2015-03-25, 00:57
Medlem
Big Bosss avatar
Nu fick jag som svar att om jag får ett nytt arbetsgivarintyg som jag skickar in, där det står att mina jobbade timmar istället står i Augusti för Februari så det blir samlat 80+ timmar. Då kommer det kanske godkännas istället.

"Enligt det arbetsgivarintyg vi har fått från dig har du i augusti 2014 arbetat 40 timmar. Skulle du ha arbetat fler timmar i augusti 2014 än vad du tidigare skickat intyg för så kan vi ta upp ditt ärende igen och göra en ny prövning.

När jag tittade på ditt ärende så finns det 6 månader med minst 80 timmar per månad under perioden augusti 2014 till januari 2015 om du skulle ha minst 80 timmar även i augusti 2014."

Fick jag som svar, så om jag skickar in ett ändrat intyg så blir det troligen godkänt, enda skillnaden blir att dom inarbetade timmarna står i augusti 2014 istället för uppdelat.
Citera
2015-03-26, 01:05
Medlem
diar84s avatar
Om jag bor i Skåne men jobbpendlat över bron till Köpenhamn i två år (heltidsjobb, full a-kassa, dansk a-kassa. Men nu fått nytt jobb i Sverige. Heltid, tillsvidare. Alltid varit folkbokförd i Sverige.

Men hur länge tar det innan jag får a-kassa enligt grundpenning eller inkomstrelaterad dagpenning i Sverige?

Tex 1, flyttar över från dansk till a-kassa, jobbar 5 mån ,25 dgr i Sverige, vad händer?

Tex 2, jobbar 11 mån 25 dgr i Sverige, vad händer?

Enbart grundbelopp, enligt inkomst? Ja, får jag ta med mig kvalifikationsmånader när jag jobbat 2 år i Danmark till svensk a-kassa?
Senast redigerad av diar84 2015-03-26 kl. 01:13.
Citera
2015-03-26, 01:13
Medlem
Jag stämplade 50% i ett par månader, men nu har jag gått ur a-kassan+if-metall p.ga flytt utomlands, kan jag få stämpla igen om jag är borta i.. 6 månader, och sen kommer tillbaka till Sverige?
Citera
2015-03-26, 06:08
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är snarare min uppfattning att man ska hålla reda på sin egen arbetslöshetsförsäkring. Det var också det jag skrev "att man får den informationen när man loggar in på sin akassa" hur många dagar man har kvar.

Jag vet inte vad du pladdrar om med hastighetsbegränsningar och liknande. Förstår också att du tycker att arbetsförmedlare gör vettiga saker och är viktiga i samhället eftersom du själv har jobbat som det. Jag har dock erfarenhet av ett flertal och kan inte säga att jag har en enda positiv erfarenhet, det beror dock inte endast på arbetsförmedlarna själva utan på det sistnämnda du skrev om "totalansvar". Min åsikt är att alla som vill ha ett jobb ska kunna få ett jobb och Arbetsförmedlingens roll ska då vara att kunna tillhandahålla vettiga utbildningar som leder till jobb. Det tillhandahålls dock inga vettiga utbildningar. Arbetsförmedlingen är rena skämtet, Arbetsförmedlingen skickade tillbaka pengar till staten som kunde ha använts till riktade insatser och utbildningar för arbetslösa.

Det är bara att läsa denna artikel, fan använd pengarna för i helvete http://www.dn.se/ekonomi/miljarder-till-arbetslosa-laggs-pa-hog/

1. Jag har inte "plädderat" för något. Jag jämförde det ansvarsförflyttning från den enskilde till det allmänna som du förespråkar inom arbetsmarknadsområdet, med hur det skulle kunna ta sig uttryck inom andra områden. Att det var det jag åsyftade förstod du också, du har inte uppvisat några tecken på att ha svårt att förstå och uttolka vad som framförts i våra diskussioner.

2. Vad gäller utbildningar som du nämner (det jag markerat med fet stil i ditt inlägg), så är Af inte en del av det reguljära utbildningsväsendet. I Sverige har vi ett omfattande och skattefinansierat utbildningsväsende att tillgå för den som vill studera. Det är inte på något sätt rimligt att skattebetalarna därutöver även ska betala lön (aktivitetsstöd) till den som vill studera. Lite egen vilja och eget ansvar måste man trots allt uppvisa.
Citera
2015-03-26, 06:10
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fortkörningsböter kan man väl leva med, och en påminnelseavgift för hyran också. Men här talar vi om att förlora hela sin inkomst, att bli av med a-kassan vore en katastrof för de flesta.

Det var ju inte rätten till arbetslöshetsersättning som diskuterades. Som framgår av diskussionen handlar den om den enskildes ansvar att kontakta Af när ersättningsdagarna från a-kassan börjar tryta.
Citera
2015-03-26, 10:35
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Det var ju inte rätten till arbetslöshetsersättning som diskuterades. Som framgår av diskussionen handlar den om den enskildes ansvar att kontakta Af när ersättningsdagarna från a-kassan börjar tryta.
Det borde ju vara rutin från myndighetens håll att skicka ut en påminnelse. Enligt min erfarenhet gör de så också.
Citera
2015-03-26, 15:25
Medlem
Hej, har några funderingar gällande A-kassan och ladok. Hur ofta kollar de upp ifall studieresultaten rapporteras in? Kollar de upp även ifall man inte erhåller någon form av csn bidrag eller lån?
Citera
2015-03-28, 16:30
Medlem
Jag har en fråga om a-kassa, måste man ha jobbat en viss tid för att få börja stämpla eller räcker det att ha betalt a- kasse avgiften under en viss tid för att få börja stämpla? Och är det 6 månader man måste varit medlem och betalat avgiften eller jobbat?
Citera
2015-03-28, 20:13
Medlem
Askenars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Nu fick jag som svar att om jag får ett nytt arbetsgivarintyg som jag skickar in, där det står att mina jobbade timmar istället står i Augusti för Februari så det blir samlat 80+ timmar. Då kommer det kanske godkännas istället.

"Enligt det arbetsgivarintyg vi har fått från dig har du i augusti 2014 arbetat 40 timmar. Skulle du ha arbetat fler timmar i augusti 2014 än vad du tidigare skickat intyg för så kan vi ta upp ditt ärende igen och göra en ny prövning.

När jag tittade på ditt ärende så finns det 6 månader med minst 80 timmar per månad under perioden augusti 2014 till januari 2015 om du skulle ha minst 80 timmar även i augusti 2014."

Fick jag som svar, så om jag skickar in ett ändrat intyg så blir det troligen godkänt, enda skillnaden blir att dom inarbetade timmarna står i augusti 2014 istället för uppdelat.

Kunde din arbetsgivare åka dit om hen skulle skriva tidigare intyg?

Ex du jobbar 1:a mars till 30:e juni (4 månader). Oavsett hur mycket du jobbar så räknas inte detta till a-kassa.

Kan arbetsgivaren ge intyg som gäller 1:a januari till 30:e juni (6 månader)?
Citera
2015-03-29, 18:46
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Som jag skrivit tidigare i vår konversation, är det givetvis inte konstigt att bli frustrerad. Jag har alltså redan svarat på frågan om hur min uppfattning ser ut i den frågan.

Du har däremot inte svarat på det jag frågade om: Tycker du alltså att det är "bullshit" att a-kassorna, organisationer med myndighetsfunktioner, följer vad som tydligt uttrycks i en förordning?
Det är ju lagen det är fel på, inte A-kassan. Var felet ligger är ganska ointressant för den arbetslösa, utfallet blir detsamma.
Citera
2015-03-29, 21:53
Medlem
whaks avatar
Är nervös och nojjig.
Jag har själv sagt upp mig från min fasta anställning eftersom jag mer eller mindre blivit behandlad som en jude i koncentratiosnläger.
I två månader var jag sjukskriven och gick hos psykolog.

16/4 är sista arbetsdagen.

Gick med i fack A 2004 och bytte till fack B Oktober/November 2014
Intyg från psykolog/läkare finns

Kommer jag "bara" få 3 mån karrens och sedan kunna stämpla efter ytterligare 7 karrens dagar?

Givetvis hoppas jag hitta ett jobb innan det, men jag räknar alltid med worst case scenario
Citera
2015-03-30, 18:16
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whak
Är nervös och nojjig.
Jag har själv sagt upp mig från min fasta anställning eftersom jag mer eller mindre blivit behandlad som en jude i koncentratiosnläger.
I två månader var jag sjukskriven och gick hos psykolog.

16/4 är sista arbetsdagen.

Gick med i fack A 2004 och bytte till fack B Oktober/November 2014
Intyg från psykolog/läkare finns

Kommer jag "bara" få 3 mån karrens och sedan kunna stämpla efter ytterligare 7 karrens dagar?

Givetvis hoppas jag hitta ett jobb innan det, men jag räknar alltid med worst case scenario
Så vitt jag förstår är det ca 45 dagars karens när man säger upp sig själv, lite beroende på vilken kassa man tillhör. Men avgörandet ligger ju hos din a-kassa, det är de som gör en samlad bedömning. Kanske hittar de några förmildrande omständigheter i ditt fall?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in