2016-11-26, 21:42
Medlem
Antagonist88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Så vad är det för ersättning du syftar på som man får av enda orsak att man inte har arbete? Och vem betalar ut den? Länka gärna till info.
Jag tar det som ett ja.
Citera
2016-11-26, 23:25
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Antagonist88
Jag tar det som ett ja.
Om du gillar att misstolka, så visst, gör det. Hoppas du ger personalen på Af en bättre förklaring än vad du gav mig, så att dom förstår vilken ersättning det är du menar att dom ska betala ut till dig...
Citera
2016-12-03, 04:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rtol
Hej, hoppas någon kan hjälpa mig med detta.

Jag har precis börjat att stämpla. Jag har en längre tid försökt att få jobb inom olja och gas i Norge utan resultat, men precis nu när stämplingen börjat rulla på fick jag erbjudande om att få åka iväg på ett 12dagars panikjobb ute på Nordsjön pga sjukdom genom ett bemanningsföretag. Jag tackade ja och skrev på ett anställningsavtal elektroniskt och åkte iväg dagen efter.

Jag är hemma nu igen och funderar om jag har gjort bort mig helt? hur jag gör med a-kassan? Vad kommer krävas av mig? Behöver jag skicka in anställningsavtalet? Blir jag avstängd?

Jag vill inte "snika" till mig pengar på något sätt, ska jag fylla i en månads arbete för att va safe?

Mvh

Jag har för mig att när du ansöker om dina pengar så fyller du bara i dagar/timmar du har jobbat så får du inte ersättning för dom dagarna; har för mig att sjömän och dylikt kan ha andra regler att man förlorar 2 dagar per arbetad dag, har träffat stämplande sjömän har kunnat stämpla alla dagar dom inte jobbat men också dom som inte får ersättning lika lång tid extra som de har jobbat, dvs om de jobbade 1 vecka så fick de ingen ersättning från f-kassan från den arbetade veckan plus en vecka till.

Utav vad du skriver så känns det inte som om du skulle ha gjort bort dig nånstans, kanske att du borde hört av dig men om du pga jobb har haft begränsad tillgång till kommunikation så bör det vara en godkänd anledning och det värsta som händer är att du får en varning, om detta var första gången; doc så lär inte ens det inträffa.
Citera
2016-12-05, 00:54
Medlem
Jag har byggnads a-kassa. Skickade nyss in mitt kassakort och skulle starta ett nytt för kommande 2 veckor och får då följande "Du har inga nya kassakort att tidrapportera. Det går inte att tidrapportera framtida veckor." vad innebär detta? visst borde jag kunna starta nytt kassakort imorgon?

MvH
Citera
2016-12-08, 14:34
Medlem
Jag undrar över en sak gällande a-kassan

Jag har sedan 2013 varit betalande medlem i Transports A-kassa men när jag bytte jobb i juni i år så skiftade jag till IF Metalls A-kassa och varit betalande medlem hos dem.

Så min fråga är om jag är berättigad till A-kassa från IF Metall eller vad som nu sker då jag blivit arbetslös inom några dagar?

Om det är grund beloppet jag får på 3000kr så har jag omöjligt råd med hyra osv.

Svara gärna är grymt oroad.
Citera
2016-12-08, 22:12
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fredrik89an
Jag undrar över en sak gällande a-kassan

Jag har sedan 2013 varit betalande medlem i Transports A-kassa men när jag bytte jobb i juni i år så skiftade jag till IF Metalls A-kassa och varit betalande medlem hos dem.

Så min fråga är om jag är berättigad till A-kassa från IF Metall eller vad som nu sker då jag blivit arbetslös inom några dagar?

Om det är grund beloppet jag får på 3000kr så har jag omöjligt råd med hyra osv.

Svara gärna är grymt oroad.
Så länge du har sammanhängande tid utan glapp borde det inte vara nåt bekymmer. Info om det här finns på alla a-kassors hemsidor och en massa andra sidor på nätet, bara googla "byta-akassa" eller nåt liknande. Finns info till exempel här:
http://arbetsloshetskassa.nu/a-kassan/byte
http://www.kommunalsakassa.se/medlem/om-du-vill-byta-a-kassa
http://a-kassa.me/byte-av-a-kassa/
Citera
2016-12-10, 00:09
Medlem
viZionx2s avatar
Krav som inskriven hos Arbetsförmedlingen om man inte tar emot ersättning/A-kassa

Vad ställer Arbetsförmedlingen för krav och villkor om man skriver in sig hos dem som arbetslös men väljer att inte ta emot någon ersättning/bidrag/A-kassa (kan man göra det?)?

Får man åka utomlands? Hur länge?
Måste man gå på möten? Krav på sökta jobb?
Kan man skriva ut sig när man vill?
osv
Citera
2016-12-10, 00:27
Medlem
Jag är lite i den situationen (mest eftersom jag inte är kvalificerad för ersättning), och jag har i princip inga som helt krav på mig. Och även om jag hade det skulle de inte ha några påtryckningsmedel i och med att jag inte har någon a-kassa som kan dras in.

Jag skickar in en aktivitetsrapport en gång i månaden, det är ungefär allt.

Tilläggas bör kanske att vi vid planeringsmötet var tämligen överens om att jag sköter mitt jobbsökande bäst på egen hand. Kanske är det annorlunda om man kommer överens om en annan handlingsplan med sin arbetsförmedlare.
Citera
2016-12-10, 00:58
Medlem
Provocative2.0s avatar
Tar du inte emot någon form av ersättning kan de inte göra ett dugg.
Citera
2016-12-10, 01:36
Medlem
viZionx2s avatar
Tack så mycket för era svar. Då var det som jag hoppades på.
Citera
2016-12-10, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bunny
Du skriver inte vilka "dom" syftar på, men eftersom deltidsdagarna återfinns i lagen om arbetslöshetsförsäkring, så måste en eventuell förändringar passera igenom Riksdagen.

Nej, några förändringar är inte på väg. De röda partierna pratade tidigare om det, kanske även Miljöpartiet (minns ej) men jag känner inte till att frågan har varit aktuell att driva. De om är mest angelägna är nog fackförbunden med många deltidsanställda, som Kommunal och Handels.

http://arbetet.se/2015/03/02/deltidsarbetslosa/
Citera
2016-12-10, 22:03
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
http://arbetet.se/2015/03/02/deltidsarbetslosa/
Vad som sagts av vissa ledamöter i en utredning har givetvis ingenting med genomförd politik att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in