2015-04-17, 18:11
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad är det spär så svårt att fatta....?

Vissa vittnen talar om smällar som lät som bomber eller explosioner, det betyder inte automatiskt ATG det verkligen var just avsiktliga bomber eller sprängmedel som exploderade, utan bara att något lät som OM det var explosioner. I en byggnad som brinner är det vanligt med div höga smällar som kan låta som bomber och explosioner, fråga vilken brandman som helst..

När man i undersökningen inte kan hitta några som helst karakteristiska spår på balkar och annat efter detonationer av sprängämnen eller annat som inte kan förklaras av branden och rasen i sig själva, så finns det alltså inget som pekar på att avsiktliga sprängladdningar varit med i bilden, och man kan istället förklara vittnesmålen med att det varit annat som orsakat oljuden, t ex fallande saker, bristande fästelement etc. Det finns då heller ingen orsak att få vidare med att söka efter spår efter sprängämnen då man redan kunnat konstatera att det inte har hittats några tecken på att sådana varit närvarande.

Och mej, det finns INGEN som har hittat minsta spår efter Thermite etc i dammet, inte Jones, inte Harrit. De påstår det, men har inte kunnat lägga fram några som helst bevis för det utan viftar bara med nåt som i bästa fall kan kallas en parodi på vetenskaplig undersökning.
Fast enligt NIST så genomförde man ju ingen undersökning alls av lämningarna (stålbalkar, damm, bråte) av WTC 7. Brottsplatsen var helt renskrapad när NIST inledde sin undersökning och eventuella lämningar försvunna eller omöjliga att identifiera som WTC 7.

Hur kan de då: "hitta några som helst karakteristiska spår på balkar och annat efter detonationer av sprängämnen eller annat som inte kan förklaras av branden och rasen i sig själva", om de inte ens letar?
Senast redigerad av onopono 2015-04-17 kl. 18:23.
Citera
2015-04-17, 18:18
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vad är det spär så svårt att fatta....?

Vissa vittnen talar om smällar som lät som bomber eller explosioner, det betyder inte automatiskt ATG det verkligen var just avsiktliga bomber eller sprängmedel som exploderade, utan bara att något lät som OM det var explosioner. I en byggnad som brinner är det vanligt med div höga smällar som kan låta som bomber och explosioner, fråga vilken brandman som helst..

När man i undersökningen inte kan hitta några som helst karakteristiska spår på balkar och annat efter detonationer av sprängämnen eller annat som inte kan förklaras av branden och rasen i sig själva, så finns det alltså inget som pekar på att avsiktliga sprängladdningar varit med i bilden, och man kan istället förklara vittnesmålen med att det varit annat som orsakat oljuden, t ex fallande saker, bristande fästelement etc. Det finns då heller ingen orsak att få vidare med att söka efter spår efter sprängämnen då man redan kunnat konstatera att det inte har hittats några tecken på att sådana varit närvarande.

Och mej, det finns INGEN som har hittat minsta spår efter Thermite etc i dammet, inte Jones, inte Harrit. De påstår det, men har inte kunnat lägga fram några som helst bevis för det utan viftar bara med nåt som i bästa fall kan kallas en parodi på vetenskaplig undersökning.

Har för det första inte påstått att någon funnit spår av Thermite som du nämner.

Sedan utelämnar du att även vissa brandmän uppgett att de uppfattatde explosioner och även skall ha sett bombattrapper.

Dina invändningar är trota allt egna analyser värda lika mycket som vems som helst. Poängen med inlägget du ursprungligen citerade var att påvisa ElGigantens meningslösa argumentationsteknik och inte försöka bevisa att faktiska detonationer förekom.

Något sådant har jag aldrig hävdat, däremot är det uppenbart att eventuella spår efter "bomber" är undermåligt utrett. Hänvisningar till filmklipp och utvalda vittnesutsagor räcker inte för att avfärda dylika spekulationer.

En stor del av rasmassorna blev aldrig kriminaltekniskt undersökta, till skillnad från Palmes döda kropp. Det var det jag raljerade kring.
Citera
2015-04-17, 18:29
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rayjoh
Då har du missat de konspirationstroende som påstår att det var en atombomb i källarna till WTC1 och WTC2.
https://norfidid.wordpress.com/part-2-of-4-were-mini-nuke-bombs-the-cause-of-the-wtc-destruction/

Tror du missuppfattade inlägget du citerade. Andemeningen i det var att påvisa hur totalt meningslös ElGigantens analogi till icke-existerande Palmemordsteorier, och varför de inte är utredda, var.

Att det finns kärnvapenteorier kring WTC är jag fullt medveten om. Men, vårt utbyte tycks grundas på ett missförstånd så vi kan lämna detta.
Citera
2015-04-17, 18:50
Medlem
Thurizas-09s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Vilka teorier syftar du på när du skriver 'mer relevanta'?
Ifrågasättanden av, och klagomål på de officiella teorierna finns det ju gott om, men alternativa icke motbevisade teorier verkar mer sällsynta.
I mina ögon verkar det oftast handla om att upprepa frågor och skylla på olika syndabockar som man ogillar (vanligtvis av politiska/ideologiska skäl).

Lite sent svar, men ändå. Inte teorier i sig, felformulerat av mig, men dock berättigad kritik av hur utredningen bedrivits. Det är väl ändå klart att det underlättar för berörda myndigheter att avfärda konkreta iakttagelser ifrån brandmän och vittnen när det samtidigt florerar ogrundade spekulationer.

Outredda invändningar buntas helt enkelt ihop med teorier tagna ur luften för att neutralisera de förstnämnda.

Håller med om att 911 utnyttjats ideologiskt av vissa, likaså ses samma tendenser gällande Palmemordet.
Citera
2015-04-17, 19:00
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Fast enligt NIST så genomförde man ju ingen undersökning alls av lämningarna (stålbalkar, damm, bråte) av WTC 7. Brottsplatsen var helt renskrapad när NIST inledde sin undersökning och eventuella lämningar försvunna eller omöjliga att identifiera som WTC 7.

Hur kan de då: "hitta några som helst karakteristiska spår på balkar och annat efter detonationer av sprängämnen eller annat som inte kan förklaras av branden och rasen i sig själva", om de inte ens letar?

FBI hade redan sökt efter sprängämnen, varför skulle Nist ut och sparka jord på det redan rensade området ett år senare?

EDIT: tror jag missförstod ditt inlägg, vi är nog överens om det meningslösa i att begära att NIST skulle gjort sprängämnessök på ground zero.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-04-17 kl. 19:07.
Citera
2015-04-17, 19:03
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
Lite sent svar, men ändå. Inte teorier i sig, felformulerat av mig, men dock berättigad kritik av hur utredningen bedrivits. Det är väl ändå klart att det underlättar för berörda myndigheter att avfärda konkreta iakttagelser ifrån brandmän och vittnen när det samtidigt florerar ogrundade spekulationer.

Outredda invändningar buntas helt enkelt ihop med teorier tagna ur luften för att neutralisera de förstnämnda.

Håller med om att 911 utnyttjats ideologiskt av vissa, likaså ses samma tendenser gällande Palmemordet.

Jag håller med dig på samtliga punkter, Det betyder inte att jag tror att det var något fulspel bakom 9-11, men jag tycker du framför helt berättigade åsikter här.
Citera
2015-04-17, 19:05
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Då ska vi se. För att undvika missförstånd. Vilken del av byggnaden menar du inte befinner sig i fritt fall det aktuella 2,25 sekunderna, ElGiganten?

Om du läst din egna länk så hade du hittat detta:
In Stage 2, the north face descended at gravitational acceleration, as the buckled columns provided negligible support to the upper portion of the north face.

Ser du skillnaden mot vad du och andra foliehattar skriver?
Du inledde med:

Citat:
Varför vägrade NIST först att erkänna att WTC 7 kollapsade i fritt fall?

NIST har inte vägrat någonting så där har vi en lögn från din sida.
Det blir ju ännu mer pinsamt då du länkat till NIST och där kunnat läsa vad dom skriver. Men det är väl enklare att bli sondmatad av foliehattar.

Och eftersom NIST redovisat till videon dom gör beräkningarna på kan väl du göra samma beräkningar och se om dom ljuger eller om det är du som ljuger. Jag vet redan svaret men detta kanske kan bli ett uppvaknande för dig. Ja, det krävs ju att du har kunskapen att beräkna detta.

Citat:
Nej, NIST påstår att falltiden är 5,4 sekunder = 40% längre än om den fallit fritt. Det är den beräkningen inklusive "stage 2" och 2,25 sekunders fritt fall som diskuteras på sina egna meriter.
Hela fallet tog 5,4 sekunder, från det att taklinjen började fall tills den slutat fall. Att sen en del av huset har en acceleration som överstiger 1 G i 2.25 sek ändra inte saken. Detta har redovisat och alla dina påståenden om NIST stämmer inte för du ljuger.

Citat:
Trots det var det en medlem i A&E, David Chandler, som faktiskt fick NIST att skriva om sin slutliga rapport, där de skriver att WTC 7, inte del av WTC 7, befann sig i fritt fall under 2,25 sekunder.

Läs din egna länk så kanske det klarna i skallen på dig.
In Stage 2, the north face descended at gravitational acceleration, as the buckled columns provided negligible support to the upper portion of the north face.

Citat:
Det viktiga här är att hela byggnadens exteriör som är synlig i den här videon
https://www.youtube.com/watch?v=Rkp-4sm5Ypc faller fritt och symmetriskt rakt ner i 2,25 sekunder och att NIST i sin egen text säger att det är omöjligt eftersom det måste finnas ett strukturellt motstånd som bromsar upp fallet. Dvs, 100% strukturellt motstånd kan inte bara försvinna i 2,25 sekunder som om det vore luft under den del av byggnaden som faller och som helt försvinner. Helt =
100% = poff.

Det här är ju sensationellt. Menar du att man i den videon får se en sekvens där man kan se hela exteriören under fallet?
Om du eller någon annan skall kritisera NIST beräkningar och påståenden så kanske man skall använda sig av NIST beräkningar och filmer. Annars är det inte relevant.
Lögnerna späs på.

Citat:
Det finns således en inbyggd logisk motsättning i NIST:s förklaring av förloppet.

1. En struktur kan inte befinna sig i fritt fall om det finns ett strukturellt motstånd under strukturen.
fast detta har inte NIST påstått, så hur många lögner är du uppe i?

Citat:
2. Den del av WTC 7 (struktur) som är synlig i videon befinner sig i fritt fall i 2,5 sekunder.
Använd samma video som NIST, du vet den som visar en större del av byggnaden!

Citat:
NIST förklarar inte varför det inte finns något strukturellt motstånd under dessa 2,25 sekunder. Poff.
Lögn igen. jo det gör dom.

Final Report on the Collapse of World Trade Center Building 7 Chapter 2.

Har du läst den? Trodde inte det heller.
Citera
2015-04-17, 19:51
Medlem
ElGigantens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thurizas-09
En seriös utredning hade naturligtvis omgående tagit tag i frågan istället för att, som synes, undvika den. Din parallell till Palmefallet har dock en viss bäring. Tänk om man givit fan i att obducera honom? Där har du en analogi till NIST angående uteblivna undersökningar som är mer relevant än ditt tramsande om granatkastare och atomvapen på Sveavägen 28.02.1986.

Fast redan här blir det stopp.
Har du läst dom utredningar du nu kritiserar?
Du radar upp exempel likt alla foliehattar på vad som borde har undersökts. Vet du verkligen om detta du efterfrågar inte har undersökts?

Min analogi till Palmemordet är högst relevant. DU kan få en till.

Att begära att NIST skall undersöka det ena befängda efter det andra blir samma sak som någon foliehatt skulle påstå att det är något fel med palmeutredningen bara för dom inte undersökt efter rester efter en atombomb.
Det finns inget som pekar på att det har varit explosioner som orsakade raset. Snart 14 år har gått och inte ett enda bevis för CD. Ingen klocka som ringer?
Citera
2015-04-17, 20:06
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Om vissa truthers (alla gör det inte!) kunde sluta fåna sig och kalla Bin Laden / Al Qaida&co för saker som grottmänniskor / ToraBora-bor / sandalmongos och liknande så kunde man kanske ta er på lite större allvar - nu blir det bara en fånig blandning av rasism och (no)guilt by association.

Fast han höll ju till i Tora Bora. Att koppla uttrycket "sandalmongo" (vilket var nytt för mig) till onopono känns inte hederligt.

http://nypost.com/2015/03/13/photos-reveal-bin-ladens-life-at-tora-bora-compound/
Citera
2015-04-17, 20:51
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Fast han höll ju till i Tora Bora. Att koppla uttrycket "sandalmongo" (vilket var nytt för mig) till onopono känns inte hederligt.

http://nypost.com/2015/03/13/photos-reveal-bin-ladens-life-at-tora-bora-compound/

Du missförstod visst precis allt. Det jag ogillade var att nedsättande uttala sig om folk utifrån deras ursprung, och ännu mer att använda det som ett argument för deras inkompetens. Att säga att al Qaida inte kan ha varit ansvariga för 9-11 med argumentet att de är araber, torabora-bor, grottmänniskor etc säger i stort sett ingenting utom om den som framför påståendet.

Edit: att du går in i diskussionen och ifrågasätter att man använder faktumet att BinLaden var i ToraBora 5 år innan wtc som nån sorts argument för att han inte skulle kunna orkestrerat operationen är tyvärr bara tecken på att du är lika rasistiskt förutfattade som onopono. Alternativt att du missförstod hela argumentet. Välj själv.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2015-04-17 kl. 21:02.
Citera
2015-04-17, 21:14
Medlem
Arthur Dents avatar
Citat:
Du missförstod visst precis allt. Det jag ogillade var att nedsättande uttala sig om folk utifrån deras ursprung, och ännu mer att använda det som ett argument för deras inkompetens. Att säga att al Qaida inte kan ha varit ansvariga för 9-11 med argumentet att de är araber, torabora-bor, grottmänniskor etc säger i stort sett ingenting utom om den som framför påståendet.

Okej. Jag var inte medveten om att det var nedsättande att titulera folk från Tora Bora med "en snubbe i Tora Bora". Dina tankar om Tora Bora verkar inte särskilt smickrande, vi får väl hoppas att folket som bor där och faktiskt är snubbar från Tora Bora tänker högre om sig själva. Fast faktum kvarstår, vi har med 19 kapare och en snubbe från Tora Bora att göra, enligt den officiella konspirationsteorin. Själv ställer jag mig ytterst tveksam till det, och det är det fler som gör, jag postade nyligen denna länk i länktråden.

http://www.heraldtribune.com/article/20150329/opinion/303299996?p=1&tc=pg

Furthermore, the FBI's "Protecting the Homeland" report states: "When questioned later by others in the FBI, the special agent who wrote the was unable to provide any basis for the contents of the document or explain why he wrote it as he did."

So, the unnamed agent -- working locally on one of the worst crimes committed on American soil -- just made stuff up? Or the agent accepted unsubstantiated information and put it in official communications?

And no supervisors questioned the credibility of the report at that time or for a decade afterward?

No explanation
[...]

Men visst, håll du fast vid dina 19 kapare och Tora Bora-boende Bin Laden, det har ju Kommissions-rapporten slagit fast. Även om det enligt dem inte var intressant att utreda ekonomiska spår. Som om pengar någonsin varit en faktor i brott (ironi).
Citera
2015-04-17, 21:24
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arthur Dent
Okej. Jag var inte medveten om att det var nedsättande att titulera folk från Tora Bora med "en snubbe i Tora Bora". Dina tankar om Tora Bora verkar inte särskilt smickrande, vi får väl hoppas att folket som bor där och faktiskt är snubbar från Tora Bora tänker högre om sig själva. Fast faktum kvarstår, vi har med 19 kapare och en snubbe från Tora Bora att göra, enligt den officiella konspirationsteorin. Själv ställer jag mig ytterst tveksam till det, och det är det fler som gör, jag postade nyligen denna länk i länktråden.

http://www.heraldtribune.com/article/20150329/opinion/303299996?p=1&tc=pg

Furthermore, the FBI's "Protecting the Homeland" report states: "When questioned later by others in the FBI, the special agent who wrote the was unable to provide any basis for the contents of the document or explain why he wrote it as he did."

So, the unnamed agent -- working locally on one of the worst crimes committed on American soil -- just made stuff up? Or the agent accepted unsubstantiated information and put it in official communications?

And no supervisors questioned the credibility of the report at that time or for a decade afterward?

No explanation
[...]

Men visst, håll du fast vid dina 19 kapare och Tora Bora-boende Bin Laden, det har ju Kommissions-rapporten slagit fast. Även om det enligt dem inte var intressant att utreda ekonomiska spår. Som om pengar någonsin varit en faktor i brott (ironi).

Allvarligt, kamma dig! Bin laden är INTE från Tora bora! Att han var där fem år tidigare är inte heller på något vis ett argument för att han inte borde kunnat orkestrera 9-11. Då kan du likaväl skriva att 19 kapare och en snubbe från Falun inte kan ha legat bakom 9-11.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article10232796.ab

Försvara gärna dina teorier, försvara vad du vill, men försvara inte rasistiska förutfattade meningar, du framstår bara i ett sämre ljus än nödvändigt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in