Citat:
Ursprungligen postat av
Djicp
De kommer göra bakgrundskontroller.
Det är i år, som allt gallrats och jag har så stora förväntningar och förhoppningar.
Jag har verkligen ändrat på mitt liv och jag väntat på denna dag i tio år.
Du gallras ur polisens belastningsregister efter 10 år. Rekryterare använder dock inte detta register för sina kontroller (då behöver de be dig lämna in ett oöppnat kuvert), utan använder sig av onlinetjänster som byggt upp sina egna register utifrån alla offentliga domar och dokument. Dessa register gallras tyvärr aldrig. Däremot anger vissa tjänster att de endast samlat domar sedan 2018. Det kanske blir din räddning.
Företag ber t.ex Verifiera att kolla upp personummer XXXX-XX-XX-XXXX och rapportera om något sticker ut. Även privatpersoner har tillgång till dessa tjänster.
Detta har varit lagligt i Sverige men en svensk person stämde Lexbase utifrån EUs GDPR-lagar. Svenska domstolar, myndigheter och tjänster för bakgrundskontroller inväntar nu svar från EU-domstolen om huruvida svensk grundlag är förenligt med GDPR. Ett första uttalande från EU-domstolen tyder på att svaret är nej, vilket kan få påföljder för dessa onlinetjänster. Svaret väntas komma i början av 2026.