Citat:
Ursprungligen postat av Gromph
Jag tror också att jag förstår din (Sölffmynts, min anm) tolkning av FRB, som säger att det är FRB så fort banken har mindre likvida medel än inlåning. Jag har ett starkare krav som säger att en del av inlåningen skall sparas som reserv. (I enlighet med min första markering i citatet).
Jag skulle kunna (om än motivlligt) gå med på att det råder FRB i Sverige om man säger att förlagslånen (i primärkapitaltillskottet) ingår i inlåningen. Då kan man öka utlåningen genom att öka inlåningen och en del av inlåningen går till reserven. Dock tycker jag att det är att utvidga inlåningsbegreppet väl mycket
För det första. Att reserver i USA och andra länder storleksmässigt räknas som en viss procent av allmänhetens inlåning betyder ICKE att reserverna tas (snos, subtraheras) från allmänhetens inlåning.
För det andra. Om bankerna ständigt skulle avsätta en del av kundernas överföringar mellan banker till reserver, så skulle det aldrig kunna bli brist på reserver. Regleringen skulle inte fungera som reglering.
Dessutom skulle en del av kundernas pengar onekligen försvinna vid alla överföringar. Hur skulle banken kompensera kunderna för detta?
För det tredje - om Wiki "avsätter en del av inlåningen till reserv och lånar ut resten", så har Wiki inte skapat nya pengar.
De har lånat ut den existerande avistainlåningen. Detta innebär bland annat att inlåningen inte finns på kontot när kontoinnehavaren vill göra transaktioner/ta ut kontanter. Pengarna är utlånade till någon annan.
I och för sig skulle det hypotetiskt gå att skapa nya pengar för varje led i Wikipediaversionen, och då till ett belopp som exakt motsvarar den nya inlåningen minus avdrag för reserv. Men då skulle det uppstå samma synkroniseringsproblem som vid utlåning av avistainlåning.
Hur hitta låntagare som lånar exakt det belopp och till samma löptid som banken önskar? Här är vi inne på absurditeter.
Det är faktiskt rätt allvarligt att nästan alla accepterar Wikis FRB-version som riktig trots att det så uppenbart framförs dubbla budskap. Å ena sidan tror folk att bankerna skapar pengar ur tomma intet varje gång någon tar ett lån. Å andra sidan tror folk att bankerna lånar ut insättarnas pengar varje gång de ger ett lån. Detta går inte ihop. Och folk vet inte ens om att det inte går ihop. Eller rättare sagt, de flesta anar nog att det finns fog för kritik av banksystemet av något slag, men det motsägelsefulla i framställningen får dem att slå ihop läroboken med en smäll, konstaterande för hundrade gången att de aldrig någonsin kommer att förstå ekonomi.