2015-03-21, 21:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av DieAntwoorder
Snarare 1,5 månad. Jag skulle mer ha kallat det än påminnelse än en varning, som jag skulle varit ganska glad över att ha fått.

Nej det är 20 dagars ersättning per månad, alltså ungefär 2,5 månad.
Citera
2015-03-21, 21:58
Medlem
MrTomtes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silbersky00
Bra service jag betalar avgift ,som, är deras lön och så skickar dem varning

Jag vet inte om du tänkt på det innan men det finns ett alldeles utmärkt sätt att komma runt det här problemet... skaffa ett jobb!
Citera
2015-03-21, 22:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Nej det är 20 dagars ersättning per månad, alltså ungefär 2,5 månad.

Nej, man man har ersättning alla arbetsdagar(vanligtvis 21-23 dagar per månad) men a-kassekorten är indelade i 10 dagars-perioder.
Citera
2015-03-22, 03:36
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boss
Som jag sa innan. Konstigt att man blir frustrerad över detta när min ekonomi m.m kommer "fuckas" upp av det här. Jag har jobbat 6 månader men eftersom jag började 18 augusti så räknas det inte eftersom det blir 40 timmar i den månaden . Konstigt att jag blir sne över det? Eftersom jag jobbade 40 timmar i Augusti och lite mer än det i februari då så borde det räknas ihop till 80 men det går inte enligt ett regelverk och pga detta så skruvas mitt liv och ekonomi till ganska rejält.

Har hyra och räkningar att betala och soc på under 4k täcker inte det.

Som jag skrivit tidigare i vår konversation, är det givetvis inte konstigt att bli frustrerad. Jag har alltså redan svarat på frågan om hur min uppfattning ser ut i den frågan.

Du har däremot inte svarat på det jag frågade om: Tycker du alltså att det är "bullshit" att a-kassorna, organisationer med myndighetsfunktioner, följer vad som tydligt uttrycks i en förordning?

Vi har ju kunnat konstatera att din a-kassa har fattat ett korrekt beslut, det verkar vi både överens om. Eller? Du verkar även kunna läsa innantill i regelverket och förstå vad som uttryckligen står där. Eller?

Då är ju frågan varför du skäller på a-kassan, det är ju inte dom som stiftar dom lagar dom har att följa. Varför riktar du din kritik mot a-kassan istället för mot lagstiftaren?
Citera
2015-03-22, 03:46
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kavalen2
Ja idioterna på A-kassan börjar trakassera dig innan din period med A-kassa ens är slut. Du har 47 dagar kvar, alltså 2,5 månad och man vill redan nu påminna dig om att skicka in nya intyg på att du jobbat och kan uppfylla ett nytt arbetsvillkor. Seriöst så kan du göra det när det är 2 veckor kvar av din A-kasse period, då hinner A-kassan handlägga det. Vilka jävla stolpskott, men antar att det är ett automatiskt utskickat brev, typ standardiserat.

Ja jisses, så du är med och känner dig solidariskt påhoppad och trakasserad av välfärdssystemen även i den här tråden...

Vad gäller din spekulation så är svaret ja, utskicket är automatiskt. Det syftar till att den arbetssökande inte ska missa att ta kontakt med Af i så god tid att hen kan anvisas till jobb- och utvecklingsgarantin utan glapp. För det är den arbetssökandes ansvar att ta kontakt med Af om ersättningsdagarna tar slut. Gissar jag rätt om jag tror att du anser att ansvaret att ta kontakt borde vara Af: s istället?
Citera
2015-03-22, 08:27
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Det står så här mail inkorgen : Ämne

Varning Utförsäkring klarar ej nytt

Sen är det .pfd filen som du såg
Det är klumpigt av a-kassan att använda ordet varning i ämnesraden. Jag läste pdf:en du länkade till och kan inte utläsa att det skulle vara en varning i bemärkelsen att du gjort något fel, utan bara en påminnelse om att dagarna börjar ta slut, precis som andra har skrivit.

EDIT: Sedan håller jag med de som skriver att det är en bra service av a-kassan att skicka ut påminnelsen. Det är bara formuleringen i ämnesraden som är olycklig då den bäddar för missförstånd.
Senast redigerad av Jiiimbooh 2015-03-22 kl. 08:30.
Citera
2015-03-22, 12:43
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jiiimbooh
Det är klumpigt av a-kassan att använda ordet varning i ämnesraden. Jag läste pdf:en du länkade till och kan inte utläsa att det skulle vara en varning i bemärkelsen att du gjort något fel, utan bara en påminnelse om att dagarna börjar ta slut, precis som andra har skrivit.

EDIT: Sedan håller jag med de som skriver att det är en bra service av a-kassan att skicka ut påminnelsen. Det är bara formuleringen i ämnesraden som är olycklig då den bäddar för missförstånd.

Det framgår ju dock tydligt av både rubrikvalet och i synnerhet av innehållet att det handlar om en varning om att antalet ersättningsdagar håller på att ta slut. För att blanda ihop det med en varning i form av en sanktion måste man aktivt gå in för att inte läsa information man tidigare fått från a-kassan och Af om hur sanktionssystemet ser ut, och även aktivt gå in för att inte förstå den information som man trots idoga försök att inte ta till sig något, inte kunnat undgå att snappa upp av det som passerat i informationsflödet.
Citera
2015-03-22, 20:00
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Som jag skrivit tidigare i vår konversation, är det givetvis inte konstigt att bli frustrerad. Jag har alltså redan svarat på frågan om hur min uppfattning ser ut i den frågan.
Du har däremot inte svarat på det jag frågade om: Tycker du alltså att det är "bullshit" att a-kassorna, organisationer med myndighetsfunktioner, följer vad som tydligt uttrycks i en förordning?
Vi har ju kunnat konstatera att din a-kassa har fattat ett korrekt beslut, det verkar vi både överens om. Eller? Du verkar även kunna läsa innantill i regelverket och förstå vad som uttryckligen står där. Eller?
Då är ju frågan varför du skäller på a-kassan, det är ju inte dom som stiftar dom lagar dom har att följa. Varför riktar du din kritik mot a-kassan istället för mot lagstiftaren?
Det är människor bakom besluten, de kan ju vara mer eller mindre nitiska i sina bedömningar. Man kan göra en generösare tolkning än vad reglerna egentligen avser. Visst är det lagstiftarens regler som orsakar problemen, men det är A-kassorna som fattar besluten och har kontakten med de som söker ersättning, så det blir ju dessa som får ta kritiken. Det är förstås bekvämt för lagstiftarna att gömma sig bakom de som ska genomföra försämringarna för de arbetslösa.
Citera
2015-03-22, 20:05
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Jag har varit arbetslös nu i 1 år fyllde min års anmälan och skickade till a-kassan
Har stämplat nu i 1 år . I fredags fick jag ett brev med varning du uppfyller inte villkoren för a-kassan längre du måste kontakta arbetsförmedlingen för att skriva in mig i jobb och utvecklings garanti .

För helvete jag har 47 a-kassa dagar kvar . Jag skall anmäla mig till arbetsförmedlingen när jag har 20 dagar kvar vad i helsike är det frågan om med 1 varning .
Det är inget konstigt med detta. Det är bara att knalla iväg till Arbetsförmedlingen så skriver de in dig i Jobb- & utvecklingsgarantin istället, så fortsätter du att få samma ersättning. Lika bra att vara ute i god tid, så det inte blir nåt problem med ersättningarna.
Citera
2015-03-22, 21:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Det är människor bakom besluten, de kan ju vara mer eller mindre nitiska i sina bedömningar. Man kan göra en generösare tolkning än vad reglerna egentligen avser. Visst är det lagstiftarens regler som orsakar problemen, men det är A-kassorna som fattar besluten och har kontakten med de som söker ersättning, så det blir ju dessa som får ta kritiken. Det är förstås bekvämt för lagstiftarna att gömma sig bakom de som ska genomföra försämringarna för de arbetslösa.

Så hur menar du att a-kassan ska tolka begreppet "kalendermånad" i 12§, om de inte ska tolka det som just en kalendermånad?
Citera
2015-03-23, 06:33
Medlem
Jiiimboohs avatar
Citat:
Det framgår ju dock tydligt av både rubrikvalet och i synnerhet av innehållet att det handlar om en varning om att antalet ersättningsdagar håller på att ta slut. För att blanda ihop det med en varning i form av en sanktion måste man aktivt gå in för att inte läsa information man tidigare fått från a-kassan och Af om hur sanktionssystemet ser ut, och även aktivt gå in för att inte förstå den information som man trots idoga försök att inte ta till sig något, inte kunnat undgå att snappa upp av det som passerat i informationsflödet.
Man kanske tror att man har missat något när man får en "varning" från a-kassan på mejlen. Det hade varit bättre att skriva "observera" eller "viktig information". Själva PDF:en klagar jag inte på.
Citera
2015-03-23, 10:44
Avslutad
Citat:
Ja jisses, så du är med och känner dig solidariskt påhoppad och trakasserad av välfärdssystemen även i den här tråden...

Vad gäller din spekulation så är svaret ja, utskicket är automatiskt. Det syftar till att den arbetssökande inte ska missa att ta kontakt med Af i så god tid att hen kan anvisas till jobb- och utvecklingsgarantin utan glapp. För det är den arbetssökandes ansvar att ta kontakt med Af om ersättningsdagarna tar slut. Gissar jag rätt om jag tror att du anser att ansvaret att ta kontakt borde vara Af: s istället?

Givetvis bör det vara det. Vad är det annars som arbetsförmedlare har betalt för? Snart ska de väl inte ens ha möten med arbetslösa längre utan enbart få betalt för att dricka kaffe. Skicka ut ett meddelande 2,5 månader innan man blir av med sin ersättning, det hinner många tom glömma bort. Bättre att göra det ett par veckor innan. När jag själv hade ā-kassa så kommer jag dessutom ihåg att man hade bra koll på kvarvarande dagar när man loggade in på sin ā-kassas webbtjänst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in