svara dig. Men helt konkret, låter du allt gå till kronofogden så tillkommer det en hel del avgifter i tillägg till det som finns nu, samt en betalningsanmärkning för varenda skuld. De sitter kvar i 3 år. Tillkommer det nya skulder, eller att KFM gör nya utredningar -så tillkommer hela tiden nya betalningsanmärkningar.
Det går inte att göra en avbetalningsplan med kronofogden, utan de tar all de kan utan pardon. Och de gör det med lagen i bakfickan, vilket betyder att du inte har något att säga till om.
En skuldsanering är väldigt svår att få i dagsläget, så det kan du nästan bortse ifrån. Skulle du mot all förmodan få en skuldsanering, så kräver det väldigt mycket jobb av dig själv.
Allt du tjänar av vita pengar kommer kronofogden att ta. Allt du får behålla är existensminimum, inte ett korvöre mer -såvida du inte har mediciner och dylikt.
Det bästa för dig är att komma överens om avbetalning direkt med företagen du är skyldig pengar. Håll dig borta från kronofogden.