2015-02-05, 14:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ganglere2
Någon postade länken till den här sidan i någon raktråd.

http://www.bestshave.net/

De har billigaste bladen och annat vad jag har kunnat se sedan jag började med dubbelbladshyvel. Där finns hyvlar från 1,38 Euro. Yuma för drygt två sägs vara bra för sitt pris. De säljer rakblad för priser långt under svenska och andra europeiska länders butiker.

Antagligen så får man vad man betalar för som vanligt men vill man inte satsa så mycket på en hyvel så är de där billiga. De har lite dyrare också.

Dubbelbladshyvel blir iaf otroligt billigt även om man köper en lite dyrare hyvel. Bladen är billiga och en tvål räcker ett år.
Hyveln antagligen resten av livet.

Bestshave är en bra butik. Frakten från Turlkiet kan ta litet tid, typ en dryg vecka.
Deras Yuma-hyvel är löjligt billig och riktigt bra!http://www.bestshave.net/yuma-safety...boxed-p-9.html
Citera
2015-02-05, 14:50
Medlem
towbs avatar
Tekniskt sett så ska man väl betala tull från bestshave.net eftersom Turkiet är utanför EU, men det verkar inte vara någon som har åkt på det här.
Citera
2015-02-05, 15:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av towb
Tekniskt sett så ska man väl betala tull från bestshave.net eftersom Turkiet är utanför EU, men det verkar inte vara någon som har åkt på det här.
Nej, inte när det handlar om småsummor på enstaka hundralappar, sannolikt prioriterar tullverket bort sådant...de har viktigare ärenden att ägna sig åt.
Citera
2015-02-05, 17:35
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Rekommendera med glädje http://www.strop-shop.co.uk/hand-mad...addles-1-c.asp

Lyfter ett bryskt varningensfinger för detta. Smuts och sand kan ha bäddats in i lädret vilket kan ge en slipande effekt. Likaså kan vissa impregneringar vara slipande. Inte så kul om man har en kniv slipad till 12 000 och man striglar ner den till 400.

Om man prompt skall skall ha en nollbudgetslösning rekommenderar jag att vika en av tidningspapper.

Varna hur mycket du vill, det fungerar utmärkt. Givetvis använder man inte den lösningen för en väldigt dyr kniv som man är rädd om. För köksknivarna har det funkat utmärkt, låter mest som besserwisser attityd.
Citera
2015-02-05, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZeroTranquility
En sån här https://www.youtube.com/watch?v=SX3t6I9fq2c Varför tog du en open comb vad är skillnaden, vore kul att se en bild.
Egendomligt att passningen av bladinfästningen är så dålig att bladet så gott som glappar innan man skruvat åt hyveln. Är passningen så dålig på alla hyvlar av den modellen.

JAg har testat några kinesiska hyvlar från Ebay...ingen har dålig passning eller glappar, och då är det hyvlar för mellan 15 och 30 spänn.
Citera
2015-02-06, 13:02
Medlem
Rasiermessers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Varna hur mycket du vill, det fungerar utmärkt. Givetvis använder man inte den lösningen för en väldigt dyr kniv som man är rädd om. För köksknivarna har det funkat utmärkt, låter mest som besserwisser attityd.

Du har uppmärksammat att detta är en tråd för rakning, således torde de som rakar sig med kniv göra det med kniv avsedd för ändamålet och inte ett köksredskap.

Att det fungerar alldeles utmärkt att strigla en kökskniv (nyfiken på vilket märke du har på den) är en sak, att det fungerar sämre på en finslipad rakkniv är en annan.
Citera
2015-02-06, 19:29
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk

Är vi inte i rakninstråden och gällde inte frågan strigel till rakkniv?
Citera
2015-02-07, 11:11
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anders kofot
Har lagt upp bilden som visningsbild ett tag, så alla får se hur farliga de här hyvlarna verkligen är. Jag vill ge ett varningens finger och säga att det här verkligen inte är några leksaker, utan riktigt aggressiva hyvlar som förmodligen är förbjudna i flera länder.

Open comb har öppna kammar vilket underlättar vid rakning av lite längre hår. Vilket var tanken när jag ville ha en hyvel att raka både ansikte och pung med. Det slutade med en mindre katastrof.

Har svårt att ta detta seriöst?

Citat:
Ursprungligen postat av TheBuster
Rekommendera med glädje http://www.strop-shop.co.uk/hand-mad...addles-1-c.asp

Lyfter ett bryskt varningensfinger för detta. Smuts och sand kan ha bäddats in i lädret vilket kan ge en slipande effekt. Likaså kan vissa impregneringar vara slipande. Inte så kul om man har en kniv slipad till 12 000 och man striglar ner den till 400.

Om man prompt skall skall ha en nollbudgetslösning rekommenderar jag att vika en av tidningspapper.

Har faktiskt kollat den sidan, tyckte kanske dom var i dyraste laget. Jag chansköpte ju först en Mühle-strigel för runt 300:- men den var ju otroligt kort och smal. Kändes allt annat en enkel för en noob att använda. Grejen var ju dessutom att jag gärna vill ha minst 3" så man slipper X-strigla och tänka på ytterligare ett moment. Så ett bälte går ju bort direkt ändå, risken att jag förstör någon av de två knivarna jag just köpt är nog större isåfall än gör dom bättre.

Sambeställde iaf med en polare den här http://www.whippeddog.com/products/view/rich-man-strop hoppas den ska vara fungera bra.
Citera
2015-02-07, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Sambeställde iaf med en polare den här http://www.whippeddog.com/products/view/rich-man-strop hoppas den ska vara fungera bra.

Jag själv använder inte varken kniv eller strigel, än. Jag har dock köpt en silvertip-borste från whipped dog och tänkte bara säga att om strigeln är lika prisvärd som borsten jag fick hem så kan du definitivt vara nöjd med ditt köp.
Citera
2015-03-01, 17:31
Medlem
Pajosvs avatar
Jaha, då har man även testat Feather, Hi-Stainless (endast ett blad) samt det 10-pack Souplex Rostfrei Eisgehärtet från Solingen som jag köpte hos frisören.

Får nog säga att ut av de olika rakblad jag provat så gillade jag nog Feather allra bäst. Det "tog" riktigt bra och det kändes "mjukt och lent" på något sätt, kanske pga att det ska vara det vassaste bladet. Skar mig inte heller.

Souplex-bladen var helt okej, ett genomsnittligt blad av de fem, sex varu märken jag provat. Kanske blir det slött lite för snabbt.

Vid nästa beställning av raktillbehör så blir det nog Featherblad samt ev. några av de billigare sorterna men som jag ändå gillade. Skulle bladen ta slut hemma så har ju frisören sina Souplex.
Citera
2015-03-01, 19:09
Medlem
mrtowlies avatar
Erhöll en finare rakborste och raktvål i julklapp från tjejen, en Edwin Jagger med silver tip. Detta har nu fått mig att nörda ner mig i rakträsket och jag har beställt en Edwin Jagger safety razor med feather-blad, efter att ha läst massa recensioner.

Ska bli intressant att köra min första längre rak-session efter att ha snabbrakat mig med gilette i alla år.

Är det svårt att lära sig tekniken med en rafety razor?
Citera
2015-03-01, 19:53
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Erhöll en finare rakborste och raktvål i julklapp från tjejen, en Edwin Jagger med silver tip. Detta har nu fått mig att nörda ner mig i rakträsket och jag har beställt en Edwin Jagger safety razor med feather-blad, efter att ha läst massa recensioner.

Ska bli intressant att köra min första längre rak-session efter att ha snabbrakat mig med gilette i alla år.

Är det svårt att lära sig tekniken med en rafety razor?

Nej inte direkt svårt tycker jag. Bara man är försiktig i början så går det bra. Jag har bara skurit mig någon enstaka gång och det var just i början.
Började själv med gammaldags säkerhetshyvel efter att ha ställt en fråga här på fb. Tror att det var i den här tråden. Jag var trött på engångshyvlar, rakapparat o.likn. och ville ha något där man bara bytte rakbladet. Det fanns och fungerade över förväntan. Förvånande att inte fler rakar sig på det sättet. Byter aldrig tillbaka till "moderna" rakattiraljer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in