2015-03-01, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Erhöll en finare rakborste och raktvål i julklapp från tjejen, en Edwin Jagger med silver tip. Detta har nu fått mig att nörda ner mig i rakträsket och jag har beställt en Edwin Jagger safety razor med feather-blad, efter att ha läst massa recensioner.

Ska bli intressant att köra min första längre rak-session efter att ha snabbrakat mig med gilette i alla år.

Är det svårt att lära sig tekniken med en rafety razor?

Inte vidare svårt att lära sig och använda så länge man är försiktig och respekterar rakhyveln för hur vass den är. De gånger jag har skurit mig har varit när jag började känna mig kaxig och hade rakat mig rätt länge, hade lite bråttom och stressade lite för mycket och satte ett jack i öronsnibben. De två andra gånger jag skurit mig varit när jag skulle byta blad och missade att det satt ett blad i hyveln, och tror även att jag tappat hyveln och försökte fånga den (annars kommer jag inte ihåg vad som orsakat ett litet ärr jag har). Sedan finns det tillfällen då man får det att blöda lite försiktigt, men inte något allvarligt. Kör på med alumblock eller dylikt så är det fixat.
Citera
2015-03-03, 10:51
Medlem
mrtowlies avatar
Ni som kör med tvål och borste, hur gör ni för att få till ett bra skum? Jag laddar borsten i ca 30 sekunder och sen vispar jag i ansiktet - tycker det är svårt att få till det där tjocka krämiga löddret man är ute efter. Några tips?
Citera
2015-03-03, 10:55
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ni som kör med tvål och borste, hur gör ni för att få till ett bra skum? Jag laddar borsten i ca 30 sekunder och sen vispar jag i ansiktet - tycker det är svårt att få till det där tjocka krämiga löddret man är ute efter. Några tips?
Det är olika från tvål till tvål. Vissa vill ha mer vatten, vissa mindre. Blöt borsten och ladda med tvål, sedan kan du hälla några droppar vatten i botten av en skål och fortsätta där. Tillsätt mer eller mindre vatten till önskad konsistens uppnås. En raktvål som löddrar lätt och bra är Proraso.
Citera
2015-03-03, 11:21
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Det är olika från tvål till tvål. Vissa vill ha mer vatten, vissa mindre. Blöt borsten och ladda med tvål, sedan kan du hälla några droppar vatten i botten av en skål och fortsätta där. Tillsätt mer eller mindre vatten till önskad konsistens uppnås. En raktvål som löddrar lätt och bra är Proraso.

Ok! Jag har beställt lite produkter från Proraso och ser fram emot att testa dem! Tror även jag ska investera i en snygg rakskål, tex denna:

http://www.amazon.de/Edwin-Jagger-Po...r+shaving+bowl

Gillar inte hur det far omkring lödder i hela badrummet när jag gar lös med borsten i ansiktet
Citera
2015-03-03, 12:05
Medlem
towbs avatar
Tycker det är smidigast att löddra direkt i nyllet, det behöver inte bli tjockt som grädden på en semla, huvudsaken är väl att det blir bra glid
Citera
2015-03-03, 16:13
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Gentlemens Tonic eller Bluebeards revenge är bra grejer.

Vad tycker du om Gentlemens Tonics rakolja? Hur är doften och är den lätt i konsistensen? Har en rakolja fran truefitt and hill (citron, superfräsh) men är alltid intresserad av att utöka samlingen!
Citera
2015-03-03, 16:15
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Vad tycker du om Gentlemens Tonics rakolja? Hur är doften och är den lätt i konsistensen? Har en rakolja fran truefitt and hill (citron, superfräsh) men är alltid intresserad av att utöka samlingen!
Menar du pre-shave rakoljan? Jo den är bra och doftar trevligt och maskulint. Nu kör jag med Blue Beards Revenge pre-shave olja och den tycker jag faktiskt är strået vassare.
Citera
2015-03-03, 16:56
Medlem
ddf66s avatar
Citat:

som Herr Serung säger så skiljer det sig från tvål till tvål. ( eller kräm )
Tänk på att du kan aldrig ta bort vatten om du startat med för mycket. Bättre att ladda borsten och sedan ha några droppar varmt vatten i en mugg/skål, vispa runt i 30 sekunder och om det inte växer så häll i 5 droppar till. Vispa igen.
5 droppar till om det behövs.
Jag köpte en gigantisk temugg i Ullared för 15:- med en diameter på 13 cm vid toppen. Den är perfekt.
Citera
2015-03-03, 17:17
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
Ok! Jag har beställt lite produkter från Proraso och ser fram emot att testa dem! Tror även jag ska investera i en snygg rakskål, tex denna:

http://www.amazon.de/Edwin-Jagger-Po...r+shaving+bowl

Gillar inte hur det far omkring lödder i hela badrummet när jag gar lös med borsten i ansiktet

Har hört att borsten gärna slår i kanterna när man vispar med den typen av mugg vilket är ett ganska irriterande ljud i längden. Det finns annars EXAKT samma typ av mugg i märket Mühle som brukar kosta en hundring mindre ungefär om du nu vill ha den varianten.
Annars kan jag rekommendera den här http://www.sliqhaq.se/porcelain-blac...tml?cPath=4_34 som jag själv använder och är oerhört nöjd med. Har man dessutom en något längre borste så slår man inte i kanterna heller.
Citera
2015-03-04, 08:26
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Har hört att borsten gärna slår i kanterna när man vispar med den typen av mugg vilket är ett ganska irriterande ljud i längden. Det finns annars EXAKT samma typ av mugg i märket Mühle som brukar kosta en hundring mindre ungefär om du nu vill ha den varianten.
Annars kan jag rekommendera den här http://www.sliqhaq.se/porcelain-blac...tml?cPath=4_34 som jag själv använder och är oerhört nöjd med. Har man dessutom en något längre borste så slår man inte i kanterna heller.
En sådan skål som du länkar till liknar den jag har. Tycker den är avsevärt bättre än dom där "muggarna" med knopp på sidan. Precis som du säger så slår borsten i kanterna.
En vanlig hederlig gammal mindre skål som man ärvt efter farmor funkar minst lika bra.
Citera
2015-03-04, 09:53
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
En sådan skål som du länkar till liknar den jag har. Tycker den är avsevärt bättre än dom där "muggarna" med knopp på sidan. Precis som du säger så slår borsten i kanterna.
En vanlig hederlig gammal mindre skål som man ärvt efter farmor funkar minst lika bra.:D

Visst är det så, men det är ju så härligt att spendera pengar på sin hobby
Citera
2015-03-04, 10:24
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Visst är det så, men det är ju så härligt att spendera pengar på sin hobby
Absolut! Du skulle sett min samling av raktvålar/krämer,aftershave och rakblad.

Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in