Citat:
Ursprungligen postat av
PsykoBrahe
Så det finns inget tolkningsutrymme inom regelverket och en människa kan vara objektiv till hundra procent?
Självklart finns det ett handlingsutrymme eftersom inget regelverk och ingen människa är perfekt.
Det finns med andra ord ett marginellt utrymme där personliga preferenser kan ha betydelse.
I det fallet är inte FB mer annorlunda än något annat forum även om det det finns, och har funnits, företrädare för FB som hävdat motsatsen. Jag upprepar igen...moderatorerna på FB är inte genetiska kopior av någon ursprungsmoderator som någon admin (?) hittat i början på 2000-talet.
Å andra sidan är detta inget som jämt och ständigt behöver problematiseras...att man gör det regelbundet beror till viss del på att både admins (och vissa moderatorer) försöker framställa FB som ett totalt objektivt modererat forum...vilket naturligtvis är ett påhitt. Såna påhitt skänker också ett löjets skimmer över den administrativa kompetensen enligt min uppfattning.
Sånt trams bör man sluta med om man är admin eller moderator.
Uppgiften för admins och moderatorer är att se till att det marginella utrymmet för subjektiv moderering blir så litet som möjligt. Med tanke på att många moderatorer spenderar anmärkningsvärt lite tid på FB så är jag inte speciellt optimistisk när det gäller moderatorernas självgranskande funktion. Det innebär inte nödvändigtvis att "problemet" därför är stort. Min uppfattning är att "problemet" ibland förstoras av medlemmarna.
Vem kontrollerar den som kontrollerar? I normala demokratier har man som regel en granskande funktion inbyggd i det politiska systemet. Det har man inte på normala forum. Det betyder att den (eller dom) som kontrollerar verksamheten på FB ofta är medlemmarna själva och det gör man i den här forumdelen genom att kritiskt bevaka moderatorernas modererande.
Den dagen som medlemmarna slutar att bry sig om kvaliten på modereringen är FB slut som forum.
Det nämndes något om att moderatorerna skulle avslöja detaljer om sig själva. Det är en befängd tanke. Som moderator har man samma rätt till anonymitet som vem som helst.