2015-03-24, 07:15
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Givetvis bör det vara det. Vad är det annars som arbetsförmedlare har betalt för? Snart ska de väl inte ens ha möten med arbetslösa längre utan enbart få betalt för att dricka kaffe. Skicka ut ett meddelande 2,5 månader innan man blir av med sin ersättning, det hinner många tom glömma bort. Bättre att göra det ett par veckor innan. När jag själv hade ā-kassa så kommer jag dessutom ihåg att man hade bra koll på kvarvarande dagar när man loggade in på sin ā-kassas webbtjänst.

Kan lugna dig med att handläggarna på Af har alldeles tillräckligt mycket att göra. Du behöver inte oroa dig för deras arbetsbelastning, dom går ordentligt på knäna redan som det är.

Vad gäller din uppfattning om att det inte är ens eget ansvar att hålla reda på sin arbetslöshetsförsäkring så...ja, du är ju lite lustig, förespråkar ett curlingsamhälle utan dess like, det offentliga har ett totalansvar för den enskilde individen. Vore intressant hur det skulle se ut...hyresvärdar som måste jaga rätt på hyresgäster som håller på att missa att betala hyran, Poliser med ansvar för att informera dom som håller på att överskrida hastighetsbegränsningarna...och givetvis, en Arbetsförmedling med ett totalansvar för att se till att var och en har ett arbete, oavsett hens eget intresse eller ambitioner i frågan.
Citera
2015-03-24, 11:31
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Kan lugna dig med att handläggarna på Af har alldeles tillräckligt mycket att göra. Du behöver inte oroa dig för deras arbetsbelastning, dom går ordentligt på knäna redan som det är.

Vad gäller din uppfattning om att det inte är ens eget ansvar att hålla reda på sin arbetslöshetsförsäkring så...ja, du är ju lite lustig, förespråkar ett curlingsamhälle utan dess like, det offentliga har ett totalansvar för den enskilde individen. Vore intressant hur det skulle se ut...hyresvärdar som måste jaga rätt på hyresgäster som håller på att missa att betala hyran, Poliser med ansvar för att informera dom som håller på att överskrida hastighetsbegränsningarna.
Fortkörningsböter kan man väl leva med, och en påminnelseavgift för hyran också. Men här talar vi om att förlora hela sin inkomst, att bli av med a-kassan vore en katastrof för de flesta.
Citera
2015-03-24, 11:37
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Så hur menar du att a-kassan ska tolka begreppet "kalendermånad" i 12§, om de inte ska tolka det som just en kalendermånad?
A-kassan skulle kunna se till avsikten bakom regelverket, vad som var tanken hos de som skapade reglerna, utan att tolka varje paragraf bokstavligt. Det är ju trots allt a-kassan som beslutar om ersättning, inte någon statlig myndighet.
Citera
2015-03-24, 12:55
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Fortkörningsböter kan man väl leva med, och en påminnelseavgift för hyran också. Men här talar vi om att förlora hela sin inkomst, att bli av med a-kassan vore en katastrof för de flesta.
Det är ju bara att skriva in i kalendern. Sätt upp en lapp på kylskåpet. Sätt en lapp på ytterdörren. För att "glömma bort" detta behöver man vara mer än korkad. Varför nog torde vara en förklaring till varför personerna är arbetslösa.

En idiot som inte kan komma på ett sätt för att inte glömma bort ett visst datum kan inte arbeta.
Citera
2015-03-24, 14:47
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av eXtremo
Det är ju bara att skriva in i kalendern. Sätt upp en lapp på kylskåpet. Sätt en lapp på ytterdörren. För att "glömma bort" detta behöver man vara mer än korkad. Varför nog torde vara en förklaring till varför personerna är arbetslösa.

En idiot som inte kan komma på ett sätt för att inte glömma bort ett visst datum kan inte arbeta.
Det handlar inte om ett möte, ett individuellt samtal, en föreläsning eller en aktivitetsrapport. Det är oändlig massa meningslösa aktiviteter man tvingas till för att behålla sin ersättning, och det är inte svårt att någon gång missa något av detta. Kan hända vem som helst, och det bör man inte straffas för.
Citera
2015-03-24, 14:52
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Det handlar inte om ett möte, ett individuellt samtal, en föreläsning eller en aktivitetsrapport. Det är oändlig massa meningslösa aktiviteter man tvingas till för att behålla sin ersättning, och det är inte svårt att någon gång missa något av detta. Kan hända vem som helst, och det bör man inte straffas för.
Är du för dum att skriva in det i din kalender finns det inte någon framtid för dig.
Citera
2015-03-24, 15:54
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Är du för dum att skriva in det i din kalender finns det inte någon framtid för dig.
Alla kan vi göra misstag, det har inte med dumhet att göra. Om alla vore perfekta som du skulle inga trafikolyckor ske, inga förseningar förekomma, inga missade möten eller andra missförstånd.
Citera
2015-03-24, 16:22
Avslutad
Citat:

Vad gäller din uppfattning om att det inte är ens eget ansvar att hålla reda på sin arbetslöshetsförsäkring så...ja, du är ju lite lustig, förespråkar ett curlingsamhälle utan dess like, det offentliga har ett totalansvar för den enskilde individen. Vore intressant hur det skulle se ut...hyresvärdar som måste jaga rätt på hyresgäster som håller på att missa att betala hyran, Poliser med ansvar för att informera dom som håller på att överskrida hastighetsbegränsningarna...och givetvis, en Arbetsförmedling med ett totalansvar för att se till att var och en har ett arbete, oavsett hens eget intresse eller ambitioner i frågan.

Det är snarare min uppfattning att man ska hålla reda på sin egen arbetslöshetsförsäkring. Det var också det jag skrev "att man får den informationen när man loggar in på sin akassa" hur många dagar man har kvar.

Jag vet inte vad du pladdrar om med hastighetsbegränsningar och liknande. Förstår också att du tycker att arbetsförmedlare gör vettiga saker och är viktiga i samhället eftersom du själv har jobbat som det. Jag har dock erfarenhet av ett flertal och kan inte säga att jag har en enda positiv erfarenhet, det beror dock inte endast på arbetsförmedlarna själva utan på det sistnämnda du skrev om "totalansvar". Min åsikt är att alla som vill ha ett jobb ska kunna få ett jobb och Arbetsförmedlingens roll ska då vara att kunna tillhandahålla vettiga utbildningar som leder till jobb. Det tillhandahålls dock inga vettiga utbildningar. Arbetsförmedlingen är rena skämtet, Arbetsförmedlingen skickade tillbaka pengar till staten som kunde ha använts till riktade insatser och utbildningar för arbetslösa.

Det är bara att läsa denna artikel, fan använd pengarna för i helvete http://www.dn.se/ekonomi/miljarder-till-arbetslosa-laggs-pa-hog/
Citera
2015-03-24, 16:35
Medlem
eXtremos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Det är snarare min uppfattning att man ska hålla reda på sin egen arbetslöshetsförsäkring. Det var också det jag skrev "att man får den informationen när man loggar in på sin akassa" hur många dagar man har kvar.

Jag vet inte vad du pladdrar om med hastighetsbegränsningar och liknande. Förstår också att du tycker att arbetsförmedlare gör vettiga saker och är viktiga i samhället eftersom du själv har jobbat som det. Jag har dock erfarenhet av ett flertal och kan inte säga att jag har en enda positiv erfarenhet, det beror dock inte endast på arbetsförmedlarna själva utan på det sistnämnda du skrev om "totalansvar". Min åsikt är att alla som vill ha ett jobb ska kunna få ett jobb och Arbetsförmedlingens roll ska då vara att kunna tillhandahålla vettiga utbildningar som leder till jobb. Det tillhandahålls dock inga vettiga utbildningar. Arbetsförmedlingen är rena skämtet, Arbetsförmedlingen skickade tillbaka pengar till staten som kunde ha använts till riktade insatser och utbildningar för arbetslösa.

Det är bara att läsa denna artikel, fan använd pengarna för i helvete http://www.dn.se/ekonomi/miljarder-till-arbetslosa-laggs-pa-hog/
Du menar att alla som vill ha ett jobb ska få tummen ur och söka ett jobb? Arbetsförmedlingen ska inte alls vara någon typ av organisation som delar ut jobb åt höger och vänster. Det tillhandahålls vettiga utbildningar som leder till jobb, genom t.ex. högskolan samt YH-utbildningar. Sedan anställer företag också människor till traineetjänster och som praktikanter.

Du är bara lat, och vill bli curlad.
Citera
2015-03-24, 22:54
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
A-kassan skulle kunna se till avsikten bakom regelverket, vad som var tanken hos de som skapade reglerna, utan att tolka varje paragraf bokstavligt. Det är ju trots allt a-kassan som beslutar om ersättning, inte någon statlig myndighet.

Myndigheter ska visserligen uttolka lagstiftningen, men i det fallet är det varken tänkt att dom ska tolka eller har givits något utrymme för det. Eller hur många olika tolkningar av begreppet "kalendermånader" kan du göra?

För övrigt har a-kassorna myndighetsfunktioner även om de inte är myndigheter. Hur de ska uttolka regelverk styrs därtill utöver lagstiftarna främst av domstolspraxis och vilka föreskrifter och andra påbjudna regeltolkningar som kommer från IAF.

Sådant som a-kassorna, IAF och domstolarna behövt tolka ät sådant som vad som ska innefattas i begreppet förvärvsarbete, vem som ska anses vara företagare, vad som är lämpligt arbete m.m. men kring vad en kalendermånad är har aldrig förekommit några tveksamheter.
Citera
2015-03-25, 00:07
Avslutad
Citat:
D
Citat:
u menar att alla som vill ha ett jobb ska få tummen ur och söka ett jobb?
Arbetsförmedlingen ska inte alls vara någon typ av organisation som delar ut jobb åt höger och vänster. Det tillhandahålls vettiga utbildningar som leder till jobb, genom t.ex. högskolan samt YH-utbildningar. Sedan anställer företag också människor till traineetjänster och som praktikanter.

Du är bara lat, och vill bli curlad.

Nej jag menar att alla som vill ha ett jobb och som inte har fått något genom otaliga antalet ansökningar bör få bästa möjliga stöd av AF, det vill säga att AF hittar arbetsgivare som vill anställa, utbildningar etc, så är det inte i dagsläget, det satsas inte några pengar. Pengarna som AF får in ska inte gå till anställda på AF och deras löner samt externa aktörer, dessa pengar ska gå till arbetssökande som ska få tillgång till bra utbildningar och jobb. För alla pengar man har öst ut på externa aktörer hade man kunnat betala ut hela årslöner till arbetslösa. För varje anställd som anställs till AF så kan en arbetssökande få en hel utbildning.

Man kan börja att skicka arbetssökande till utbildningar på högskolan och YH utbildningar som det finns mängder av, för det tillhandahålls en hel del av dessa på marknaden, precis som du säger. Varför skickar man tillbaka pengar till staten när det finns ett groteskt stort behov av att finansiera utbildningar och jobb till arbetslösa? Artikeln jag länkade till är lite gammal men samma sak gjorde man 2014.

Ta bort den förbannade myndigheten snarast möjligt.
Citera
2015-03-25, 00:15
Avslutad
[quote=kavalen2|52774074]Nej jag menar att alla som vill ha ett jobb och som inte har fått något genom otaliga antalet ansökningar bör få bästa möjliga stöd av AF, det vill säga att AF hittar arbetsgivare som vill anställa, utbildningar etc, så är det inte i dagsläget, det satsas inte några pengar. Pengarna som AF får in ska inte gå till anställda på AF och deras löner samt externa aktörer, dessa pengar ska gå till arbetssökande som ska få tillgång till bra utbildningar och jobb. För alla pengar man har öst ut på externa aktörer hade man kunnat betala ut hela årslöner till arbetslösa. För varje anställd som anställs till AF så kan en arbetssökande få en hel utbildning.

Man kan börja att skicka arbetssökande till utbildningar på högskolan och YH utbildningar som det finns mängder av, för det tillhandahålls en hel del av dessa på marknaden, precis som du säger. Varför skickar man tillbaka pengar till staten när det finns ett groteskt stort behov av att finansiera utbildningar och jobb till arbetslösa? Artikeln jag länkade till är lite gammal men samma sak gjorde man 2014.

AF ska precis göra det som du inte vill att AF ska göra, nämligen tillhandahålla jobb etc. Men det är klart att det blir problem. Hur ska anställda på AF som inte kan få något jobb själva få kontakt med arbetsgivare som kan erbjuda jobb de själva inte kan få, till mer kvalificerade arbetssökande på AF, det är frågan?

Ja jag vet att du är en idiot till jurstud som kör med personliga påhopp konstant, din dryga och arroganta jävel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in