Citat:
Ursprungligen postat av
kavalen2
Det är snarare min uppfattning att man ska hålla reda på sin egen arbetslöshetsförsäkring. Det var också det jag skrev "att man får den informationen när man loggar in på sin akassa" hur många dagar man har kvar.
Jag vet inte vad du pladdrar om med hastighetsbegränsningar och liknande. Förstår också att du tycker att arbetsförmedlare gör vettiga saker och är viktiga i samhället eftersom du själv har jobbat som det. Jag har dock erfarenhet av ett flertal och kan inte säga att jag har en enda positiv erfarenhet, det beror dock inte endast på arbetsförmedlarna själva utan på det sistnämnda du skrev om "totalansvar".
Min åsikt är att alla som vill ha ett jobb ska kunna få ett jobb och Arbetsförmedlingens roll ska då vara att kunna tillhandahålla vettiga utbildningar som leder till jobb. Det tillhandahålls dock inga vettiga utbildningar. Arbetsförmedlingen är rena skämtet, Arbetsförmedlingen skickade tillbaka pengar till staten som kunde ha använts till riktade insatser och utbildningar för arbetslösa.
Det är bara att läsa denna artikel, fan använd pengarna för i helvete
http://www.dn.se/ekonomi/miljarder-till-arbetslosa-laggs-pa-hog/
1. Jag har inte "plädderat" för något. Jag jämförde det ansvarsförflyttning från den enskilde till det allmänna som du förespråkar inom arbetsmarknadsområdet, med hur det skulle kunna ta sig uttryck inom andra områden. Att det var det jag åsyftade förstod du också, du har inte uppvisat några tecken på att ha svårt att förstå och uttolka vad som framförts i våra diskussioner.
2. Vad gäller utbildningar som du nämner (det jag markerat med fet stil i ditt inlägg), så är Af inte en del av det reguljära utbildningsväsendet. I Sverige har vi ett omfattande och skattefinansierat utbildningsväsende att tillgå för den som vill studera. Det är inte på något sätt rimligt att skattebetalarna därutöver även ska betala lön (aktivitetsstöd) till den som vill studera. Lite egen vilja och eget ansvar måste man trots allt uppvisa.