Citat:
Ursprungligen postat av
Rtol
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig med detta.
Jag har precis börjat att stämpla. Jag har en längre tid försökt att få jobb inom olja och gas i Norge utan resultat, men precis nu när stämplingen börjat rulla på fick jag erbjudande om att få åka iväg på ett 12dagars panikjobb ute på Nordsjön pga sjukdom genom ett bemanningsföretag. Jag tackade ja och skrev på ett anställningsavtal elektroniskt och åkte iväg dagen efter.
Jag är hemma nu igen och funderar om jag har gjort bort mig helt? hur jag gör med a-kassan? Vad kommer krävas av mig? Behöver jag skicka in anställningsavtalet? Blir jag avstängd?
Jag vill inte "snika" till mig pengar på något sätt, ska jag fylla i en månads arbete för att va safe?
Mvh
Jag har för mig att när du ansöker om dina pengar så fyller du bara i dagar/timmar du har jobbat så får du inte ersättning för dom dagarna; har för mig att sjömän och dylikt kan ha andra regler att man förlorar 2 dagar per arbetad dag, har träffat stämplande sjömän har kunnat stämpla alla dagar dom inte jobbat men också dom som inte får ersättning lika lång tid extra som de har jobbat, dvs om de jobbade 1 vecka så fick de ingen ersättning från f-kassan från den arbetade veckan plus en vecka till.
Utav vad du skriver så känns det inte som om du skulle ha gjort bort dig nånstans, kanske att du borde hört av dig men om du pga jobb har haft begränsad tillgång till kommunikation så bör det vara en godkänd anledning och det värsta som händer är att du får en varning, om detta var första gången; doc så lär inte ens det inträffa.