2015-03-26, 21:15
Medlem
Drebins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Besviken p GW i programmet att han inte kopplade/begrep varfr ngra tomhylsor lg s lngt bort frn brottsplatsen.

Nej varfr gjorde dom det?
Citera
2015-03-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Frvisso, men nu blev vl inte GW professor i konkurrens med en rad andra akademiker utan han utsgs som Sveriges frste och hittills enda polisprofessor av regeringen.
Vl dr utrttade han inte ett dyft akademiskt, dremot massor av mediala inslag och mediokra deckare.

Han r ingen idiot men som sagt inte ngon mastermind heller nr det kommer till analyser av vare sig brott eller polisarbete.
Vet vi egentligen hur utnmnandet gick till? Fanns det fler mjliga kandidater n GW?

Huruvida hans arbetsuppgifter skulle leda till akademiska rapporter eller om det var annat han skulle gra vet jag inte heller.
Det kanske var annat som prioriterades? Han har ju aktivt sttt utredningar, ngot som knappast br rknas till akademiskt arbete.

Summa summarum, vet du vilka premisser han anstlldes p eller baserar du dina iakttagelser p annat?
Citera
2015-03-26, 21:21
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Frvisso, men nu blev vl inte GW professor i konkurrens med en rad andra akademiker utan han utsgs som Sveriges frste och hittills enda polisprofessor av regeringen.
Vl dr utrttade han inte ett dyft akademiskt, dremot massor av mediala inslag och mediokra deckare.

Han r ingen idiot men som sagt inte ngon mastermind heller nr det kommer till analyser av vare sig brott eller polisarbete.

Vad tycker du han gr fr fel? Eller r du bara allmnt sur p GW? Eller vill ha en avvikande sikt?
Vet att en hel del poliser retar sig p honom, men d r det av den ganska naturliga anledningen att han ofta kritiserar poliser.
Citera
2015-03-26, 22:18
Medlem
ace_secs avatar
Citat:

Man kan vara VL s framgngsrik och minst lika duktig utan akademisk utbildning. Det beror helt p fallenhet, driv och ERFARENHET.

W klr nog VLDIGT mnga kriminologer med akademisk utbildning.

Vissa verkar tro att akademisk utbildning r ett bevis p hur duktig en person r i dennes yrkesutvning. Finns ett ton medelmttor med bde kandidat upp till prof-titlar.
Citera
2015-03-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag gillar GW men jag tror du verskattar hans IQ. Jag skulle gissa p runt 135 p sin hjd.
Efter 130 r det vldigt svrt att avgra hur hgt en person ligger s...
Citera
2015-03-27, 16:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
Nej, han sger att om han hade hylsan i handen kunde han gra en direkt bedmning, och sedan gr han ver och frsker med gonmtt genom att titta p bilden. Hursomhelst r det underliga hur han fr det till .30-06 verhuvudtaget. "Det stmmer ganska bra med den hr modellen." Vldigt konstigt d han har lng erfarenhet som bde jgare och kriminolog. Han lite smtt skryter om att han skulle kunna avgra kalibern genom att knna p hylsan med handen, men visar sig senare inte besitta ngon strre kunskap angende mnet.

Fr oss som inte skjuter. Vad gr han fr fel? Och hur stort r felet? Och vad skulle vara rtt?
Att han r skrytsam, vet vi. Men som han sjlv har sagt: Inget fel att skryta OM man har rtt.

S fr hans trovrdighet p denna punkten r det bra om du kan svara p mina frgor.
Sjlv har jag INGEN aning.
Citera
2015-03-27, 16:58
Medlem
Leif GW r inte medlem i Mensa. Han r fr smart fr det.

Tycker det r kul att han fortstter jobba p ven efter hftledsoperationen.
Citera
2015-03-27, 17:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Man kan vara VL s framgngsrik och minst lika duktig utan akademisk utbildning. Det beror helt p fallenhet, driv och ERFARENHET.

W klr nog VLDIGT mnga kriminologer med akademisk utbildning.

Vissa verkar tro att akademisk utbildning r ett bevis p hur duktig en person r i dennes yrkesutvning. Finns ett ton medelmttor med bde kandidat upp till prof-titlar.
Fast det r vl ingen merit? Kriminologer r verlag versltande idioter.
Citera
2015-03-27, 17:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad tycker du han gr fr fel? Eller r du bara allmnt sur p GW? Eller vill ha en avvikande sikt?
Vet att en hel del poliser retar sig p honom, men d r det av den ganska naturliga anledningen att han ofta kritiserar poliser.
Fel och fel GW har sina ljuspunkter, men fr det mesta r det rtt enkla samband han kommer med och fastslr, ibland dremot knns han bde ologisk och krystad.
Citera
2015-03-27, 17:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Vet vi egentligen hur utnmnandet gick till? Fanns det fler mjliga kandidater n GW?

Huruvida hans arbetsuppgifter skulle leda till akademiska rapporter eller om det var annat han skulle gra vet jag inte heller.
Det kanske var annat som prioriterades? Han har ju aktivt sttt utredningar, ngot som knappast br rknas till akademiskt arbete.

Summa summarum, vet du vilka premisser han anstlldes p eller baserar du dina iakttagelser p annat?
Aktivt sttt utredning jass och det har lett till? Men nej en professor ska vl bara lyfta ln och syssla med privata extraknck!
Citera
2015-03-27, 18:37
Medlem
Citat:
Aktivt sttt utredning jass och det har lett till? Men nej en professor ska vl bara lyfta ln och syssla med privata extraknck!
Vi fr vl anta att det lett till att brott kommit nrmre sin lsning...
Tror du p allvar att GW pysslat med icke-arbetsrelaterade saker i strre omfattning n andra?

Varken du eller jag har ngon insyn i detta, men du hvdar att han inte gjort sitt jobb. Vad har du som backar upp ditt pstende?
Nej, publicerade artiklar rcker inte...
Citera
2015-03-27, 19:01
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Fr oss som inte skjuter. Vad gr han fr fel? Och hur stort r felet? Och vad skulle vara rtt?
Att han r skrytsam, vet vi. Men som han sjlv har sagt: Inget fel att skryta OM man har rtt.

S fr hans trovrdighet p denna punkten r det bra om du kan svara p mina frgor.
Sjlv har jag INGEN aning.
.30-06 r en vldigt vanlig, om inte den idag vanligaste, hgviltspatronen i Sverige, samt den den nst vanligaste civila gevrskalibern i vrlden. Kalibern r amerikansk, och en vidareutveckling p .30-03, som framtogs fr det amerikanska armgevret Springfield 1903.

Att en amerikansk militrkaliber ej framtagen fr automatkarbiner skulle vara standardkalibern fr en AK-47 r ju helt efterblivet. GW visar drmed kunskapsluckor om en ikonisk kaliber (.30-06) men ocks om vrldens vanligaste patron fr automatkarbiner, 7.6239mm, som AK-47:an framtogs fr.

Enl. Wiki: An intermediate cartridge (i detta fall 7.62x39mm) is a firearm cartridge that is less powerful than typical full power battle rifle cartridges such as the (i detta fall .30-06) United Kingdom .303 British, Russian 7.6254mmR, German 7.9257mm Mauser or United States .30-06 Springfield,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in