Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Det är både ovidkommande och inte nödvändigtvis korrekt. Poängen var att det gick att använda aktier att betala skatt eller hamburgare med.
McDonalds lär få avista och inte aktier.
Nu vet inte jag hur just detta kort fungerar men jag skulle inte bli förvånad om det var så att 0 i saldo innebär att du lånar avista av Nordnet och betalar med. Så småningom säljer Nordnet av aktier för att lösa skulden. Dvs inget konstigare än att man har ett debetkort hos Nordea som man övertrasserar.
Dvs betalningen sker med avista.
(Du skriver hade. Jag vet inte om Nordnet hade banktillstånd då. Mer trolige är väl att dom använde en bank för sin banktjänster. Och då förmedlades bara betalärendet till den banken, som då utförde betalningen till McDonalds).
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Upplysningsvis: Staten har inte konto hos affärsbanker utan hos Riksbanken, genom Riksgälden.
Staten har ganska många bankkonton hos sina ramavtalsbanker.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Ointressant för människor med grund förståelse eller flummigt tänkande.
Diskussionen handlade inte om detta. Utan det var en person med begränsad kunskap och som läst konspiratoriskt dravel som ville förstå. I det sammanhanget är det snarare förenklingar man får göra. Och inte upprätthålla sig vid extremfall. Som jag skrev så kan extremfallen vara intressanta i en annan situation, men inte i den här.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Någon exakt definition av "betalmedel" har jag inte sett från din sida. Det verkar dock ha med likviditet att göra.
Se ovan. Det handlade det inte om. Snarare en mycket förenklad beskrivning.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
De "betalmedel" som insättarna har på en bank som inte klarar clearingen är värdelösa. De går inte att betala med, d.v.s. är illikvida som satan. Varken skatt eller hamburgare går att betala. Det är lugnt, säger du. Banken har oförändrad mängd "betalmedel".
Jag gör en mer pragmatisk kommentar. Betalsystemet är överheten angelägen om att det fungerar. Därför får bankerna 'se till' att deponera tillräckligt med säkerheter hos RB för att detta inte ska kunna ske. Skulle man iaf närma sig taket kommer RB att tvinga fram en lösning där banken ifråga får låna av andra eller sälja tillgångar till andra banker så att risken för betalstopp försvinner.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Jag säger att insättarna har givit banken kredit som banken nu inte kan betala tillbaka.
Vid en konkurs (och banktillståndet) förloras blir det så. Man har en fordran. Men det är inte sant om en bank tillfälligt inte kan genomföra en transaktion och löser det några minuter senare.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
"Betalmedel på banken" är lika flummigt som "pengar på banken". Olika ord, samma flummighet.
Ja, det är inget jag skulle tala om. Och jag förstår inte varför du inför det.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
Tänkte ge dig några frågor där du kan använda begreppet och visa dess förträfflighet:
* Både centralbanker och privata banker kan ju skapa "betalmedel". Hur kan en bank gå i konkurs om den kan skapa betalmedel?
Du gör ett implicit påstående ovan om att banker kan skapa betalmedel. Det är inget jag håller med om.
Sedan skulle jag säga att din fråga är befängd eftersom skapande av betalmedel innebär att banken skuldsätter sig. Och konkurs innebär att dess tillgångar har minskat för mycket.
Citat:
Ursprungligen postat av
jnilsson
* Hur går det till när en bank elektroniskt tar ut "betalmedel" hos Riksbanken och för över till sig själv?
Det där låter väldigt förvirrat. Antingen har du inte läst vad jag skrivit eller så har du mycket egna föreställningar som du inte skriver ut. Troligen båda.
Du behöver detaljera frågan för att den ska gå att besvara.