2017-01-01, 13:19
Medlem
BushwickBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Du borde åka till Japan någon gång. Deras service är på en helt annan nivå.
Naturligtvis så är det även fake smile där. Det är kvinnor som tvingas spela en roll som de inte vill spela, för att vara trevliga mot kunden, så det är kart att de ler medan det slår blixtar från deras ögon.

Fast i Sverige upplever jag inte lika mycket fakesmile som i övriga Europa, det är ju det som gör den Svenska servicen så bra i jämförelse.

Amerikanarna är ju också grymma!

Edit: Kan ju vara så att alla är trötta på turister.
Citera
2017-01-01, 13:22
Medlem
bithaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BushwickBill
Fast i Sverige upplever jag inte lika mycket fakesmile som i övriga Europa, det är ju det som gör den Svenska servicen så bra i jämförelse.

Amerikanarna är ju också grymma!

Edit: Kan ju vara så att alla är trötta på turister.

Enda stället i världen du kommer att vara med om att tjejen på 7-eleven bugar sig för dig är nog i japan.
Som sagt, jag tyckte det var en upplevelse.
Citera
2017-01-01, 13:32
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
En ung tjej som arbetar efter beskrivna modell skulle inte fatta. Det är något hon gör omedvetet, och tänker samtidigt *jag som är så trevlig mot alla*

edit: Jag är fascinerad över att ni analyserar era ica-besök likt detta. För inte så länge sen handlade någon tråd om rädslan kring att kassörskan skulle notera vad (för konstigt?) man handlat. Om det finns någon plats som är så avdramatiserad för allt vad analys av människostuderande heter så är det för mig ica. Där kan jag stänga av hjärnan helt i några minuter och "go with the flow" bokstavligen talat. En utav världens mest platoniska och trist platser. Totalt avsexualiserat. Apoteket känns tom. som bättre spelplan för ragg.
Citera
2017-01-01, 13:39
Bannlyst
Tror absolut att TS teori stämmer. Givetvis menas en marginal skillnad, ett litet mindre leende och ett littet mindre glatt tonfall, inte att kassörskorna plötsligt blir sura mot vissa kunder.

För visst är det så att något av det jobbigaste som finns i en kassörskas vardag är när en kund ska ragga på henne, tro det eller ej.
Citera
2017-01-01, 13:47
Medlem
Kaninbebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kastanjekriget
Har aldrig jobbat som kassörska men i andra serviceyrken (restaurang, café, bar). Jag älskar Stammisar, det är kul att ha folk att snacka med och jag gillar att höra deras stories. Men när mitt pass är slut då vill jag gå hem och om det är jag som stänger så vill jag att folk ska fatta och gå. Förutom mat, sprit och kaffe så säljer jag mina känslor och de slutar när mina arbetstimmar är slut. Dock har det hänt att yngre killar (typ 30) har missuppfattat allt och tror att jag har ett alldeles speciellt intresse för just dem. Vill att vi ska ta en aw, frågar om nummer, dröjer sig kvar efter stängning etc.

Det är jobbigt och inkräktar på mitt "privatliv". Antagligen har jag omedvetet varit lite kortare mot killar som faller under den kategorin för att slippa det.

Varför är det jobbigt att personer är attraherade av dig? Det är väl bara att säga nej tack till förfrågningar?

När jag själv är i en liknande situationer blir jag smickrad och säger bara tack men nej tack.
Citera
2017-01-01, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av solarisX
Eller så skäms dom för att jobba i kassan när någon av det motsatta könet i deras ålder dyker upp.

Jag har också lagt märke till detta fenomen,
Men jag tror mer på att det har att göra med att dom skäms i sitt yrke.

Inte för dom har något att skämmas för, men jag har fått för mig att det handlar om att dom känner sig mindre värde när det kommer någon i egen ålder och det uppstår en pinsamhet (som endast finns i deras huvud)
Citera
2017-01-01, 13:52
Medlem
Kaninbebiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
edit: Jag är fascinerad över att ni analyserar era ica-besök likt detta. För inte så länge sen handlade någon tråd om rädslan kring att kassörskan skulle notera vad (för konstigt?) man handlat. Om det finns någon plats som är så avdramatiserad för allt vad analys av människostuderande heter så är det för mig ica. Där kan jag stänga av hjärnan helt i några minuter och "go with the flow" bokstavligen talat. En utav världens mest platoniska och trist platser. Totalt avsexualiserat. Apoteket känns tom. som bättre spelplan för ragg.

Matvarubutiker är en ypperlig plats att studera mänskligt beteende på. Har själv utfört diverse studier i just sådana butiker. Miljöpsykologi.
Citera
2017-01-01, 14:00
Medlem
Otrevliga kvinnor är väl inget nytt fenomen? Tacka feminismen för det.

Först när mannen har något av värde som hon vill ha så är hon trevlig annars skiter hon väl i det.
Citera
2017-01-01, 14:07
Medlem
shaktas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av normallekman
Otrevliga kvinnor är väl inget nytt fenomen? Tacka feminismen för det.

Först när mannen har något av värde som hon vill ha så är hon trevlig annars skiter hon väl i det.

Du glömde okvinnliga och feminister klär och uppträder som lowlifekillar.
Citera
2017-01-01, 14:12
Medlem
nedboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace

Vi har en teori ...

Ni gör ett antagningsfel som gör att hela er teori faller. Ni antar att tjejer är intresserade av killar i sin egen ålder. Det är mycket ovanligt att det är så. Tjejer är oftast intresserade av killar som är 5-15 år äldre än dem.

När ni ser att de är trevliga och vänliga mot de äldre männen så är det signaler på att de visar intresse. De tar ögonkontakt för att utforska om mannen är passande för dem. Senare när du eller någon av dina vänner kommer och hon inte ens ser dig i ögonen så är det för att hon redan har iakttagit att du inte är en varelse som är intressant som far till hennes barn. Du är i hennes ålder och alltså på tok för ung.

Du måste förstå att hennes jobb är tröttsamt och hon bara vill hem. Därför så faller servicekänslan nog ofta bort.
Citera
2017-01-01, 14:59
Medlem
lugna ner digs avatar
Tvärtom tycker jag.
Citera
2017-01-01, 15:37
Medlem
TarzansFarsas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brackspace
Jag och två till har kommit fram till att kassörskor inte vill vara trevlig mot killar i deras egen dejtingspann för att markera att de inte är intresserad, eller inte vill att killar skall tro att deras trevliga bemötande skall tolkas som en flirt. Detta har vi kommit fram till genom många besök där vi studerat hur de är mot kunder före oss i kön. I denna kö kan det vara två äldre män i deras föräldrars ålder, sedan jag (+30 år, eller någon av mina vänner i samma ålder) och efter oss två kvinnor i deras föräldrars ålder. Dessa kunder före och efter bemöts med ett hej och ett leende. Efter betalning tittar de i kundens ögon och säger tack. När vi skall betala tittar de inte ens i våra ögon. De säger hej men inget mer!

Vi har en teori om att vi inte befinner oss i deras egen liga (utseendemässigt) och att de tror att vi kan tolka deras trevliga bemötande som att de är intresserad av oss. Manliga kassörskor, mindre attraktiva kvinnliga kassörskor och äldre kvinnliga kassörskor och äldre kvinnliga kassörskor är trevliga mot alla oavsett vem det är. De har ett serviceyrke och borde vara trevliga mot alla deras kunder. Själv tolkar jag inte ett trevligt bemötande som att kassörskan tycker jag är attraktiv. I min favoritbutik har jag min favoritkassörska och sitter hon där, väljer jag hennes kassa, men det är för att hon är så trevlig. Hon ligger under medel utseendemässigt men är så förbaskat trevlig att jag föredrar att stå i hennes kö.

Detta är vår teori. Fler som tänkt på detta?

Det är inte bara i matbutiker. Även på snabbmatställen och på bion tex. Visa är till och med otrevliga så då har man inget val än att vara otrevlig tillbaka. För den optimala och trevligaste kund upplevelsen så ska det vara en tant i kassan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in