2015-04-12, 19:11
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurri
Även fast chefen inte finns tillgänglig så försök prata med någon ansvarig. Lämna ditt CV och ha inte ett för bajjnödigt CV. Det är en matbutik, det viktigaste är att du är glad och intresserad!
Hade en som kom in till mig med CV här om dagen och sa direkt att "Jag vill jobba helger". Slängde det CV:et. DU vill jobba när butiken behöver dig. Sen behöver du inte säga mer än att du pluggar, då förstår man att du inte kan jobba dagtid.

Tack för tipsen båda.

Är det en bra idé att gå tillbaka till samma butik, bara för att "påminna" dem att jag är tillgänglig efter att ha lämnat cv och personliga brevet?

Jag tänkte bara nämna att jag studerar.
Citera
2015-04-12, 19:25
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Tack för tipsen båda.

Är det en bra idé att gå tillbaka till samma butik, bara för att "påminna" dem att jag är tillgänglig efter att ha lämnat cv och personliga brevet?

Det är i princip alltid bra att påminna en presumtiv arbetsgivare att du finns till. Vid ett personligt besök så har både du och arbetsgivaren en bra chans att "känna" på varandra.

Som arbetsgivare så är det oftast det personliga intrycket som fastnar även om den faktiska kompetensen självklart har betydelse.
Citera
2015-04-12, 19:26
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moltas666
Det är i princip alltid bra att påminna en presumtiv arbetsgivare att du finns till. Vid ett personligt besök så har både du och arbetsgivaren en bra chans att "känna" på varandra.

Som arbetsgivare så är det oftast det personliga intrycket som fastnar även om den faktiska kompetensen självklart har betydelse.

Tack. Ska göra så då. Hur länge tycker du man ska vänta innan man går tillbaka till butiken?
Citera
2015-04-12, 19:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Tack för tipsen båda.

Ja. Det är alltid bra. I just den butiken jag arbetar i var allting bra ena månaden, en månad senare var det sjukskrivningar mm. Så då var vi i stort behov av personal. Så att ringa direkt till chefen eller skicka i väg mejl för att påminna tror jag är en bra ide. Sen är ju alla matbutiker olika och alla har olika system.
Om du är 20+ är det viktigare att du är framåt och visar att du utan problem skulle klara av vilken avdelning som helst och är hungrig på att lära. (Du är billigare om du är under 20)
Citera
2015-04-12, 19:29
Medlem
sqtps avatar
Vi får in över 200 ansökningar i veckan. Var tredje månad kommer det in 3 praktikanter genom arbetsförmedlingen.

Oftast är dom ganska lata och inte så arbetsvilliga. Men ibland kommer någon jävel som är extremt driven och kör 110% på allt han gör. Den här personen kommer antagligen efter sina 3 praktik månader få några timmars inringning i kassan.
Säger han efter detta nej till en enda inringning (även fast vi ringer 05.00 på morgonen och vill ha in honom) så kommer vi ALDRIG ringa honom igen.

Det är det enda sättet att väldigt smått rulla in som anställd i vår butik.

Jag själv började sommarjobba där när jag var 13. Efter studenten fick jag inringningstider och nu jobbar jag 6 dagar i veckan.

Lycka till!
Citera
2015-04-12, 19:37
Medlem
Ducadreams avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smurri
Ja. Det är alltid bra. I just den butiken jag arbetar i var allting bra ena månaden, en månad senare var det sjukskrivningar mm. Så då var vi i stort behov av personal. Så att ringa direkt till chefen eller skicka i väg mejl för att påminna tror jag är en bra ide. Sen är ju alla matbutiker olika och alla har olika system.
Om du är 20+ är det viktigare att du är framåt och visar att du utan problem skulle klara av vilken avdelning som helst och är hungrig på att lära. (Du är billigare om du är under 20)

Tack. Ska göra så, besöka många matbutiker och ligga i så får vi se om jag får någon napp.

Jo, jag är över 20 så jag får visa att jag verkligen vill och lär mig fort.
Citera
2015-04-12, 20:41
Medlem
nolifers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp
Vi får in över 200 ansökningar i veckan. Var tredje månad kommer det in 3 praktikanter genom arbetsförmedlingen.

Oftast är dom ganska lata och inte så arbetsvilliga. Men ibland kommer någon jävel som är extremt driven och kör 110% på allt han gör. Den här personen kommer antagligen efter sina 3 praktik månader få några timmars inringning i kassan.
Säger han efter detta nej till en enda inringning (även fast vi ringer 05.00 på morgonen och vill ha in honom) så kommer vi ALDRIG ringa honom igen.

Jag själv började sommarjobba där när jag var 13. Efter studenten fick jag inringningstider och nu jobbar jag 6 dagar i veckan.

Lycka till!

Det är när man läser saker som dessa som man förstår hur mycket sämre Sverige blivit bara under dom senaste 20 åren....
Men självklart förstår man arbetsgivare som får oändligt med ansökningar och/eller subventionerad arbetskraft.

Har vi någon gamling här som kan förklara hur det gick till att söka jobb på 60-talet ?
Citera
2015-04-12, 20:56
Medlem
Inte 60-talet i mitt fall, men mitten av 80- talet. Jag ringde på en (ja, bara en) annons jag sett i AF:s tidning. Det var ett rätt okvalificerat kontorsjobb som passade mig eftersom jag knappt hade någon utbildning. Chefen bad mig titta upp och så var det klart! Slutade plugget en fredag och började knega på måndagen...
Citera
2015-04-12, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sqtp

Lycka till!

Får man fråga vilken butik du arbetar för? Jag vet att Coop gärna har gymnasieungdomar då man kan pressa ner lönerna.

OnT: Sök fysiskt, d.v.s. gå ut till varje butik. Lämna CV och be om att få prata med chefen. Visa fram fötterna, ring gärna butiken en gång för mycket än lite.
Citera
2015-04-12, 23:05
Medlem
Gbg-Smokes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zucca
1. Vart jobbar du?
På ett dotterföretag till Coop

2. Hur mycke tjänar du?
120kr/h (Går efter handels)

3. Deltid/Heltid/Sommarjobb/Extra jobbar du?
Heltid

4. Fick du lov att praktisera eller någe innan?
Fick upplärning eftersom jag skulle ha hand om mejeriet och skulle lära mig beställningarna, fick även lära mig kassan.

5. Berätta lite om vad du gjorde för att få jobbet.
Fick en lapp från (tro det eller ej) Arbetsförmedlingen och sökte och blev uppringd när jag låg på stranden i Spanien

Har fått stort förtroende, började i slutet på November och fick efter årsskiftet ta över Osten också. Brukar få vikariera chef när hon är iväg på möten eller sjuk. Till sommaren ska jag få ta truckkort och när chefen är på semester så ska jag få vikariera chef.
Hon säger även att hon ska hoppa av som chef och sitta i kassan när hon fyllt 50 (49år nu) Så jag tror jag har stora chanser till att få bli platschef

Hur blir man anställd på en matbutik utan erfarenheter? give me som tips.

ps Ge mig gärna tips på hur jag kan få erfarenheterna också.
Citera
2015-04-13, 16:18
Medlem
sqtps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skierfe
Får man fråga vilken butik du arbetar för? Jag vet att Coop gärna har gymnasieungdomar då man kan pressa ner lönerna.

OnT: Sök fysiskt, d.v.s. gå ut till varje butik. Lämna CV och be om att få prata med chefen. Visa fram fötterna, ring gärna butiken en gång för mycket än lite.

En stor ica butik :PPppppP
Citera
2015-04-15, 19:43
Medlem
Dum fråga kanske, men om man ska gå och lämna CV personligen till butikschefen/personalansvarig vem ska man fråga? Ska jag in i butiken och hitta nån som jobbar där och fråga honom/henne? Eller hur gör man?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in