2015-05-14, 19:05
Medlem
P04s avatar
Licenserna som måste förnyas var femte år är licenser på flerskotts enhandsvapen och automatvapen. Gevär för målskjutning är inte tidsbegränsade, oavsett om dessa har ändamål jakt eller målskytte.
Citera
2015-05-17, 00:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ekerilar
Du får lära dig mycket intressant på jägarskolan, så det kan visst vara värt att gå den utan att sedan ägna sig åt jakt.

Om du tar jägarexamen kan du i normalfallet utan vidare skaffa 4 st jaktgevär.

Vid målskyttelicens får du licens på vapen av just den vapentyp du tävlar i exempelvis skeet, fältskytte eller viltmål.

I vissa grenar används jaktgevär, och då är sådana tillåtna som jakstigar, trap m m.

Eftersom det numera är möjligt att få licens på exempelvis CG-63 som jaktvapen får du givetvis tävla inom nationellt ban- och fältskytte med denna.

Juridiskt sett får du använda ett jaktgevär till målskjutning, men inte ett målskjutningsgevär till jakt.

Hej har precis tagit jägarexamen, och är nu sugen på att köpa bössa! Men är bara 17 bast Min pappa har 5 bössor och är sugen på både en hagelbössa och en studsare. Hur löser jag de med licens osv. Kan pappa stå på mina vapen så länge eller kan jag helt enkelt inte skaffa bössa förens jag blir 18?
Citera
2015-05-17, 10:32
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustman
Hej har precis tagit jägarexamen, och är nu sugen på att köpa bössa! Men är bara 17 bast Min pappa har 5 bössor och är sugen på både en hagelbössa och en studsare. Hur löser jag de med licens osv. Kan pappa stå på mina vapen så länge eller kan jag helt enkelt inte skaffa bössa förens jag blir 18?

Du får snällt vänta.
Citera
2015-05-17, 10:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bustman

Citat:
Ursprungligen postat av Draedon
Du får snällt vänta.

Nae, så är det väl inte?

Pappan har en plats kvar i gaberoben, och om jag inte kommer ihåg fel kan mindreåriga ha vapen skrivna på en förälder.

En hagelbrakare borde ju kunna gå igenom pss?

Det borde dock den med nytagen jägarexamen ha bättre koll på än ett gammalt högerspöke...

Sen är det ju naturligtvis en intressant fråga på ett forum med 18-årsgräns...
Citera
2015-05-17, 11:20
Medlem
Draedons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Nae, så är det väl inte?

Pappan har en plats kvar i gaberoben, och om jag inte kommer ihåg fel kan mindreåriga ha vapen skrivna på en förälder.

En hagelbrakare borde ju kunna gå igenom pss?

Det borde dock den med nytagen jägarexamen ha bättre koll på än ett gammalt högerspöke...

Sen är det ju naturligtvis en intressant fråga på ett forum med 18-årsgräns...

Ja min jägarexamen är inte direkt färsk, och med tanke på att passerat 30 så är det där med minderåriga och licenser inget jag tänkt på allt för mycket....

Men ska TS ha EGNA licenser måste han vara 18, lika bra att vänta ett år och skaffa egna licenser i samma veva som hen får komma tillbaka till flashback.

edit: Eftersom TS farsa har en plats kvar KAN det gå att få igenom med motiveringen att det är till uppsiktsjakt. Men det är ju kinkigt när bössa nr. 6 ska motiveras.
Citera
2015-05-17, 11:40
Medlem
ekerilars avatar
18-års gränsen på vapeninnehav är sedan något år tillbaka inte lika strikt som det var tidigare. Kan man styrka behov, går det numera att få licens före 18 års ålder. Detta gäller främst gymnasieelever på naturbruksprogrammen.
Citera
2015-05-18, 09:03
Medlem
Någon som tagit denna intensivkurs?
Bra?

http://www.blocket.se/stockholm/Jaga....htm?ca=17&w=3
Citera
2015-05-19, 13:24
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jojoh
Någon som tagit denna intensivkurs?
Bra?

http://www.blocket.se/stockholm/Jaga....htm?ca=17&w=3

Tycker det känns oseriöst att annonsera på Blocket. Ungefär som om det är en desperat åtgärd.

Kan rekommendera kurs via studiecirkel. Det tar längre tid men jag tycker det känns värt det.
Citera
2015-05-19, 14:12
Medlem
BRZMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av buffalo
Glöm inte att komplettera med jaktlagstiftningen också. Det ska väl finnas ett separat häfte tror jag.

Hur har det gått med allt?
Citera
2015-05-19, 18:43
Medlem
Ssadulistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Tycker det känns oseriöst att annonsera på Blocket. Ungefär som om det är en desperat åtgärd.

Kan rekommendera kurs via studiecirkel. Det tar längre tid men jag tycker det känns värt det.
Det fetstilta. Jag tog en kurs via Studiefrämjandet och det var helt klart värt det! Vi började i höstas och vi vart klara jämt nyss.

Tycker inte riktigt om dom här intensivkurserna, det är rätt mycket att lära sig och visst man kanske klarar sig och får jägarbeviset om man går en sådan kurs men kunskaperna sitter nog inte kvar särskilt länge.
Citera
2015-05-22, 12:13
Medlem
Batskinkans avatar
Är det någon som vet om vuxenskolan eller medborgare skolan ska hålla jägarexamens kurser under sommaren eller på hösten i södra dalarna i Ludvika hålet?
Har letat överallt men det finns bara intensivkurser i områdena.
Citera
2015-06-02, 20:17
Medlem
Roddarens avatar
Då var teorin avklarad

Jag kan säga att appen "jägarexamen" med en kronhjort i loggan var guld värd MEN komplettera ex med boken "din väg till jägarexamen".

Inför de praktiska proven undrar jag om någon kan skriva vad man skall tänka på vid hanteringsprovet; skall hagelbocken brytas när man ställer ner den på andra sidan staketet? Patron ur har jag förstått dock.

Edit: Komplettera med kanske är fel ordval, prioritera att läsa kurslitteraturen men en bra diagnos får du genom att göra testproven i appen som också innehåller koncis information. Jag gjorde minst 30 testprov när jag pendlade till och från jobbet under våren och fick samma resultat på provet som i appen på slutet. Men frågorna återkommer så man kan invaggas i en falsk trygghet, se till att plugga ordentligt.
Senast redigerad av Roddaren 2015-06-02 kl. 20:30.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in