2015-04-17, 11:55
Medlem
JohnRims avatar
Hur gör ni för att förhindra att skjortan åker upp från byxorna och hänger förjävla fult löst vid plockning? En storlek större är tyvärr för lös på bredden.
Citera
2015-04-17, 12:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Dum fråga kanske, men om man ska gå och lämna CV personligen till butikschefen/personalansvarig vem ska man fråga? Ska jag in i butiken och hitta nån som jobbar där och fråga honom/henne? Eller hur gör man?

Lättast borde vara att gå under "kontorstider" då jag har svårt att tänka mig att en personalansvarig/butikschef jobbar kvällar eller helger såvida det inte behövs för en mindre butik. Ha med dig ett CV, personligt brev och ett stort leende - hälsa med ett fast handslag och berätta varför du är där.

Lycka till
Citera
2015-05-03, 20:22
Medlem
Nu hoppas jag att ni kan hjäpa mig här.

Jobbar i en mindre Coop-butik där vi är två vid stängning. För ett par månader sedan stängde jag tillsammans med en nyankommen kollega till butiken. Kollegan tar upp och kollar igenom sitt anteckningsblock han gjort med stängningsrutinerna, och frågar om jag gjort en grej (minns ej, men det var en rutinsak som jag/man inte glömmer).

Nyligen hände det igen. ”Har du gjort dagsavslut?”. Det är klart jag gjort! Öppnade ju kassorna via datorn, det vet han. I samband med det gör jag/vi även dagsavslut och loggar ut. Det är inte osäkerhet om vem som ska göra vad, eller ansvarsförvirring i det är fallet. Det är en kontroll utifall att jag skulle glömt det.

Det här är, för att säga det i milda lag, irriterande. Mind your own business.

Utan att ta nedanstående text i beaktande, vad skulle ni göra i en sådan situation?

Jag känner mig osäker på huruvida jag har rätt att skicka en signal av ogillande, så jag har bara svarat ”ja” hittils.

Grejen är den att det kanske är mind his own business som han gör. En annan kollega frågade vid annat tillfälle om jag hade skrivit av bake off. Vi har jobbat länge tillsammans, det är etablerat att jag (finns även en rutinlista på kontoret som ger kassapersonen den uppgiften) skriver av brödet. Svarade ja. Några veckor senare gjorde han det igen, och jag bara brast ut ”du behöver inte fråga mig om jag skrivit av brödet”. En konflikt och argumentation följde. Han sa att vi har ett gemensant ansvar. Så jag frågade BC:n. Svaret var att "jamen det är väl bra att han frågar, det är viktigt att det blir gjort!"

Är det här i linje med Coops arbetssätt? Gemensamt ansvar applicerat på rutinsaker (som om de missas inte innebär en katastrof)?
Senast redigerad av Orthello 2015-05-03 kl. 20:25.
Citera
2015-05-04, 10:20
Medlem
mathematicss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orthello
Några veckor senare gjorde han det igen, och jag bara brast ut ”du behöver inte fråga mig om jag skrivit av brödet”. En konflikt och argumentation följde.

Jag jobbar inte i matvarubutik, men det låter som att du överreagerar lite?

Det är inte kul att bli misstrodd naturligtvis, men de kanske tyckte du såg stressad ut och ville kolla att du hängt med i uppgifterna? Eller så är de nervösa, vill småprata, och har helt enkelt inget bättre att säga?
Citera
2015-05-09, 07:33
Medlem
1. Willys

2. Efter Handels, skulle gissa på typ 115 men vet inte, bara jobbat två veckor och stod "enligt kollektivavtal" på kontraktet.
Visar sig när lönen kommer och det är ändå ob- timmarna som räknas.

3. jag jobbar på ett annat jobb på dagarna så är behovsanställd på Willys och får tiderna på kvällar/ helger. Får så mycket tid jag vill.

4. Nej.

5. Kämpade för butiksjobb i några år, tillslut genom nån som kände nån som kände nån gick det och det har gått skitbra.
Citera
2015-05-09, 14:33
Medlem
Zuccas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knazbarnet
Dotterföretag till Coop? Vilka butiker är det....?
Konsum menar jag givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av Gbg-Smoke
Hur blir man anställd på en matbutik utan erfarenheter? give me som tips.

ps Ge mig gärna tips på hur jag kan få erfarenheterna också.
Enda erfarenheten jag har är att jag har praktiserat på ICA när jag gick ur 9:an, annars har jag varit elektriker eller jobbat på flygplatsen.
Bor i en liten stad och annonsen låg inte ute på platsbanken så jag hade mest tur som fick lappen av AF
Citera
2015-05-09, 23:13
Medlem
elmisss avatar
Tjena!

Jobbar på Netto, är 21 år och har arbetat där i ca. 7 månader.

Mitt nyaste avtal damp ner i lådan här om veckan, men jag blir så förvirrad på löneökningen.
Tidigare hade jag 115,93kr/h men det nya säger (gäller maj och framåt) 120,31kr/h. Jag är glad, det är nästan 4,5 kr ändå. Men när jag läser på Handels hemsida och ser lägsta lönen så är det 118,93kr/h för privat butik och 120,08kr/h för KFO. Det betyder ju att jag har högre lön än lägsta lönen för KFO och "mycket bättre" än för privat butik.

Min fråga är alltså vad detta beror på? Jag menar, det är ju ändå högre än lägsta lönerna enligt kollektiv avtalen
Citera
2015-05-10, 16:11
Medlem
Någon som jobbar på en Coop butik? Jag har precis börjat på Coop Forum och undrar om det är OB på pingstafton och midsommarafton?

Tacksam för svar.
Citera
2015-05-10, 16:52
Medlem
Satt och diskuterade med vänner igår om hur mycket tex Ica Maxi drar in en vanlig dag. Någon som har några siffror?
Citera
2015-05-10, 17:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daikirai
Satt och diskuterade med vänner igår om hur mycket tex Ica Maxi drar in en vanlig dag. Någon som har några siffror?

Ja, det beror ju var butiken ligger och hur stor den är. Men säg 1-2 miljoner för en stor butik i en storstad.

http://www.gp.se/ekonomi/1.917738-17-miljoner-till-ica-maxi-goteborg

GeKås drar in 20 miljoner en bra dag som jämförelse! GeKås rekord för en dag är 31,1 miljoner
Citera
2015-05-10, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
Ja, det beror ju var butiken ligger och hur stor den är. Men säg 1-2 miljoner för en stor butik i en storstad.

http://www.gp.se/ekonomi/1.917738-17-miljoner-till-ica-maxi-goteborg

GeKås drar in 20 miljoner en bra dag som jämförelse! GeKås rekord för en dag är 31,1 miljoner

Räknade på Ica Maxi Eurostop i Örebro, och kom fram till ca 1,5 miljon/dag

Haha Ullared är ju sjukt!
Citera
2015-05-14, 03:06
Medlem
kEzis avatar
Hur många burar måste ni ta i timmen? Vi har ett krav på fyra burar i timmen (på en person), och det spelar ingen roll om du är på kollo, frys eller liknande. Samma krav på alla.

ICA Kvantum. Medelstor stad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in