2015-04-27, 09:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Och?
Vad är din förklaring när du påstår att vridmomentet går att använda för att bestämma hastigheten, men varvtalet är värdelöst?
Citat:
Mikrofonen registrerar varvtal men inte vridmoment och därmed inte hastighet.
Citera
2015-04-27, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Min hörsel säger mig att vi får hoppas att BBN gjorde ett gediget jobb. Jag skulle definitivt inte klara av att få ut något vettigt ur det ljudklippet som jag hittade på Don Thomas's websida. Jag har varken kunskap eller utrustning till det. Jag kan bara konstatera att både du och PekkariP1 kommer att ha svårt att övertyga varandra om vem som har rätt.
Det är ingen som påstår att mänsklig hörsel kan urskilja ljuden av skott från inspelningen. Man använder ossiloskop och karaktäristiska eko-mönster som indikerar ljudkällans decibel-nivå, vilket exkluderar den från andra möjliga akustiska fenomen.

Om PekkariP1 eller någon annan bestrider undersökningens metodik och slutsatser bör man göra så utifrån en detaljerad kritik av den samma. Jag ska i mån av tid lägga upp den mer eller mindre vetenskapliga kritiken som publicerats från 1978 och framåt, ett exempel i taget och förklara varför respektive kritik misslyckas med att refutera HSCA:s ursprungliga fynd.

En viktig detalj innan vi fortsätter. HSCA:s slutsatser skiljer sig på en avgörande punkt från sin egen undersöknings resultat. Det var inte fyra säkert identifierade gevärsskott (>95%), det var fem:
http://www.maryferrell.org/pages/Essay_-_Acoustics_Overview_and_History_-_part_2.html
Citat:
The final report of the HSCA states that there were four acoustically identified gunshots on the DPD recording. But as the above section explained, and as appears in the data tables in the technical reports, the BBN experts had identified five suspect patterns and all five had matched to the test shots in Dealey Plaza. One of the patterns was swept under the rug because the Chief Counsel for the HSCA felt the acoustical evidence would be more convincing if the acoustical results had a better fit to the Warren Commission’s finding of three shots from the Book Depository. Four of the suspect patterns had matched to test shots fired from the Book Depository in BBN’s field test (Table 2).
Det var som sagt inte den enda gången Chief Counsel HSCA Robert Blakey sket i det blå skåpet och därmed tillintetgjorde "The Last Investigation".
Citera
2015-04-27, 09:31
Medlem
Citat:
Vad är din förklaring när du påstår att vridmomentet går att använda för att bestämma hastigheten, men varvtalet är värdelöst?
Under de relativt låga hastigheter det är fråga om går det inte att säkert bestämma om samma X varv/sek ligger på låt säga 2:ans växel och inte 4:ans (vridmoment). Skillnaden i hastighet torde vara enorm.
Senast redigerad av onopono 2015-04-27 kl. 09:34.
Citera
2015-04-27, 10:06
Medlem
Citat:
Under de relativt låga hastigheter det är fråga om går det inte att säkert bestämma om samma X varv/sek ligger på låt säga 2:ans växel och inte 4:ans (vridmoment). Skillnaden i hastighet torde vara enorm.
Just växeln är en stötesten. Men hur kan man mäta vridmoment på så dåligt ljud? MC-polisens radiosändare har auto gain på mikrofonljudet. Frekvensbandet är smalt ~300-3000Hz. Det är mest troligt AM, vilket i sig medför problem med ljudnivåer. Därefter går det enligt någon via telefonlina från mottagaren till dispatchern och inspelningsutrustningen. Inspelning sker genom att mekaniskt göra fysiska spår i en folie. Jag ser det som omöjligt att mäta vridmomentet eftersom det påverkar hur ljudet låter och de låga frekvenserna har nästan helt försvunnit när de kommer fram till inspelningen. Jag kan ha fel, du verkar ha god kunskap om hur man ska få ut vridmomentet från ljudet.
Citera
2015-04-27, 10:46
Medlem
Citat:
Just växeln är en stötesten. Men hur kan man mäta vridmoment på så dåligt ljud? MC-polisens radiosändare har auto gain på mikrofonljudet. Frekvensbandet är smalt ~300-3000Hz. Det är mest troligt AM, vilket i sig medför problem med ljudnivåer. Därefter går det enligt någon via telefonlina från mottagaren till dispatchern och inspelningsutrustningen. Inspelning sker genom att mekaniskt göra fysiska spår i en folie. Jag ser det som omöjligt att mäta vridmomentet eftersom det påverkar hur ljudet låter och de låga frekvenserna har nästan helt försvunnit när de kommer fram till inspelningen. Jag kan ha fel, du verkar ha god kunskap om hur man ska få ut vridmomentet från ljudet.
Men det är ju precis det jag säger. Det går inte att utifrån motorljudet bestämma motorcykelns hastighet eftersom samma varvtal kan ligga på olika växlar (vridmoment) och att det inte går att utifrån tillgänglig akustisk data, säkert detektera vilken växel (och därmed hastighet) som det aktuella varvtalet korresponderar med.

Motorcykelns (mikrofonens) hastighet bestäms istället bl.a. utifrån den detekterade skottsekvensen i kombination med kortegens kända hastighet (Zapruder, mm) under samma sekvens.

PekkariP1 påstår (Bugliosi?) att man från det inspelade motorljudet kan utläsa att motorcykeln/mikrofonen färdades i 30 - 40 mph, vilket utesluter att den kan ha befunnit sig på aktuell plats i kortegen när skotten avlossades, eftersom ju samma kortege då färdades i just ca 11 mph. Det går alltså inte att göra det.

Det som däremot går att detektera är när motorcykeln accelererar eller decelererar, något som timar snudd på exakt med hur McLains motorcykel måste ha manövrerat om det är på den som den aktuella mikrofonen har hängt sig på ch-1.
Citera
2015-04-27, 13:38
Medlem
Citat:
Men det är ju precis det jag säger. Det går inte att utifrån motorljudet bestämma motorcykelns hastighet eftersom samma varvtal kan ligga på olika växlar (vridmoment) och att det inte går att utifrån tillgänglig akustisk data, säkert detektera vilken växel (och därmed hastighet) som det aktuella varvtalet korresponderar med.
Däremot kan man avgöra om den accelererar eller saktar in genom att mäta ändringar i motorvarvet. Du har ännu inte förklarat hur man kan mäta vridmoment och därmed hastigheten från ljudupptagningen.
Citera
2015-04-27, 14:19
Medlem
Citat:
Däremot kan man avgöra om den accelererar eller saktar in genom att mäta ändringar i motorvarvet. Du har ännu inte förklarat hur man kan mäta vridmoment och därmed hastigheten från ljudupptagningen.
Läser du inte mina inlägg?

1. Det går inte att avläsa motorcykelns hastighet från ljudupptagningen.

2. Skälet till det är att endast varvtalet går att avläsa, men eftersom man inte kan höra vilken växel (vridmoment) det snurrar på, så går det som sagt inte bestämma hastigheten.

3. Motorcykelns hastighet bestäms i stället indirekt utifrån andra faktorer som t.ex. den på ljudupptagningen registrerade skottsekvensen, dess plats i kortegen (deduktion från film) vid tiden för skotten, etc ....

4. Däremot går det att från ljudupptagningen avgöra när motorcykeln accelererar eller saktar in (decelererar) eftersom det ju hörs på det förändrade varvtalet som just går att avläsa.

5. Motorns varvtalsförändringar i sin tur ligger kusligt nära de hastighetsökningar och inbromsningar som motorcykeln måste ha gjort om dess mikrofon ska ha kunnat registrera skottsekvensen på det sätt som beskrivs i HSCA:s data med slutsatser.

6. Det är PekkariP1 som påstår att hastigheten går att avläsa från ljudupptagningen och det är jag som försöker förklara varför det enligt expertisen inte går att göra det.

7. PekkariP1 utgår antagligen från Vincent Bugliosis, Reclaiming History, där denne citerar DPD:s självutnämnde expert på akustiska bevis, Jim Bowles, där denne säger sig kunna "höra" hur fort motorcykeln färdas och att den vid tiden för skotten färdas i en hastighet på ca 35 mph, vilket i sin tur gör att dess krånglande mikrofon inte kan ha registrerat den påstådda skottsekvensen vilken ju säger att mikrofonen måste ha färdats i ca 11 mph.

8. Jag har alltså visat att inte heller det argumentet mot HSCA:s akustiska bevis för mer än en skytt, håller.

Du håller inte med?
Citera
2015-04-27, 15:25
Medlem
Citat:
Du håller inte med?
Om jag säger så här. Jag missuppfattade din text som att du beklagade att dom inte beräknade motorns vridmoment eftersom endast det kan avgöra motorcykelns hastighet. Därför hade jag en anmärkning om att vridmomentet beror på mer än hastigheten.

Vad gäller hastigheten finns det fyra alternativ om det är en fyrväxlad låda. Om en av dom stämmer med kortegens hastighet kan han följa med kortegen. Om ingen av dom stämmer, följde han inte med i kortegens hastighet. Varvtalet kombinerat med kunskap om MC-modellen går därför att använda som bevisning för eller emot.
Citera
2015-04-27, 16:08
Medlem
Citat:
Om jag säger så här. Jag missuppfattade din text som att du beklagade att dom inte beräknade motorns vridmoment eftersom endast det kan avgöra motorcykelns hastighet. Därför hade jag en anmärkning om att vridmomentet beror på mer än hastigheten.
Fair enough.

Citat:
Vad gäller hastigheten finns det fyra alternativ om det är en fyrväxlad låda. Om en av dom stämmer med kortegens hastighet kan han följa med kortegen. Om ingen av dom stämmer, följde han inte med i kortegens hastighet. Varvtalet kombinerat med kunskap om MC-modellen går därför att använda som bevisning för eller emot.
Hur då? Om du ligger på varvtalet x varv/sek på 2:ans växel så är hastigheten x km/tim. Hur vet du att det inte är låt säga 4:ans växel och då med avsevärt högre hastighet?

Varvtalen är ju desamma? Menar du att varvtalet måste befinna sig inom vissa ramar och att man därför kan utesluta motorcykeln i den mån varvtalen avviker för mycket?
Citera
2015-04-27, 17:52
Medlem
Bara så där apropå, skulle jag tro, jag vet inte säkert, att en motors vridmoment varierar med varvtalet och inte med vilken växel som ligger i.

President JFK:s limo kör längs Elm street med en beräknad hastighet av 11 mph. Denna hastighet är bara giltig på denna del av korteg vägen. Grunden till uträkningen är filmaren Zapruder, vars kamera filmar med 18,5-17,5 bilder per sekund.
Hastigheten på den inspelande mikrofonen/högtalaren har inget med Zapruder att göra. Den (hastigheten alltså) är utträknad på annat sätt.

Hur många gånger växlar en Harley Davidson för att uppnå hastigheten 20 km/h?
Citera
2015-04-27, 18:10
Medlem
Citat:
Ja, 2 min efter skotten är det en rimlig position för McLain, ja.

Då har McLain enligt dig kört ikapp JFK:s limo med enturage, bara för att låta dessa försvinna i fjärran. Och aldrig slagit på sina egna sirener.
Citera
2015-04-27, 18:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PekkariP1
Bara så där apropå, skulle jag tro, jag vet inte säkert, att en motors vridmoment varierar med varvtalet och inte med vilken växel som ligger i.
Så här säger Wikipedia:
Citat:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Växellåda

Dess funktion är att ändra utväxling beroende på fart och kraftbehov. Detta sker vanligen med hjälp av olika kugghjulskombinationer i växellådan. Litet kugghjul mot stort minskar varvtalet (farten) men ökar dragkraften/vridmomentet och stort mot litet ökar varvtalet men med mindre dragkraft som följd.

Citat:
President JFK:s limo kör längs Elm street med en beräknad hastighet av 11 mph.
Nja, vid skjutsekvensen sänks hastigheten allt från 7 mph till 0 mph (ca 1 sek) beroende på vem du frågar. Zapruder säger ca 7 mph, varpå limon strax efter sista skottet accelererar ner under tripple underpass, stannar upp bredvid polischef Jesse Currys ledarbil någon sekund på andra sidan, varpå man accelerar igen och i full fart tar sig till Parkland via Stemmons Freeway.

Citat:
Denna hastighet är bara giltig på denna del av korteg vägen. Grunden till uträkningen är filmaren Zapruder, vars kamera filmar med 18,5-17,5 bilder per sekund.
Hastigheten på den inspelande mikrofonen/högtalaren har inget med Zapruder att göra. Den (hastigheten alltså) är utträknad på annat sätt.
Det stämmer att hastigheten på mikrofonen enligt skottfrekvensen måste vara ca 11 mph. Den hastigheten stämmer med Zapruderfilmen och McLains placering i kortegen vid aktuell episod (härledning från olika filmer). Utöver det stämmer alltså även motorcykelns ändringar i varvtal exakt in på hur McLain måste ha manövrerat sin mc med början slutet av Main st, in på Houston st, kommer ikapp LBJ:s limo korsningen Houston st och Elm st, in på Elm st och till sist färden Stemmons Freeway till Parkland.

Sakta in, gasa på, sakta in, gasa på ...

Citat:
Hur många gånger växlar en Harley Davidson för att uppnå hastigheten 20 km/h
Det beror på vilket varvtal du vill ligga på och jag tror att 2:an ska klara det.

Hur så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in