2015-03-10, 21:27
Medlem
ganglere2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hiphop-rebel
När ni har rakat er(ni som har gles skäggväxt samt när ni började få skäggväxt) Märkte/märker ni att stubben växer olika snabbt? Att vissa poppar upp några dagar senare än andra å dyl?

Citat:
Ursprungligen postat av Simcon
Har ytor där det knappt växer någonting vilket göra att det ser för jäkligt ut efter endast en dag utan att ha rakat sig eftersom det växer på desto mer märkbart i övriga delar.

Detsamma för mig. Har väldigt ojämn skäggväxt. Fläckvis nästan inget eller bara glest utspridda strån. Helskägg skulle nog se konstigt ut. I så fall väldigt kort sådant.
Citera
2015-03-11, 16:16
Medlem
urverksapelsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kanakastre
Är ute fter den ultimata rakhyveln. Alltså helst totalt frånvaro av skärssår, hudirritationer och annat välbekant obehag. Skall dessutom renraka i ordets sanna bemärkelse, varenda gång jag rakar mig med nuvarande lämnas alltid en liten stickande stubb.
Eller kanske bär jag mig åt fel? Tips på tekniker, raköldder osv mottages gärna också.
Tack.

P.s glöm rakapparater, gillar inte dom.
Ingen tvekan om saken; Wilkinson. Du söker Wilkinson. Googla.
Citera
2015-03-11, 16:23
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin
Tror dock TS har fått svar efter 9 år.
Citera
2015-03-11, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av urverksapelsin

Wilkinson har en bra nybörjarhyvel, delvis i plast! Men det är inte alls oäven...väldigt mild i sin karaktär!
https://youtu.be/DbkFd9LdxGs
Citera
2015-03-12, 08:06
Medlem
mrtowlies avatar
Sådärja, min första rakning med en säkerhetshyvel och feather blades avklarad. Körde givetvis en bra prep och testade min nya rakolja samt rakcreme från eshaving, orange and sandalwood. Kan verkligen rekommendera dessa, löddret luktar helt otroligt gott och löddrar enkelt också.

Känns om alla varningar man läst om just feather är rätt överdrivna. "Du måste öva med ett slöare blad i 8 månader innan du uppgraderar till feather" etc. Detta var min andra rakning med säkerhetshyvel o det gick alldeles utmärkt. Min första rakning var med derby-bladet som följde med hyveln, något av en besvikelse. Feather har exakt det jag vill ha - hyveln glider genom skägget utan någon som helst motstånd. Magi. Jag använder endast sylvassa professionella knivar i köket och uppskattar kontrollen man får av extremt skärpa, det är samma känsla här. Inget tryck på hyveln behövs.

Jag kunde inte låta bli att köra en 3-pass shave trots att mina derby och gilette fusion hackade sönder mitt ansikte när jag gjorde det. Inga småsår alls med mina feathers. Fan vad nöjd jag är!

Min gilette fusion får skämmas i botten av badrumskåpet numera och kommer endast plockas fram när pungen ska rakas, det är det enda den duger till.
Senast redigerad av mrtowlie 2015-03-12 kl. 08:10.
Citera
2015-03-12, 08:11
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Sådärja, min första rakning med en säkerhetshyvel och feather blades avklarad. Körde givetvis en bra prep och testade min nya rakolja samt rakcreme från eshaving, orange and sandalwood. Kan verkligen rekommendera dessa, löddret luktar helt otroligt gott och löddrar enkelt också.

Känns om alla varningar man läst om just feather är rätt överdrivna. "Du måste öva med ett slöare blad i 8 månader innan du uppgraderar till feather" etc. Min första rakning var med derby-bladet som följde med hyveln, något av en besvikelse. Feather har exakt det jag vill ha - hyveln glider genom skägget utan någon som helst motstånd. Magi.

Jag kunde inte låta bli att köra en 3-pass shave trots att mina derby hackade sönder mitt ansikte när jag gjorde det. Inga småsår alls med mina feathers. Fan vad nöjd jag är!

Feathers rakblad är överlägsna alla dom andra märkena. Så enkelt är det bara! Ibland har man köpt något billigt märke och blivit förvånad över hur bra dessa var och tänkt "fan, dessa är ju i klass med Feather". Sedan när man bytar till Feather igen så inser man att så inte är fallet.
Dessutom så håller Fetaher skärpan längre än alla andra blad. Man får vad man betalar för helt enkelt.
Citera
2015-03-12, 11:27
Medlem
hiphop-rebels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie

Känns om alla varningar man läst om just feather är rätt överdrivna. "Du måste öva med ett slöare blad i 8 månader innan du uppgraderar till feather" etc. Detta var min andra rakning med säkerhetshyvel o det gick alldeles utmärkt. Min första rakning var med derby-bladet som följde med hyveln, något av en besvikelse. Feather har exakt det jag vill ha - hyveln glider genom skägget utan någon som helst motstånd. Magi. Jag använder endast sylvassa professionella knivar i köket och uppskattar kontrollen man får av extremt skärpa, det är samma känsla här. Inget tryck på hyveln behövs.

Jag kunde inte låta bli att köra en 3-pass shave trots att mina derby och gilette fusion hackade sönder mitt ansikte när jag gjorde det. Inga småsår alls med mina feathers. Fan vad nöjd jag är!

Min gilette fusion får skämmas i botten av badrumskåpet numera och kommer endast plockas fram när pungen ska rakas, det är det enda den duger till.

Va e det för fel på Gillette Fusion?! Ja införskaffade igår en Fusion Pro Glide och det var inget fel på den hyveln tvärtom, risken att skära sig på den e obefintlig om man nu jämför med Engångshyvlarna ja körde med förut. Bekväm var den oxå då den vinklades efter ansiktskonturerna
Citera
2015-03-12, 11:37
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Va e det för fel på Gillette Fusion?! Ja införskaffade igår en Fusion Pro Glide och det var inget fel på den hyveln tvärtom, risken att skära sig på den e obefintlig om man nu jämför med Engångshyvlarna ja körde med förut. Bekväm var den oxå då den vinklades efter ansiktskonturerna
När du provat en Safety Razor så kommer du att slänga din Gillette Fusion på marken, sätta fyr på den och dansa krigsdans.
Citera
2015-03-12, 11:53
Medlem
towbs avatar
Citat:
Jag har rätt känslig hy och mina problem blev mycket bättre när jag bytte till old school-hyvel, samma dag faktiskt, som ett mindre mirakel

Grejen är att Gillette har lyckats inbilla en hel värld att deras senaste innovation rakar så mycket närmre gång på gång i typ 40 år nu. Det går att göra så när man har nära på monopol.
Citera
2015-03-12, 16:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Feathers rakblad är överlägsna alla dom andra märkena. Så enkelt är det bara! Ibland har man köpt något billigt märke och blivit förvånad över hur bra dessa var och tänkt "fan, dessa är ju i klass med Feather". Sedan när man bytar till Feather igen så inser man att så inte är fallet.
Dessutom så håller Fetaher skärpan längre än alla andra blad. Man får vad man betalar för helt enkelt.

JAg köpte ett 100-pack Shark för 75 spänn på Ebay. Jag tycker dessa är riktigt bra.....klart bättre än de Astra och Derby jag köpte först.
Citera
2015-03-12, 16:09
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
JAg köpte ett 100-pack Shark för 75 spänn på Ebay. Jag tycker dessa är riktigt bra.....klart bättre än de Astra och Derby jag köpte först.
Ja bättre än Astra och Derby är dom. Derby tappar skärpan rätt fort.
Citera
2015-03-12, 16:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Påstår du att en erkänt riktigt bra tvål (palmolive shave stick) är värdelös?

Sök lite på exempelvis Badger&blade och du kommer inse vad jag talar om. Om inte, så är det "your loss".

JAg tycker nog att Arkos och Derbys är mer lättlöddrade och ger ett tjockare lödder. Palmolive luktar å andra sidan godare.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in