2015-03-23, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VaktareOlsson
Men snälla. Är du en vältalig välklädd student med bra CV så spelar det väl ingen roll. Hur stora rasister tror du svenskarna är egentligen. Speciellt inom handelsföretag. Visst, finns säkert en och annan inbiten rasse som jobbar. Men de flesta företag har rätt hårda policys mot diskriminering.
Jag vet, det är lite pinsamt. Men jag är inte på nåt sätt en av de invandrare som tror att svenskar är rasister(tvärtom nästan alla mina kompisar är etniska svenskar) eller skriker "rasism!!!!" vid minsta lilla. Dock så blir man lite fundersam och lite osäker när man märker att typ 99% av alla i närheten är svenskar. Jag vet inte, men jag är ju själv en person som kanske tänker tok för mycket av vad personer runt omkring tänker om mig.
Jag vill ju hellre inte behöva komma i kontakt med DO(usch och fy) för att jag blir behandlad illa.
Citera
2015-03-24, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lexiania
Jag vet, det är lite pinsamt. Men jag är inte på nåt sätt en av de invandrare som tror att svenskar är rasister(tvärtom nästan alla mina kompisar är etniska svenskar) eller skriker "rasism!!!!" vid minsta lilla. Dock så blir man lite fundersam och lite osäker när man märker att typ 99% av alla i närheten är svenskar. Jag vet inte, men jag är ju själv en person som kanske tänker tok för mycket av vad personer runt omkring tänker om mig.
Jag vill ju hellre inte behöva komma i kontakt med DO(usch och fy) för att jag blir behandlad illa.
Men herregud, sök bara. Jag jobbar på en mataffär och där jobbar ett par icke etniska svenskar.
Vad har du att förlora? ingenting.
Citera
2015-03-24, 20:12
Bannlyst
Citat:
Jag har en lite awkward fråga kanske, men jag är universitetsstudent i Stockholm och bor i en studentbostad närmast områden som Östermalm och Vasastan. Borde jag skita i att söka till nån av ICA/COOP i dessa områden? Jag är inte etnisk svensk(är från MÖ), det är därför som jag är oroad egentligen. Jag kan väl tillägga att jag talar flytande svenska och inte på något sätt är en förortsblatte. Men ändå, kan inte låta bli att tänka på att personalen(likaså kunderna typ) som förövrigt verkar vara 100% svensk av vad jag sett kommer att typ skratta när jag kommer in och vill lämna CV
Kan du int jobba som gigolo blatte åt Östermalmsdamerna istället? Inbringar dig bra mycket mer fläsk...
Citera
2015-03-31, 17:52
Medlem
elmisss avatar
Tjena allihop, själv jobbar jag på Netto i en liten stad. Bara jobbat där i ca. 5 månader, mestadels i kassan. Men chefen har fått upp ögonen för mig och tycker jag är duktig och har driv. I sommar så blir jag befordrad till förste assistent, alltså mer ansvar, större arbetsuppgifter och en löneförhöjning på 3 kr/h (woohooo!).
Ja, det blir ju så om jag inte får ett till klagomål. Har redan lyckats samla på mig två stycken, varav den senaste är rent av löjlig. Satt i kassan och så köper en kund SJUKT MYCKET och säger till mig efter att hon betalat "jag packar i min egen takt". Visst tänker jag och svarar "Sure, men försök att inte ta för lång tid på dig eftersom att det finns fler som vill handla." Hon tar i alla fall sjukt lång tid på sig och jag frågar henne om det inte vore lättare att handla flera gånger i veckan istället. Men nej, hon tar illa upp och jag får mitt andra klagomål. Va i helvete tycker jag. Är det något att bli sur över ens? Kanske är det mer professionellt att inte ge det tipset, men man måste ju få ha åsikter även om man ska vara servicekunnig och vill hjälpa kunden.

Visst, man kan ju tycka att jag borde erbjudit mig att hjälpa henne packa eller ringt på en ny kassa. Men jag ville inte störa den andra som jobbade då (vi är bara två på kvällar), eftersom att den andra har massa andra saker att göra.
Citera
2015-03-31, 19:09
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss
Tjena allihop, själv jobbar jag på Netto i en liten stad. Bara jobbat där i ca. 5 månader, mestadels i kassan. Men chefen har fått upp ögonen för mig och tycker jag är duktig och har driv. I sommar så blir jag befordrad till förste assistent, alltså mer ansvar, större arbetsuppgifter och en löneförhöjning på 3 kr/h (woohooo!).
Ja, det blir ju så om jag inte får ett till klagomål. Har redan lyckats samla på mig två stycken, varav den senaste är rent av löjlig. Satt i kassan och så köper en kund SJUKT MYCKET och säger till mig efter att hon betalat "jag packar i min egen takt". Visst tänker jag och svarar "Sure, men försök att inte ta för lång tid på dig eftersom att det finns fler som vill handla." Hon tar i alla fall sjukt lång tid på sig och jag frågar henne om det inte vore lättare att handla flera gånger i veckan istället. Men nej, hon tar illa upp och jag får mitt andra klagomål. Va i helvete tycker jag. Är det något att bli sur över ens? Kanske är det mer professionellt att inte ge det tipset, men man måste ju få ha åsikter även om man ska vara servicekunnig och vill hjälpa kunden.

Visst, man kan ju tycka att jag borde erbjudit mig att hjälpa henne packa eller ringt på en ny kassa. Men jag ville inte störa den andra som jobbade då (vi är bara två på kvällar), eftersom att den andra har massa andra saker att göra.

Jag har full förståelse för det klagomålet, som kund vill man inte direkt höra när och hur man får handla. Sedan tycker jag även att du gjorde fel som sade till henne att inte ta för lång tid på sig. Hon visste ju uppenbarligen med sig att hon var långsam och kände sig stressad över detta redan innan du bad henne att packa snabbt.
Senast redigerad av trazke 2015-03-31 kl. 19:11.
Citera
2015-04-01, 00:29
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmiss

Hur står det till med omdömet om du kommer fram till att det är en lämplig sak att säga...? Kunden har all rätt i världen att ta den tid hen behöver för att packa sina varor. Ett plumpt uttalande snabbar nog dessutom inte på packandet, utan riskerar bara att leda till tråkigheter för din del, som det också visade sig att det gjorde.

Om jag hade varit din chef, så hade jag tolkat det dels som en indikation på ditt omdöme och förmåga att tänka steget längre, dels som att du är en person som har svårt hantera stressiga situationer. Ett tips är alltså att inte säga nåt utan istället klistra på ett leende, låtsas som att allt är frid och fröjd och låta långsamma kunder packa sin mat i fred.
Citera
2015-04-01, 04:10
Medlem
kEzis avatar
Citat:
Jag har en lite awkward fråga kanske, men jag är universitetsstudent i Stockholm och bor i en studentbostad närmast områden som Östermalm och Vasastan. Borde jag skita i att söka till nån av ICA/COOP i dessa områden? Jag är inte etnisk svensk(är från MÖ), det är därför som jag är oroad egentligen. Jag kan väl tillägga att jag talar flytande svenska och inte på något sätt är en förortsblatte. Men ändå, kan inte låta bli att tänka på att personalen(likaså kunderna typ) som förövrigt verkar vara 100% svensk av vad jag sett kommer att typ skratta när jag kommer in och vill lämna CV

ICA Baronen, Odengatan 40. Dom behöver alltid folk. Trevlig butik.
Citera
2015-04-01, 14:18
Medlem
Zuccas avatar
1. Vart jobbar du?
På ett dotterföretag till Coop

2. Hur mycke tjänar du?
120kr/h (Går efter handels)

3. Deltid/Heltid/Sommarjobb/Extra jobbar du?
Heltid

4. Fick du lov att praktisera eller någe innan?
Fick upplärning eftersom jag skulle ha hand om mejeriet och skulle lära mig beställningarna, fick även lära mig kassan.

5. Berätta lite om vad du gjorde för att få jobbet.
Fick en lapp från (tro det eller ej) Arbetsförmedlingen och sökte och blev uppringd när jag låg på stranden i Spanien

Har fått stort förtroende, började i slutet på November och fick efter årsskiftet ta över Osten också. Brukar få vikariera chef när hon är iväg på möten eller sjuk. Till sommaren ska jag få ta truckkort och när chefen är på semester så ska jag få vikariera chef.
Hon säger även att hon ska hoppa av som chef och sitta i kassan när hon fyllt 50 (49år nu) Så jag tror jag har stora chanser till att få bli platschef
Citera
2015-04-01, 19:32
Medlem
knazbarnets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zucca
1. Vart jobbar du?
På ett dotterföretag till Coop

2. Hur mycke tjänar du?
120kr/h (Går efter handels)

3. Deltid/Heltid/Sommarjobb/Extra jobbar du?
Heltid

4. Fick du lov att praktisera eller någe innan?
Fick upplärning eftersom jag skulle ha hand om mejeriet och skulle lära mig beställningarna, fick även lära mig kassan.

5. Berätta lite om vad du gjorde för att få jobbet.
Fick en lapp från (tro det eller ej) Arbetsförmedlingen och sökte och blev uppringd när jag låg på stranden i Spanien

Har fått stort förtroende, började i slutet på November och fick efter årsskiftet ta över Osten också. Brukar få vikariera chef när hon är iväg på möten eller sjuk. Till sommaren ska jag få ta truckkort och när chefen är på semester så ska jag få vikariera chef.
Hon säger även att hon ska hoppa av som chef och sitta i kassan när hon fyllt 50 (49år nu) Så jag tror jag har stora chanser till att få bli platschef

Dotterföretag till Coop? Vilka butiker är det....?
Citera
2015-04-12, 18:29
Medlem
Ducadreams avatar
Hur får man jobb i matbutiker?

Hej,

Jag vill ha deltidsjobb då jag studerar. Det känns omöjligt att få något jobb i en matbutik om man inte har jobbat med det tidigare. Jag har sommarjobbat som vårdbiträde förut, om det hjälper. Hur går ni tillväga? Skulle uppskatta lite tips.
Senast redigerad av Ducadream 2015-04-12 kl. 18:44.
Citera
2015-04-12, 18:42
Medlem
Moltas666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Hej,

Jag vill ha deltidsjobb då jag studerar. Det känns omöjligt att få något jobb på en matbutik om man inte har jobbat med det tidigare. Jag har sommarjobbat som vårdbiträde förut, om det hjälper. Hur går ni tillväga? Skulle uppskatta lite tips.

en butik låter svårt. Vill du bli takläggare?

Vill du jobba i en butik så skriver du några bra rader och skickar till butikschefen. Berätta vem du är, vad du kan och vad du vill.

Något senare så besöker du butiken och för säkerhets skull tar du alla dina papper med dig. Klä dig snyggt utan att du är uppklädd.
Citera
2015-04-12, 19:04
Medlem
Även fast chefen inte finns tillgänglig så försök prata med någon ansvarig. Lämna ditt CV och ha inte ett för bajjnödigt CV. Det är en matbutik, det viktigaste är att du är glad och intresserad!
Hade en som kom in till mig med CV här om dagen och sa direkt att "Jag vill jobba helger". Slängde det CV:et. DU vill jobba när butiken behöver dig. Sen behöver du inte säga mer än att du pluggar, då förstår man att du inte kan jobba dagtid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in