Citat:
Ursprungligen postat av
mrtowlie
Jag intar en skeptisk hållning inför den där produkten. Massa rörliga delar och skrymslen som snabbt blir igenkletade av rakprodukter och svårt att hålla rent.
I säkerhetshyveln hyllar vi enkelheten där stål möter blad och det räcker så. Resten sköts med uppövad teknik. Ska man behöv skruva och ändra inställningar för att slippa irritation är man ej mogen säkerhetshyvel.
Jag har själv en Gillette Fatboy från 60-talet som bygger på samma princip. Det blir faktiskt inte alls så svårt att städa. En liten borste ibland räcker gott. Så det tror jag inte är något problem. Då är jag nog mer negativ till att köpa en dyr okänd rakhyvel från ett företag med något år på nacken. Då kan man jämföra med Merkur som har mer än hundra år på nacken, gillette som har mer än hundra år, Muhle som är från efter andra världskriget.
Men att ändra inställningar på säkerhetshyvel är ganska kul. Man får känsla för hur rakningen kan ändras och vad som man själv tycker är bra. Bra mycket roligare än att ha en tråkig Merkur 34C som man kör med hela tiden, och smidigare än att ha 5 olika hyvlar för olika blad eller humör.
Ärligt talat så tycker jag deras 6S modell verkar bra mycket roligare. Då det är en någorlunda ny teknik för att justera rakningen istället för en ren kopia(dock en modern kopia). Och den kan man snarare se som något man kan ha och ändra sin rakning istället för att köpa ny. Men jag hade inte köpt en. 6S är även i rostfritt stål.
Priset kan jämföras med Merkurs justerbara rakhyvel, som kostar 30 USD mindre. Eller en merkur 34C för 60USD mindre.
En till nackdel med justerbara hyvlar är de ofta får ett stort huvud vilket snarare gör det ännu svårare för nybörjare.