2009-05-24, 21:59
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Hej igen, har haft feber
Citat:
Ursprungligen postat av Sölffmynt
Vad har hänt egentligen?
Du har sålt en bok som du kritat. Det är mellan dig och adlibris.
Men jag ser likheten jag tror du vill påvisa med exemplet. Skillnaden är dock att alla inblandade kan greppa situationen och vet precis vad som gäller.

Skulle jnilsson ta en bok-option istället för boken, då han vet att du gett ut tio bok-optioner men bara har en bok hemma åt gången?
När han verkligen behöver boken lovar du att han kommer få den.

Citat:
Har jag verkligen skapat pengar?
Nope, för du har inte skapat några nya betalningsmedel. Hade 800 innan "fick" 800 av jnilsson.
Citera
2009-05-24, 22:05
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jnilsson
Att kunderna "i praktiken inte är lodare" är rätt väsentligt. Det är just därför banken inte kan expandera utlåningen hur som helst. De kan inte börja ta in lodarna. Betalningsförmågan och bristen på säkerheter sätter gränsen.

Vad händer om alla banker är exakt lika vårdslösa med utlåningen? Det finns då ingen seriös bank att fly till. Jag skulle vilja ha en möjlighet att shorta hela bankväsendet. Ett sätt borde vara att placera pengarna hos Riksgälden. Men Bo Lundgren ser till att låna ut det överskott som inte staten behöver till SBAB. Kontanter är ett opraktiskt sätt. En arabisk sharia-bank med konto hos Riksbanken skulle vara ett alternativ. Alla försök att dra undan reserver från bankerna kommer dock mötas av motåtgärder från Riksbanken. Staten gör *allt* för att bubblor inte skall börja pysa. Möjligheter att tidigt sticka hål på bubblor borde i stället applåderas.

Att pengar hela tiden kommer tillbaka som inlåning är inget unikt för FRB. Jag köper en obligation som finansierar ett lån till en husköpare. Lånet används för husköpet. Hussäljaren använder pengarna för att köpa en obligation som finansierar ett lån, o.s.v..

Hittills är det bara Hmmm2 i denna tråden som vill förbjuda obligationsmarknaden. Att bara vilja förbjuda FRB för att man ogillar kreditexpansion är löjligt.
Allt bygger ju på att pengarna "ligger i luften". Och de flesta nöjer sig med löfte om pengar.
Pengar eller guld i bankfack är väl ganska enkelt att arrangera?

Jag har ingen direkt åsikt om förbud eftersom jag inte kan greppa frågan helt. Däremot är jag inte emot förbud i sig, även om det skulle vara en frihetsinskränkning.
Vi förbjuder all möjlig skit som har negativa följdern, även om det i princip är fel att förbjuda.
Verkar som hela grejen gör systemet lite instabilt på något sätt?

Citat:
Det är du som är Harald Treutiger, ok?
Kan du va själv.
Senast redigerad av blubbblubbblubb 2009-05-24 kl. 22:08.
Citera
2009-05-25, 00:31
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blubbblubbblubb
Jag har ingen direkt åsikt om förbud...
Det jag skrev om förbud av FRB var allmänt, inte riktat mot dig. Allt som skrivs måste inte vara invändningar.

Citat:
Kan du va själv.
Den fattade du inte. Det har med "Ok?" att göra.
Citera
2009-05-25, 07:37
Medlem
blubbblubbblubbs avatar
Citat:
Det jag skrev om förbud av FRB var allmänt, inte riktat mot dig. Allt som skrivs måste inte vara invändningar.
Som sagt, allt måste inte vara invändningar
Skrev bara vad jag tycker.
Citera
2009-05-25, 10:14
Medlem
jnilssons avatar
Citat:
Nope, för du har inte skapat några nya betalningsmedel.
Det leder till en annan, snävare definition av "skapa pengar" än vad som används idag. Enbart M1 (amerikanska versionen) är pengar. Först om jag och Adlibris kan skicka betalningsordrar till Sölffmynt så har en bank uppstått i snävare mening. Först då har han startat en rörelse som "skapar betalningsmedel" som kan räknas med i M1.

Sölffmynt, jag och Adlibris har ändå skapat en realekonomisk effekt. Jag har en bok i min hand som jag inte använt pengar för att betala. De enda sedlarna som omnämns är utlånade. Användandet av pengar har alltså skjutits på framtiden och pengar har satts i cirkulation. Vi har både minskat behovet av pengar momentant och effektiviserat användningen.

Det är förmodligen av denna anledning som bredare penningmängdsmått (>=M2) finns. De försöker fånga minskad eller effektiviserad användning av pengar då detta har real effekt på ekonomin.

En förlängning av betaltiden för fakturor från 30 till 60 dagar borde vara att klassa som en rejäl kreditexpansion.

Citat:
Allt bygger ju på att pengarna "ligger i luften". Och de flesta nöjer sig med löfte om pengar.
...
Verkar som hela grejen gör systemet lite instabilt på något sätt?
Hela marknadsekonomin är spontan ordning som "ligger i luften". Den starke, stabiliserande ledaren lyser med sin frånvaro. Det är "Kein Führer" istf "Mein Führer". Det är också en fråga om evolution vs. intelligent design. Dagens kreditväsende är inte designat av någon människa utan har vuxit fram.

Så länge som (a) människor drömmer om att bli rika och (b) apar efter vad andra gör så kommer marknader överreagera. Korrigeringarna kallas kriser eller kollapser.
Citera
2009-05-25, 17:38
Medlem
Robbs24s avatar
Citat:
Så länge som (a) människor drömmer om att bli rika och (b) apar efter vad andra gör så kommer marknader överreagera. Korrigeringarna kallas kriser eller kollapser.
Det är här den mäktiga och "osynliga handen" kommer in och ställer allt i ordning..moahaha.
Citera
2009-05-28, 16:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag tror också att jag förstår din (Sölffmynts, min anm) tolkning av FRB, som säger att det är FRB så fort banken har mindre likvida medel än inlåning. Jag har ett starkare krav som säger att en del av inlåningen skall sparas som reserv. (I enlighet med min första markering i citatet).

Jag skulle kunna (om än motivlligt) gå med på att det råder FRB i Sverige om man säger att förlagslånen (i primärkapitaltillskottet) ingår i inlåningen. Då kan man öka utlåningen genom att öka inlåningen och en del av inlåningen går till reserven. Dock tycker jag att det är att utvidga inlåningsbegreppet väl mycket
För det första. Att reserver i USA och andra länder storleksmässigt räknas som en viss procent av allmänhetens inlåning betyder ICKE att reserverna tas (snos, subtraheras) från allmänhetens inlåning.

För det andra. Om bankerna ständigt skulle avsätta en del av kundernas överföringar mellan banker till reserver, så skulle det aldrig kunna bli brist på reserver. Regleringen skulle inte fungera som reglering.
Dessutom skulle en del av kundernas pengar onekligen försvinna vid alla överföringar. Hur skulle banken kompensera kunderna för detta?

För det tredje - om Wiki "avsätter en del av inlåningen till reserv och lånar ut resten", så har Wiki inte skapat nya pengar. De har lånat ut den existerande avistainlåningen. Detta innebär bland annat att inlåningen inte finns på kontot när kontoinnehavaren vill göra transaktioner/ta ut kontanter. Pengarna är utlånade till någon annan.

I och för sig skulle det hypotetiskt gå att skapa nya pengar för varje led i Wikipediaversionen, och då till ett belopp som exakt motsvarar den nya inlåningen minus avdrag för reserv. Men då skulle det uppstå samma synkroniseringsproblem som vid utlåning av avistainlåning. Hur hitta låntagare som lånar exakt det belopp och till samma löptid som banken önskar? Här är vi inne på absurditeter.

Det är faktiskt rätt allvarligt att nästan alla accepterar Wikis FRB-version som riktig trots att det så uppenbart framförs dubbla budskap. Å ena sidan tror folk att bankerna skapar pengar ur tomma intet varje gång någon tar ett lån. Å andra sidan tror folk att bankerna lånar ut insättarnas pengar varje gång de ger ett lån. Detta går inte ihop. Och folk vet inte ens om att det inte går ihop. Eller rättare sagt, de flesta anar nog att det finns fog för kritik av banksystemet av något slag, men det motsägelsefulla i framställningen får dem att slå ihop läroboken med en smäll, konstaterande för hundrade gången att de aldrig någonsin kommer att förstå ekonomi.
Citera
2009-05-28, 18:38
Medlem
Citat:
Samtidigt har man gått från inställningen att pensioner bör betalas direkt genom statsbudget till att tro att det är begåvat att faktiskt spara ihop resurser innan man förbrukar dem. Att stater och andra pensionssparare har blivit mindre spekulativa i strategiska frågor (vilket du borde gilla) har alltså lett till det du nu kritiserar.
Det är inte frågan om "spara ihop resurser". Ettusen miljarder på kort tid är en för stor buffert för att den den demografiska förklaringen skall bli trovärdig. Med så stor ökningstakt blir pengarna aldrig förbrukade.

Man sparar alltså av rädsla för att den löpande finansieringen inte skall räcka till, trots att denna bevisligen har varit tillräckligt stor, t o m bevisligen för stor i perioden - samtidigt som man med detta gigantiska passiva sparande utarmar förutsättningarna för den löpande finansieringen i framtiden! Detta strider självklart mot allt förnuft. Ett land kan spara sig fattigt, skrev Sven Grassman. Det finns ett namn på detta - sparparadoxen.

Det finns ingen vettig anledning att ha en jättebuffert i AP-fonderna. Den enda logiska förklaringen, om man inte utgår från att politiker och ekonomer är idioter, är att de globala pyramidspelen kräver en ständig påfyllning av nya fräscha pengar. Annars kan ju alltihop, ve och fasa, rasa ihop. NÅGOT SOM NU HAR HÄNT LIKA FÖRBANNAT. AP-fondernas penningsamlande och orsaken till det nya pensionssystemets införande kan nu följaktligen ses med klarare ögon av politiker/debattörer. Dvs de som verkligen vågar tänka själva.
Citat:
Det du nu kritiserar är ränta och vinstdelning. Menar du med din betoning av "real ekonomi" att inga pengar skall kunna omfördelas mellan olika branscher eller mellan olika företag i samma bransch? Det är så man skapar zombieföretag och byråkratiska kolosser av televerkstyp.
Nej, det menar jag inte. Vad vi måste kunna kräva av ett ekonomiskt system är att pengarna cirkulerar bra, utan stora hinder i form av passivt sparande.
Senast redigerad av Hmmm2 2009-05-28 kl. 18:56.
Citera
2009-05-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ja, visst är det fascinerande att folk ännu inte har lärt sig att man inte kan skapa trygghet genom att bestämma att allt skall gå stabilt och förutsägbart till! Tänk om politiker kunde ta mer hänsyn till människans natur.
Det är inga dumskallar som sitter på dessa positioner. Regeringar, centralbanker och tillsynsmyndigheter borde ha kunnat förhindra bankernas affärer med jättebelopp utanför balansräkningarna, ratinginstituten från att ge fel betyg, stora och potentiellt farliga bubblor från att uppstå, samt övrigt moral hazard-beteende. Kan herrarna reglera på 40-talet, avreglera på 80-talet och reglera återigen på 2010-talet så kan de också sköta det jag räknat upp. Men de gjorde det inte. Varför? Skall vi dra till med girighet och inkompetens som förklaring över hela linjen? Hur sannolikt är det, ärligt talat?

Jag ser ingen konspiration i detta, jag ser bara den brist på kommunikation och den handlingsförlamning som så gärna och typiskt mänskligt uppstår i patriarkala maktstrukturer. Nu har dessa herrar emellertid gjort bort sig en gång för mycket. De har omhuldat ett sjukt system. De är inte längre betrodda, och vi måste ha ett nytt system.
Citat:
Du tror inte att plantänkandet och den vansinniga regleringsivern som började under kriget och kulminerade i början av 70-talet kan ha bidragit till inflation och stagnation?
Mmm. Reglerar man utlåningen så är tillåtandet av hög inflation med negativ realränta ett sätt att neutralisera hotet att inlåningsräntorna kommer att överstiga utlåningsräntorna. Plus andra åtgärder. En titt i backspegeln säger oss numera att det privata banksystemet varken fungerar som reglerat eller som oreglerat. Den stora frågan är hur man öht skall kunna reglera ett system som tvångsexpanderar på grund av ränta på ränta utan att dra ned på räntenivåerna? Det sistnämnda kan bara statliga banksystem göra.
Citat:
Gamla strukturer måste försvinna när ekonomin utvecklas. Det är nästan alltid kris i någon bransch; under den senaste högkonjunkturen var tidningar och skogsföretag kroniskt olönsamma.

Detta leder med nödvändighet till att en del av de utlovade räntorna och förväntade utdelningarna inte kan betalas. Sådan är kapitalismen, sådant är det (förhållandevis) liberala samhället. Därför behöver inte penningmängden växa i all evighet, även om en stor del av betalningsmedlen är räntebärande.
Detta har vi haft uppe förut. Jag tror att man här måste skilja på vad marknaden pekar på som nödvändiga förändringar, och å andra sidan de regelrätta krascher i systemet som bankernas bautaexpansion förorsakat. På samma sätt måste man skilja på Schumpeters kreativa förstörelse och global finanskris. Det ena är marknadsekonomi med en mjukare förändring, det andra är plötsliga krascher förorsakade av ett stort systemfel.
Citera
2009-05-28, 20:25
Medlem
Hmmm2: Jag har besvarat dina inlägg om annat än FRB i en ny tråd.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=925948
Citera
2009-05-28, 21:34
Medlem
Citat:
Hmmm2: Jag har besvarat dina inlägg om annat än FRB i en ny tråd.

https://www.flashback.org/showthread.php?t=925948
Det var väl ett jämrans flyttande av svar på inlägg efter behag! JAG tycker inte att mitt svar plötsligt var OT. Om du anser att mina inlägg överlag är OT kan du skicka ett PM till moderatorn. Du bestämmer inte detta. Jag får se hur jag gör. Den nya trådens rubrik tilltalar inte.
Citera
2009-06-05, 09:44
Medlem
jnilssons avatar
Jag tänkte att Hmmm2 skall få konkretisera sig även i den här tråden. Jag bumpar tidigare ordväxling:
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
OK, jag kommer in på din bank och vill låna för att köpa en beg Toyota Camry av en av dina bankkunder. Pengarna "stannar alltså kvar" i banken. Har din balansomslutning då ökat har du skapat funny money och är bank. Om inte, är du finansbolag.
Citat:
Det var en underlig definition. Var har du fått den ifrån?

Nystartade banken:
skulder: insättningar 10k Kalle
tillgångar: lån 10k Olle

Hmmm2 köper Toyota Camry av Olle för 8k:
skulder: insättningar 10k Kalle
tillgångar: lån 2k Olle, 8k Hmmm2

Balansomslutning i båda fallen 10k.

Om du däremot köper Toyan av Kalle så ökar omslutningen till 18k:
skulder: insättningar 18k Kalle
tillgångar: lån 10k Olle, 8k Hmmm2

Rörelsen skulle bli finansbolag respektive bank beroende på vem du köper bilen av. Glöm den definitionen.

Att rörelsen kan ta emot insättningar, ge lån och genomföra betalningar gör den till en bank.
Citat:
Ursprungligen postat av Hmmm2
Haha - det var som tusan, lyckades inte en gammal Toya till slut spräcka gåtan med hr Nilssons Listor, något som gäckat intellektuella i månader, ja år.

Det är inte mitt fel att du får olika resultat i dina balansräkningar. Jag visste inte ens att Olle eller Kalle var dina kunder. Jag lånade bara till en Toyota Camry av "banken", och körde därifrån.

Hur kunde din inlåning öka med 8k ? Varifrån kommer de pengarna?
...
PS - du får väl fråga Slupen eller Sölffmynt hur du skall göra med balansräknandet.
Det står uttryckligen i ditt första citat att du "vill låna för att köpa en beg Toyota Camry av en av dina bankkunder". Därför kan inte invändningen "visste inte ens att Olle eller Kalle var dina kunder" godtas.

Förutsättningarna är alltså att banken enbart jobbar med krediter. Noll pengar används. I fallet då Kalle är säljaren får banken 8k mer i kredit av Olle och kan då ge Hmmm2 8k i kredit.

Nu vill jag se din version av balansräkningen då du köper av Kalle respektive Olle. Put up or shut up.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in