2015-06-02, 21:34
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Roddaren
Då var teorin avklarad

Jag kan säga att appen "jägarexamen" med en kronhjort i loggan var guld värd MEN komplettera ex med boken "din väg till jägarexamen".

Inför de praktiska proven undrar jag om någon kan skriva vad man skall tänka på vid hanteringsprovet; skall hagelbocken brytas när man ställer ner den på andra sidan staketet? Patron ur har jag förstått dock.

Vapnet skall brytas, patron ur, titta i pipan, stängas, ställas på andra sidan stacketet med kolven i marken och pipan lutad mot staketet.

Efter att du klättrat över skall vapnet brytas, titta i pipan, och därefter laddas. Därtill (tror jag) man ska säga 'laddat/säkrat' till provledaren.

Ett tips är att öva nogsamt på avståndsbedömningen.
Citera
2015-06-03, 22:58
Moderator
nobodys avatar
Citat:
Då var teorin avklarad
Inför de praktiska proven undrar jag om någon kan skriva vad man skall tänka på vid hanteringsprovet; skall hagelbocken brytas när man ställer ner den på andra sidan staketet? Patron ur har jag förstått dock.

Grattis till teoriprovet.
Jag bröt hagelbössan kollade pipen glöm ej känna med fingrarna att loppet är tomt lät bössan vara bruten tills jag kom runt "staketet".
Här har du en film om det hela lite gammal men ändå https://youtu.be/K3fwB3TdVfE?t=355

Citat:
Ursprungligen postat av hogerspoket
Vapnet skall brytas, patron ur, titta i pipan, stängas, ställas på andra sidan stacketet med kolven i marken och pipan lutad mot staketet.

Efter att du klättrat över skall vapnet brytas, titta i pipan, och därefter laddas. Därtill (tror jag) man ska säga 'laddat/säkrat' till provledaren.

Ett tips är att öva nogsamt på avståndsbedömningen.
Går knappt att missa på avståndsbedömningen tycker jag det är överdrivna mått på det man inte ska skjuta på.
Citera
2015-06-03, 23:53
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nobody
Går knappt att missa på avståndsbedömningen tycker jag det är överdrivna mått på det man inte ska skjuta på.

Nåja, det händer nog att folk klantar till det med...

Ett bra tips för tråden i största allmänhet är att lära sig hur långt det är mellan två lyktstolpar.

Kortare än så, skjut. Längre än så, avstå.

För mig personligen så händer det väl att jag tvingas sträcka ut en smula, men jag kör å andra sidan med 5/4 i överpipan på bocken och 4/4 i kombin... - bägge slår bra på 40+ med US4 HV-laddningar.

Då skjuter jag ju iofs på sittande fågel.
Citera
2015-06-04, 06:39
Medlem
goelens avatar
Citat:
Nåja, det händer nog att folk klantar till det med...

Ett bra tips för tråden i största allmänhet är att lära sig hur långt det är mellan två lyktstolpar.

Kortare än så, skjut. Längre än så, avstå.
Som anställd inom belysningsbranschen säger jag emot. Avståndet mellan lyktstolpar kan variera väldigt mycket beroende på trafikbelastning, vägens bredd och typ av armatur. Ungefär som "hur långt är ett snöre?".

På avståndsbedömningen tänkte jag snarare på underhandskast. 30 meter når man inte men 20 är inga problem. Just markmålen är väldigt enkelt på avståndsbedömningen. Det som var lite klurigare var fågeln.
Citera
2015-06-04, 10:18
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goelen
Som anställd inom belysningsbranschen säger jag emot. Avståndet mellan lyktstolpar kan variera väldigt mycket beroende på trafikbelastning, vägens bredd och typ av armatur. Ungefär som "hur långt är ett snöre?".

På avståndsbedömningen tänkte jag snarare på underhandskast. 30 meter når man inte men 20 är inga problem. Just markmålen är väldigt enkelt på avståndsbedömningen. Det som var lite klurigare var fågeln.

Där ser man - alltid svårt att generalisera utifrån egna erfarenheter.

Men jag omformulerar mig: stega upp 25 meter mellan två fasta föremål någonstans i närheten av boendet, och använd detta som referens. Ofta är det 25-isch meter mellan två lyktstolpar i tätort.
Citera
2015-06-04, 14:28
Medlem
Roddarens avatar
Jag köpte en laseravståndsmätare som man även kan använda sen under jakten. Det är ett sätt att öva ögonmåttet på; först gissa sedan mäta.
Citera
2015-06-04, 17:28
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Jag köpte en laseravståndsmätare som man även kan använda sen under jakten. Det är ett sätt att öva ögonmåttet på; först gissa sedan mäta.

Funkar den bra på korta håll 20-50 meter? Har aldrig använt en, så jag är nyfiken.

Budgetalternativet på rimliga håll är ju att gissa och sedan stega, om man har ett vettigt meter-steg.
Senast redigerad av hogerspoket 2015-06-04 kl. 17:33.
Citera
2015-06-04, 21:49
Medlem
Roddarens avatar
Citat:
Funkar den bra på korta håll 20-50 meter? Har aldrig använt en, så jag är nyfiken.

Budgetalternativet på rimliga håll är ju att gissa och sedan stega, om man har ett vettigt meter-steg.

Jag köpte en Leica 1600 B och den mäter mellan 10-1600 meter och har en rad olika funktioner bl.a. 12 förprogrammerade kulbanor som man kan matcha mot sin ammunition för att få fram holdover. Skjuter du i bergig terräng så har den lutningssensor som den räknar om kulbanan med etc etc. Vissa av de billigaste mäter dåligt om inte förhållandena är perfekta, så läs testerna

Den kostade en slant, 5500 tror jag på XXL.

Ja jag är en prylbög
Citera
2015-06-04, 23:33
Medlem
hogerspokets avatar
Citat:
Jag köpte en Leica 1600 B och den mäter mellan 10-1600 meter och har en rad olika funktioner bl.a. 12 förprogrammerade kulbanor som man kan matcha mot sin ammunition för att få fram holdover. Skjuter du i bergig terräng så har den lutningssensor som den räknar om kulbanan med etc etc. Vissa av de billigaste mäter dåligt om inte förhållandena är perfekta, så läs testerna

Den kostade en slant, 5500 tror jag på XXL.

Ja jag är en prylbög

Hm. Ja, det där med prylnörderi är ju (mer än) halva nöjet med såväl jakt som flugfiske
Citera
2015-06-14, 11:02
Medlem
firres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BRZM
Tycker det känns oseriöst att annonsera på Blocket. Ungefär som om det är en desperat åtgärd.

Kan rekommendera kurs via studiecirkel. Det tar längre tid men jag tycker det känns värt det.

Håller med om att studiecirkel är att föredra OM det ingår mycket skytteträning. Problemet med alla intensivkurser är att det är mest teorin du betalar +5000:- för. Skyttet skiter man i och det är enligt med det svåra momentet om du inte har go vapenvana sedan tidigare.

I detta specifika fall så är personen som håller kursen seriös och extremt duktig. Föredetta elitskytt. Han fokuserar och lägger mycket tid på skyttet så för att vara en intensivkurs är den en av de bättre skulle jag tro
Citera
2015-06-14, 11:29
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av firre
Håller med om att studiecirkel är att föredra OM det ingår mycket skytteträning. Problemet med alla intensivkurser är att det är mest teorin du betalar +5000:- för. Skyttet skiter man i och det är enligt med det svåra momentet om du inte har go vapenvana sedan tidigare.

I detta specifika fall så är personen som håller kursen seriös och extremt duktig. Föredetta elitskytt. Han fokuserar och lägger mycket tid på skyttet så för att vara en intensivkurs är den en av de bättre skulle jag tro

Nu är det en del år sedan jag gjorde jägarexamen men iaf om skjutproven idag är som de var då så är inte skotten mot stillastående mål något problem. Skjuta mot rörlig älg och hagel kan man behöva en del träning för dock. Hagel kan det räcka med ganska lite träning för om man har känslan för det. Rörlig älgtavla, där är det bara framförhållningen som man måste tänka på. Fast visst krävs det lite träning. Att öva sig med luftgevär innan om man har möjlighet till det är bra. Billig träning dessutom. Luftgevär är en underskattad träning. Roligt också. Kan man gärna fortsätta med även efter avklarad jägarexamen.
Citera
2015-06-28, 19:02
Medlem
dunderkålas avatar
Det är inte så svårt om man har kvar lite förmåga att ta in kunskap. Beställde hem böckerna och hade examen klar en vecka senare.

Högviltsprovet är det som kräver mest träning. Hagel kan vara knivigt om fel öga är dominant. Lerduvorna är nästan raka frånskott, det är busenkelt.
Har man erfarenhet från skytte sedan innan behöver man inte träna för uppskjutningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in