2016-04-21, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eldidy
Svensk stål t.om!!

Dem verkar redan ha andra rakhyvlar osv på sin hemsida.

https://rockwellrazors.com/

Vete tusan om stål kvaliteten är det viktigaste för mig när jag väljer blad dock. Jag föredrar att de är vassa men förlåtande, se om bladen håller 3 eller 10 rakningar är sak samma för mig. Men det är väl bra att stödja Svenskt Stål iaf. Miljömässigt är det nog en annan historia, att köpa rakblad av svenskt stål via usa/canada.
Citera
2016-04-21, 21:05
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eldidy
På kickstarter finns det en rakhyvel som verkar bra. Vad tror ni om den?

Är det svårt att raka sig med safety razors om man inte provat dem förr?

https://www.kickstarter.com/projects...ng-pe/comments

Jag intar en skeptisk hållning inför den där produkten. Massa rörliga delar och skrymslen som snabbt blir igenkletade av rakprodukter och svårt att hålla rent.

I säkerhetshyveln hyllar vi enkelheten där stål möter blad och det räcker så. Resten sköts med uppövad teknik. Ska man behöv skruva och ändra inställningar för att slippa irritation är man ej mogen säkerhetshyvel.
Citera
2016-04-21, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Jag intar en skeptisk hållning inför den där produkten. Massa rörliga delar och skrymslen som snabbt blir igenkletade av rakprodukter och svårt att hålla rent.

I säkerhetshyveln hyllar vi enkelheten där stål möter blad och det räcker så. Resten sköts med uppövad teknik. Ska man behöv skruva och ändra inställningar för att slippa irritation är man ej mogen säkerhetshyvel.

Jag har själv en Gillette Fatboy från 60-talet som bygger på samma princip. Det blir faktiskt inte alls så svårt att städa. En liten borste ibland räcker gott. Så det tror jag inte är något problem. Då är jag nog mer negativ till att köpa en dyr okänd rakhyvel från ett företag med något år på nacken. Då kan man jämföra med Merkur som har mer än hundra år på nacken, gillette som har mer än hundra år, Muhle som är från efter andra världskriget.

Men att ändra inställningar på säkerhetshyvel är ganska kul. Man får känsla för hur rakningen kan ändras och vad som man själv tycker är bra. Bra mycket roligare än att ha en tråkig Merkur 34C som man kör med hela tiden, och smidigare än att ha 5 olika hyvlar för olika blad eller humör.

Ärligt talat så tycker jag deras 6S modell verkar bra mycket roligare. Då det är en någorlunda ny teknik för att justera rakningen istället för en ren kopia(dock en modern kopia). Och den kan man snarare se som något man kan ha och ändra sin rakning istället för att köpa ny. Men jag hade inte köpt en. 6S är även i rostfritt stål.

Priset kan jämföras med Merkurs justerbara rakhyvel, som kostar 30 USD mindre. Eller en merkur 34C för 60USD mindre.

En till nackdel med justerbara hyvlar är de ofta får ett stort huvud vilket snarare gör det ännu svårare för nybörjare.
Citera
2016-04-22, 10:16
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Jag hoppas du skämtar? Dom där leksakerna kan väl användas som färgglad dekoration, dock inte för att raka sig.
En gammal brödkniv ger bättre resultat än det där skräpet.
vadå du förstår att det är engångs? man tar en ny varje gång så den är alltid vass?
Citera
2016-04-22, 10:28
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AmaiLiu
vadå du förstår att det är engångs? man tar en ny varje gång så den är alltid vass?

När jag tänker "engångshyvlar" tänker jag mig typ en alkoholiserad 58-årig ungkarl som bor i en pissluktande etta i förorten och lever på frysrätter från Findus. En burk rakskum från willys egna sortiment (gärna med rost runt kanterna) står på det skitiga handfatet.

Alternativt en misslyckad kringresande dörrknackande säljare som bor på skitiga motell.

Nä, det är inga fina associationer jag får av engångshyvlar och av den anledningen förbjuder jag alla att använda dem.
Citera
2016-04-22, 10:32
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
Jag vet att det är engångshyvlar, förmodligen dom sämsta på marknaden. Därav liknelsen med en brödkniv.
Citera
2016-04-22, 13:26
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Jag vet att det är engångshyvlar, förmodligen dom sämsta på marknaden. Därav liknelsen med en brödkniv.
förstår inte hur de kan vara dåliga? antagligen är det ni som inte kan raka er, man ska hålla i rakhyveln med tummen och pekfingret och ha rätta vinkeln på bladet.

Köp hipsterrakhyvlar då om det inte passar
Citera
2016-04-22, 14:43
Medlem
Carl Serungs avatar
Citat:
förstår inte hur de kan vara dåliga? antagligen är det ni som inte kan raka er, man ska hålla i rakhyveln med tummen och pekfingret och ha rätta vinkeln på bladet.

Köp hipsterrakhyvlar då om det inte passar
Hipsterrakhyvlar?
Safetyrazorn har funnit i ca 150 år och är den överlägset bästa hyveln. Enkel och funktionell till skillnad mot dagens hyvlar som tex "SuperTurboDvdInjectionSensitiveMach3NasaFusio n"
Senast redigerad av Carl Serung 2016-04-22 kl. 14:47.
Citera
2016-04-22, 14:56
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Hipsterrakhyvlar?
Safetyrazorn har funnit i ca 150 år och är den överlägset bästa hyveln. Enkel och funktionell till skillnad mot dagens hyvlar som tex "SuperTurboDvdInjectionSensitiveMach3NasaFusio n"
priset är jävligt svårt att motivera jämfört med bic för 1:- st, osmidigt att bladen inte går att köpa på ica. Antar att du specialbeställer allt och även har många andra hipsterattiraljer t.ex. vinylskivspelare, kamera med film på rulle etc. Men om det funkar för dig så...
Citera
2016-04-22, 15:10
Medlem
mrtowlies avatar
Citat:
priset är jävligt svårt att motivera jämfört med bic för 1:- st, osmidigt att bladen inte går att köpa på ica. Antar att du specialbeställer allt och även har många andra hipsterattiraljer t.ex. vinylskivspelare, kamera med film på rulle etc. Men om det funkar för dig så...

Att "specialbeställa" 200 kvalitetsblad (som räcker i 2-3 år) för 150 spänn via amazon eller eBay är knappast osmidigt.

Oerhört omiljövändligt dessutom att använda en hel hyvel per rakning.
Citera
2016-04-22, 15:33
Medlem
AmaiLius avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
Att "specialbeställa" 200 kvalitetsblad (som räcker i 2-3 år) för 150 spänn via amazon eller eBay är knappast osmidigt.

Oerhört omiljövändligt dessutom att använda en hel hyvel per rakning.
Känns ofräshct hålla på med det där, tar hellre en ny varje gång
Citera
2016-04-22, 19:25
Moderator
Pusts avatar
Citat:
Känns ofräshct hålla på med det där, tar hellre en ny varje gång

En fördel med dubbelegg-hyveln tycker jag är att det snygga utseendet gör att det känns mindre äckligt att raka sig. Avskyr all plast och de där remsorna ovanpå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in