2015-03-26, 21:15
Medlem
Drebins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Besviken på GW i programmet att han inte kopplade/begrep varför några tomhylsor låg så långt bort från brottsplatsen.

Nej varför gjorde dom det?
Citera
2015-03-26, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Förvisso, men nu blev väl inte GW professor i konkurrens med en rad andra akademiker utan han utsågs som Sveriges förste och hittills enda polisprofessor av regeringen.
Väl där uträttade han inte ett dyft akademiskt, däremot massor av mediala inslag och mediokra deckare.

Han är ingen idiot men som sagt inte någon mastermind heller när det kommer till analyser av vare sig brott eller polisarbete.
Vet vi egentligen hur utnämnandet gick till? Fanns det fler möjliga kandidater än GW?

Huruvida hans arbetsuppgifter skulle leda till akademiska rapporter eller om det var annat han skulle göra vet jag inte heller.
Det kanske var annat som prioriterades? Han har ju aktivt stött utredningar, något som knappast bör räknas till akademiskt arbete.

Summa summarum, vet du vilka premisser han anställdes på eller baserar du dina iakttagelser på annat?
Citera
2015-03-26, 21:21
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Förvisso, men nu blev väl inte GW professor i konkurrens med en rad andra akademiker utan han utsågs som Sveriges förste och hittills enda polisprofessor av regeringen.
Väl där uträttade han inte ett dyft akademiskt, däremot massor av mediala inslag och mediokra deckare.

Han är ingen idiot men som sagt inte någon mastermind heller när det kommer till analyser av vare sig brott eller polisarbete.

Vad tycker du han gör för fel? Eller är du bara allmänt sur på GW? Eller vill ha en avvikande åsikt?
Vet att en hel del poliser retar sig på honom, men då är det av den ganska naturliga anledningen att han ofta kritiserar poliser.
Citera
2015-03-26, 22:18
Medlem
ace_secs avatar
Citat:

Man kan vara VÄL så framgångsrik och minst lika duktig utan akademisk utbildning. Det beror helt på fallenhet, driv och ERFARENHET.

W klår nog VÄLDIGT många kriminologer med akademisk utbildning.

Vissa verkar tro att akademisk utbildning är ett bevis på hur duktig en person är i dennes yrkesutövning. Finns ett ton medelmåttor med både kandidat upp till prof-titlar.
Citera
2015-03-27, 00:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag gillar GW men jag tror du överskattar hans IQ. Jag skulle gissa på runt 135 på sin höjd.
Efter 130 är det väldigt svårt att avgöra hur högt en person ligger så...
Citera
2015-03-27, 16:35
Medlem
Jofs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ackesnack
Nej, han säger att om han hade hylsan i handen kunde han göra en direkt bedömning, och sedan går han över och försöker med ögonmått genom att titta på bilden. Hursomhelst är det underliga hur han får det till .30-06 överhuvudtaget. "Det stämmer ganska bra med den här modellen." Väldigt konstigt då han har lång erfarenhet som både jägare och kriminolog. Han lite smått skryter om att han skulle kunna avgöra kalibern genom att känna på hylsan med handen, men visar sig senare inte besitta någon större kunskap angående ämnet.

För oss som inte skjuter. Vad gör han för fel? Och hur stort är felet? Och vad skulle vara rätt?
Att han är skrytsam, vet vi. Men som han själv har sagt: Inget fel att skryta OM man har rätt.

Så för hans trovärdighet på denna punkten är det bra om du kan svara på mina frågor.
Själv har jag INGEN aning.
Citera
2015-03-27, 16:58
Medlem
Leif GW är inte medlem i Mensa. Han är för smart för det.

Tycker det är kul att han fortsätter jobba på även efter höftledsoperationen.
Citera
2015-03-27, 17:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ace_sec
Man kan vara VÄL så framgångsrik och minst lika duktig utan akademisk utbildning. Det beror helt på fallenhet, driv och ERFARENHET.

W klår nog VÄLDIGT många kriminologer med akademisk utbildning.

Vissa verkar tro att akademisk utbildning är ett bevis på hur duktig en person är i dennes yrkesutövning. Finns ett ton medelmåttor med både kandidat upp till prof-titlar.
Fast det är väl ingen merit? Kriminologer är överlag överslätande idioter.
Citera
2015-03-27, 17:41
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
Vad tycker du han gör för fel? Eller är du bara allmänt sur på GW? Eller vill ha en avvikande åsikt?
Vet att en hel del poliser retar sig på honom, men då är det av den ganska naturliga anledningen att han ofta kritiserar poliser.
Fel och fel GW har sina ljuspunkter, men för det mesta är det rätt enkla samband han kommer med och fastslår, ibland däremot känns han både ologisk och krystad.
Citera
2015-03-27, 17:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hippie
Vet vi egentligen hur utnämnandet gick till? Fanns det fler möjliga kandidater än GW?

Huruvida hans arbetsuppgifter skulle leda till akademiska rapporter eller om det var annat han skulle göra vet jag inte heller.
Det kanske var annat som prioriterades? Han har ju aktivt stött utredningar, något som knappast bör räknas till akademiskt arbete.

Summa summarum, vet du vilka premisser han anställdes på eller baserar du dina iakttagelser på annat?
Aktivt stött utredning jasså och det har lett till? Men nej en professor ska väl bara lyfta lön och syssla med privata extraknäck!
Citera
2015-03-27, 18:37
Medlem
Citat:
Aktivt stött utredning jasså och det har lett till? Men nej en professor ska väl bara lyfta lön och syssla med privata extraknäck!
Vi får väl anta att det lett till att brott kommit närmre sin lösning...
Tror du på allvar att GW pysslat med icke-arbetsrelaterade saker i större omfattning än andra?

Varken du eller jag har någon insyn i detta, men du hävdar att han inte gjort sitt jobb. Vad har du som backar upp ditt påstående?
Nej, publicerade artiklar räcker inte...
Citera
2015-03-27, 19:01
Medlem
Ackesnacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jof
För oss som inte skjuter. Vad gör han för fel? Och hur stort är felet? Och vad skulle vara rätt?
Att han är skrytsam, vet vi. Men som han själv har sagt: Inget fel att skryta OM man har rätt.

Så för hans trovärdighet på denna punkten är det bra om du kan svara på mina frågor.
Själv har jag INGEN aning.
.30-06 är en väldigt vanlig, om inte den idag vanligaste, högviltspatronen i Sverige, samt den den näst vanligaste civila gevärskalibern i världen. Kalibern är amerikansk, och en vidareutveckling på .30-03, som framtogs för det amerikanska armégeväret Springfield 1903.

Att en amerikansk militärkaliber ej framtagen för automatkarbiner skulle vara standardkalibern för en AK-47 är ju helt efterblivet. GW visar därmed kunskapsluckor om en ikonisk kaliber (.30-06) men också om världens vanligaste patron för automatkarbiner, 7.62×39mm, som AK-47:an framtogs för.

Enl. Wiki: An intermediate cartridge (i detta fall 7.62x39mm) is a firearm cartridge that is less powerful than typical full power battle rifle cartridges such as the (i detta fall .30-06) United Kingdom .303 British, Russian 7.62×54mmR, German 7.92×57mm Mauser or United States .30-06 Springfield,
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in