2019-09-28, 23:32
Medlem
DarkOfLights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LaCucaracha
Nej blad är lite svårt. Man brukar nån gång märka om man träffat rätt.
Merkur 34C var min första hyvel och fortfarande den jag använder mest, får helt enkelt riktigt bra resultat med den jämt. Just Gillette Blue Silver passar mig sjukt bra i den hyveln. Derby sägs vara lite slöare än t.ex Feather, för min del så funkar Derby bra.

Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Derby gillade jag inte alls, de var riktigt slöa minns jag från ett sample pack. Köp ett sådant blandat paket med olika så du kan testa. Rakbladen är oerhört överprissatta hos Gents och deras utbud verkar inget vidare (förutom feather som är världskända), jag hade hellre lagt 120 kr på dessa https://www.ebay.co.uk/itm/100-Rapir...oAAOSwfpVZEj1q

Astra gröna (och blå), rapira, shark är budgetblad min hud kunnat komma överens med, enda sättet att få reda på vad du vill ha är att testa ett rejält sample pack.
Kan bara bekräfta alla föregående talare i ämnet. Tjacka ett samplepack så får man prova själv i lugn och ro.
Som ett halvhjärtat tips så är "mittimellanblad varken vassa eller superslöa som passar de flesta" t ex; Derby, Astra Groen, Rapida Swedish Steel, Personna, Pol Silver (personlig favorit), Kai, Dorko samt Treet.

Men som sagt, all hud/skägg är individuell. Det finns ingen prestige i detta. Supervass (Feather) är inte manligare än ngt annat. Prova, experimentera och ha kul.

That´s it folk´s!!!
Citera
2019-10-27, 22:09
Medlem
Lödder på 'burk/flaska' (spray) till säkerhetshyvel? Hit eller shit?
Citera
2019-10-28, 09:39
Medlem
klettermauss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OstoBaconkorv
Shit.
Finns på ÖOB Palmolive shave cream. Kostar typ 30 kronor och är väldigt bra. Använder den i min dagliga rotation. Prova vettja!
Citera
2019-10-28, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klettermaus
Shit.
Finns på ÖOB Palmolive shave cream. Kostar typ 30 kronor och är väldigt bra. Använder den i min dagliga rotation. Prova vettja!

Okej! Ville inte snålkuka, men tänkte göra det smidigare för mig själv :-) blir nog o prova den!
Citera
2019-10-29, 16:46
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:

Jag har rakat mig med hyvel i 50 år, köpt en massa dyrt lödder.
Aldrig varit 100% nöjd.
Så jag tänkte vad fan och köpte den billigaste för att kolla skillnaden.
Den är nu min favorit för rakning och glasögontvätt.
Dryg är den också typ 3-4 månader.

www.willys.se/produkt/Raklodder-100497482_ST
Citera
2019-10-29, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gud-Runar
Jag har rakat mig med hyvel i 50 år, köpt en massa dyrt lödder.
Aldrig varit 100% nöjd.
Så jag tänkte vad fan och köpte den billigaste för att kolla skillnaden.
Den är nu min favorit för rakning och glasögontvätt.
Dryg är den också typ 3-4 månader.

www.willys.se/produkt/Raklodder-100497482_ST

Jo, hyvel ja..men tänkte på old school rakbladshyvel :-)
Citera
2019-10-29, 23:01
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Jo, hyvel ja..men tänkte på old school rakbladshyvel :-)
Jo, jag har flera "säkerhetshyvlar" det kanske är manligt men vill jag vara pussgod (numera sällan) använder jag färskt 5 bladshyvel.
Har alltid haft rakningsproblem, efter elrak är jag rödmosig då mitt skägg är segt.

Men testa själv innan du ylar.
Citera
2019-10-30, 06:25
Medlem
LaCucarachas avatar
Citat:
...köpt en massa dyrt lödder.
Aldrig varit 100% nöjd.

Citat:
Har alltid haft rakningsproblem...

Du ser inget samband eller?
Citera
2019-10-30, 22:57
Medlem
Citat:
Jo, jag har flera "säkerhetshyvlar" det kanske är manligt men vill jag vara pussgod (numera sällan) använder jag färskt 5 bladshyvel.
Har alltid haft rakningsproblem, efter elrak är jag rödmosig då mitt skägg är segt.

Men testa själv innan du ylar.

Så du använder raklödder även till säkerhetshyvlen?'
Citera
2019-11-01, 14:22
Medlem
Gud-Runars avatar
Citat:
Så du använder raklödder även till säkerhetshyvlen?'

Ja, och av gammal vana rakborste vet varken om det är nödvändigt eller om den har vildsvin,grävling eller punghår från en tiger.
Jag har rakat mig typ 17.500 ggr och gör det till vardags med säkerhetshyvel, till fest med 5 bladig "engångshyvel" som jag använder 2 ggr innan deposition.

Det tar då ett par timmar längre innan hakan blir som sandpapper för damerna.

Burklödder som tvållödder, är ingen skillnad.

Visserligen har jag köpt all raktvål, lödderburkar, rakhyvlar i dagligvarubutik för jag lever i den kan hända villfarelsen att företag med en supreme produkt vill exponera sig för massmarknad och inte bara ett fåtal connoisseurer.

Ja, jag har min fars rakkniv kvar och strigel och har använt den, inte bra.
Nej, jag prövar inte fler produkter om det inte är gratis.

Ja, jag anser att mansprodukter utöver rakblad och lödder är fjolligt.
Citera
2019-11-21, 16:47
Moderator
Pusts avatar
Finns det någon som vet en raktvål med en doft som påminner om Gillettes klassiska raklödder Foamy och aftershave Sun Up? Om ni inte vet hur dessa luktar kanske även Old Spice påminner lite om detsamma. Någon skrev på ett engelskspråkigt forum att Taylor of Old Bond Street kan lukta lite som Sun Up och Old Spice, men just vilken i sådana fall? Den "vanliga" som denna?

https://www.youtube.com/watch?v=XcaRRuf78AQ

Jag älskar denna 60-talsdoft och anser nog att Foamy är mitt måste att raka mig med, men det är ju trots allt "canned goo" som man brukar säga och påstås även ha en uttorkande effekt på huden. Tror det är är avsaknaden som gör att jag inte ens orkar raka mig dagligen numera. Alternativt får jag väl helt enkelt bara börja med Old Spice aftershave.
Citera
2019-12-08, 23:29
Medlem
Pre 1914s avatar
Använder mig av en merkur rakhyvel med featherblad, och det blir inte bra. Blir sandpapprig inom typ tio timmar och missar jag att att raka igen efter 24h blir det olidligt. Helst rakar jag om på kvällen för att slippa rakångesten helt då.
Faktum är att jag i många år innan jag skaffade merkurhyveln brukade jag raka mig med bic's ladyshave. Inför en flygresa nyligen skaffade jag sådana igen och skillnaden i rakkvalite är verkligen stor. Med ladyshave håller det minst 36h utan att det blir besvärligt och ännu längre utan nämnvärd rakångest.
Ska det vara så här? Trodde en riktigt rakhyvel skulle vara åtminstone lite bättre på billiga engångsrakyvel, istället är det tvärtom i mitt fall.
Vill ändå inte återgå till plasthyvlar men är inte ens bra grejer av säkerhetsrakhyvlar bättre på rakning än så här? Är det rakkniv jag ska använda?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in