2015-05-02, 22:32
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tj.
Jo, du gör det när du nämner att BCAA skulle vara fördelaktigt i samband med periodisk fasta.

Varken jag eller någon annan har pratat om att enbart inta BCAA.
Periodisk fasta betyder att man intar sitt dygnsbehov av näring under ett begränsat tidsfönster under dygnet.

//Brute
Citera
2015-05-02, 22:41
Medlem
Brutes avatar
Citat:
Nej, det är inte olagligt med BCAA i Norge. Aminosyror var inte godkända av norska läkemedelsverket till en början, men det är det nu.

Vem (mer än du då), har pratat om att det skulle vara olagligt med BCAA i Norge?

Om du vet svaret på frågan om både EAA och BCAA är tillåtna att säljas av kosttillskottfirmor, som nämnda gymgrossisten i Norge, länka hellre källan på det.

//Brute
Citera
2015-05-03, 00:48
Medlem
49450s avatar
Citat:
Nej, det är inte olagligt med BCAA i Norge. Aminosyror var inte godkända av norska läkemedelsverket till en början, men det är det nu.
Mig veterligen är visst eaa läkemedelsklassat i Norge. Vi pratar inte om bcaa utan eaa! Källa på annat?
Citera
2015-05-03, 10:11
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 49450
Mig veterligen är visst eaa läkemedelsklassat i Norge. Vi pratar inte om bcaa utan eaa! Källa på annat?
Ah, jag tolkade inlägget fel. Läste BCAA. Men ja, BCAA har till en början också haft saluförbud i Norge.
Citera
2015-05-03, 11:14
Medlem
49450s avatar
Citat:
Ah, jag tolkade inlägget fel. Läste BCAA. Men ja, BCAA har till en början också haft saluförbud i Norge.
ja okej! Nej alltså EAA talade jag om. Men det enda jag kan tänka mig är att den inte ses som ett tillskott då EAA snarare innehåller alla aminosyror man behöver medan BCAA bara de tre muskelpotenta... Jag skulle gärna ha en bra förklaring.

Kör själv inte EAA men kanske ska börja då det verkar fördelaktigt att snabbt få i sig aminosyrorna fort!
Citera
2015-05-03, 14:41
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Kör själv inte EAA men kanske ska börja då det verkar fördelaktigt att snabbt få i sig aminosyrorna fort!
Nej, det spelar sannolikt föga roll om intaget sker 15 min eller 90 min efter passet. Likaså om intaget är av EAA, snabba eller långsamma proteiner. Läs Schoenfelds metastudie om protein timing. Fördelen med EAA är att det ger färre kalorier per intag vilket kan vara trevligt under deff.
Citera
2015-05-03, 15:00
Medlem
49450s avatar
Citat:
Nej, det spelar sannolikt föga roll om intaget sker 15 min eller 90 min efter passet. Likaså om intaget är av EAA, snabba eller långsamma proteiner. Läs Schoenfelds metastudie om protein timing. Fördelen med EAA är att det ger färre kalorier per intag vilket kan vara trevligt under deff.
Det är isf konstigt då 99% av alla rekomendaioner är just att ta den pre,intra or post. Iaf vad jag lärt mig under alla mina gym år.
Citera
2015-05-03, 15:16
Medlem
tj.s avatar
Citat:
Det är isf konstigt då 99% av alla rekomendaioner är just att ta den pre,intra or post. Iaf vad jag lärt mig under alla mina gym år.
Ja, eftersom man förr trodde på myter som anabolic window och dylikt.
Citera
2015-05-07, 21:25
Medlem
vad bör jag äta efter träning när jag tagit EAA? Är det kolhydrater som gäller? proteiner bör jag väl ha fått i mig nog?
Citera
2015-05-09, 11:08
Medlem
BengtBurks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nyanyanya
vad bör jag äta efter träning när jag tagit EAA? Är det kolhydrater som gäller? proteiner bör jag väl ha fått i mig nog?
Har du tagit EAA har du stimulerat proteinsyntesen maximalt. Vill du optimera glykogeninlagringen bör du även inta kolhydrater. Annars kan du ta dig hem från träningen och laga mat i lugn och ro.
Citera
2015-05-10, 09:46
Medlem
Brutes avatar
Citat:
ja okej! Nej alltså EAA talade jag om. Men det enda jag kan tänka mig är att den inte ses som ett tillskott då EAA snarare innehåller alla aminosyror man behöver medan BCAA bara de tre muskelpotenta... Jag skulle gärna ha en bra förklaring.

EAA-tillskotten innehåller inte alla aminosyror kroppen behöver.
Endast de essentiella. Men de övriga aminosyrorna kan kroppen själv producera genom att omvandla de essentiella till de andra, t ex glutamin.

Att EAA är mer kontroversiellt än BCA är den essentiella, men inte grenade aminosyran Fenylalanin.
Den är skadlig att överdosera då den då bildar ett nervift som tar död på hjärnceller.

//Brute
Citera
2015-05-11, 15:24
Medlem
Söker EAA i kapslar. Har tidigare kört BCAA i kapslar då det är mycket smidigare att ta med sig men vill nu gå över till EAA. Det verkar däremot inte finnas något stort utbud så undrar därför om någon har tips?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in