Citat:
Ursprungligen postat av
rayjoh
Däremot kan man avgöra om den accelererar eller saktar in genom att mäta ändringar i motorvarvet. Du har ännu inte förklarat hur man kan mäta vridmoment och därmed hastigheten från ljudupptagningen.
Läser du inte mina inlägg?
1. Det går inte att avläsa motorcykelns hastighet från ljudupptagningen.
2. Skälet till det är att endast varvtalet går att avläsa, men eftersom man inte kan höra vilken växel (vridmoment) det snurrar på, så går det som sagt inte bestämma hastigheten.
3. Motorcykelns hastighet bestäms i stället indirekt utifrån andra faktorer som t.ex. den på ljudupptagningen registrerade skottsekvensen, dess plats i kortegen (deduktion från film) vid tiden för skotten, etc ....
4. Däremot går det att från ljudupptagningen avgöra när motorcykeln accelererar eller saktar in (decelererar) eftersom det ju hörs på det förändrade varvtalet som just går att avläsa.
5. Motorns varvtalsförändringar i sin tur ligger kusligt nära de hastighetsökningar och inbromsningar som motorcykeln måste ha gjort om dess mikrofon ska ha kunnat registrera skottsekvensen på det sätt som beskrivs i HSCA:s data med slutsatser.
6. Det är PekkariP1 som påstår att hastigheten går att avläsa från ljudupptagningen och det är jag som försöker förklara varför det enligt expertisen inte går att göra det.
7. PekkariP1 utgår antagligen från Vincent Bugliosis, Reclaiming History, där denne citerar DPD:s självutnämnde expert på akustiska bevis, Jim Bowles, där denne säger sig kunna "höra" hur fort motorcykeln färdas och att den vid tiden för skotten färdas i en hastighet på ca 35 mph, vilket i sin tur gör att dess krånglande mikrofon inte kan ha registrerat den påstådda skottsekvensen vilken ju säger att mikrofonen måste ha färdats i ca 11 mph.
8. Jag har alltså visat att inte heller det argumentet mot HSCA:s akustiska bevis för mer än en skytt, håller.
Du håller inte med?