2015-04-01, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av General.Maximus.
Tyvärr inte.

Nähe?
Citera
2015-04-01, 17:23
Medlem
General.Maximus.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
Nähe?

Är det en fråga?
Citera
2015-04-01, 20:34
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kitos89
Hej, ser att det finns BCAA 2 för 1, jag och min kompis tänkte köpa detta men undrar om det är något att ha? Är det värt? Värt även i deff situation?
Tack!
Beror på vad du är ute efter. Vill du jaga marginaler kan BCAA vara värt, likaså kan det möjligen vara värt om du inte får i dig tillräckligt med protein på daglig basis. Men då skulle jag nog hellre rekommendera ett proteintillskott.
Citera
2015-05-01, 22:58
Medlem
49450s avatar
Någon som kan svara på varför EAA är förbjudet att sälja i Norge men inte BCAA? Alltså varför EAA inte säljs på Gymgrossisten i Norge utan är läkemedelsklassat men inte BCAA? Sitter vi på en riktig doping gruva som är vidöppen här i svea?
Citera
2015-05-02, 18:13
Medlem
As-33-15-4-ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Någon som kan svara på varför EAA är förbjudet att sälja i Norge men inte BCAA? Alltså varför EAA inte säljs på Gymgrossisten i Norge utan är läkemedelsklassat men inte BCAA? Sitter vi på en riktig doping gruva som är vidöppen här i svea?
Det är läkemedelsklassat
Citera
2015-05-02, 18:59
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Det är läkemedelsklassat
Precis! Varför?
Citera
2015-05-02, 19:23
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
När skulle detta vara fördelaktigt? Om man uppfyller sitt dagliga proteinbehov så har man ju en positiv proteinbalans.

Protein är ett samlingsnamn för en mängd olika ämnen, däribland de essentiella aminosyrorna, inklusive de grenade.
Om en person t ex går på periodisk fasta och endast äter under några timmar per dygn, så skulle personen inte klara proteinbehovet/balansen på endast vassle som har väldigt kort tid det är verksamt och kroppen kan endast ta emot en begränsad del av proteinbehovet under den korta tiden. Långsammare proteiner behövs och de aminosyror som motverkar muskelnedbrytningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Fast för att BCAA ska vara till någon nytta krävs mig veterligen närvaro av andra aminosyror. Det har diskuterats på kolo relativt nyligen.

BCAA är några av EAA, dvs de essentiella aminosyrorna.
Det som kännetecknar de är att de måste intas, de kan inte ombildas av andra proteiner.
Andra proteiner kan däremot bildas vid brist. Av EAA.

Så om någon på kollo säger så där, så kan du hälsa h*n att koppla av.. BCAA fixar det alldeles galant.

//Brute
Citera
2015-05-02, 20:05
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Protein är ett samlingsnamn för en mängd olika ämnen, däribland de essentiella aminosyrorna, inklusive de grenade.
Om en person t ex går på periodisk fasta och endast äter under några timmar per dygn, så skulle personen inte klara proteinbehovet/balansen på endast vassle som har väldigt kort tid det är verksamt och kroppen kan endast ta emot en begränsad del av proteinbehovet under den korta tiden. Långsammare proteiner behövs och de aminosyror som motverkar muskelnedbrytningen.
Jo, tack, jag vet vad både aminosyror och protein är. Ditt inlägg besvarar inte min fråga. Eftersom BCAA inte ensamt kan stimulera MPS så torde det vara ofördelaktigt att använda det under fasta.
Citera
2015-05-02, 20:22
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jo, tack, jag vet vad både aminosyror och protein är. Ditt inlägg besvarar inte min fråga. Eftersom BCAA inte ensamt kan stimulera MPS så torde det vara ofördelaktigt att använda det under fasta.

Du la begreppet "dagliga proteinbehovet" i ena vågskålen och BCAA i den andra.

Det låter som att det inte skulle spela någon roll vilken slags protein man väljer, så länge man räknar fram vikten per fettfri kroppsvikt.

Går man på PF eller vanlig deff är ju så klart BCAA eller EAA bra att ersätta en del av vasslen med.

Det är väl ingen som pratat om att inta BCAA utan något annat kostintag också.

//Brute
Citera
2015-05-02, 20:30
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av As-33-15-4-p
Det är läkemedelsklassat

Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Precis! Varför?

Bumpar denna.
Citera
2015-05-02, 21:13
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brute
Det är väl ingen som pratat om att inta BCAA utan något annat kostintag också.
Jo, du gör det när du nämner att BCAA skulle vara fördelaktigt i samband med periodisk fasta.
Citera
2015-05-02, 21:29
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Askenar
Bumpar denna.
Nej, det är inte olagligt med BCAA i Norge. Aminosyror var inte godkända av norska läkemedelsverket till en början, men det är det nu.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in