2015-02-22, 22:49
Medlem
thewellovedones avatar
Tillräckligt illa för att du ska bli jagad av millitär med laddade k-pistar i fall du närmar dig synagogan och är kissenödig så in i helvete jag var tvungen att legitimera mig och visst, det blev inget drama, men ändå. Vad fan är detta!!!!! Fan vad alla är nervösa nu efter Paris och Köpenhamn
Citera
2015-02-22, 22:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Ringer det ingen varningsklocka här?

Nej. Vad är det för varningsklocka du tänker på?
Citera
2015-02-22, 22:53
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av URBANARTS89
Ja precis, jag resonerade också så för några år sedan. "Ingen har rånat mig, därför är personrån inte ett problem i Malmö och de som hävdar det är rasister från kranshålor". Ungefär så resonerar majoriteten av mina vänner än idag och med den attityden så lär Malmö aldrig bli något annat än Sveriges Detroit. Jag hade inte heller sett alla problem om jag inte blivit aktiv på Flashback.

Det stämmer antagligen att de som bor en bit utanför Malmö har bäst koll på staden. Precis som det är de som inte bor i Rosengård som har bäst koll på stadsdelen. Jag har kvar barndomsvänner i Rosengård som jag fortfarande umgås med och jag tycker att jag känner befolkningen väl. De kastar sina sopor lite varsomhelst, bidraget trillar in den 25te från en för dom totalt främmande stat (två systrar jag känner, zigenare, som bor på Ramels väg visste t.ex. inte vem Reinfeldt var runt 2010-2011) och likt husdjur så lever de utan att ha koll på vad som händer omkring dem. För dem så är Rosengård en fungerande stadsdel, och det är självklart att en befolkning bestående av MENA-invandrare som kommer från länder där rinnande vatten är lyx tycker det. Men vi som bor utanför vet vilken katastrof för integrationen och ekonomin Rosengård är.

Malmö är INTE Sveriges Detroit, det är helt fel beskrivning. Malmö är mer en sorts mindre version av Berlin.
Citera
2015-02-22, 23:08
Medlem
BAB7s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Malmö är INTE Sveriges Detroit, det är helt fel beskrivning. Malmö är mer en sorts mindre version av Berlin.

Du jämför alltså Malmö med Berlin?

Själv jämför jag hellre Malmö med städer som Łódź i Polen.
Citera
2015-02-22, 23:19
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Du jämför alltså Malmö med Berlin?

Själv jämför jag hellre Malmö med städer som Łódź i Polen.

Det första som slog mig när jag var i Berlin var hur lik stadsmiljön var Malmö vilket har övertygat mig att om Malmö hade varit en Miljonstad så hade den sett ut precis som Berlin.
Citera
2015-02-22, 23:31
Medlem
Borgarbohemens avatar
Citat:
Nej. Vad är det för varningsklocka du tänker på?
Nånting i stil med att du byggt hela din världsbild på flashback och flashback är djupt selektivt och vinklat.
Citera
2015-02-22, 23:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Det första som slog mig när jag var i Berlin var hur lik stadsmiljön var Malmö vilket har övertygat mig att om Malmö hade varit en Miljonstad så hade den sett ut precis som Berlin.

Jag bodde i Berlin under nästan hela 2012 och jag tycker inte att den staden liknar Malmö mer än vissa andra städer jag besökt. Berlin har inte samma white flight problem som Malmö - och Detroit - har.

Citat:
Ursprungligen postat av Borgarbohemen
Nånting i stil med att du byggt hela din världsbild på flashback och flashback är djupt selektivt och vinklat.

Nej men det stämmer inte. Flashback har nyanserat min världsbild. De allra flesta på I&I avskyr nog Malmö, men jag älskar fortfarande staden väldigt mycket.
Citera
2015-02-23, 00:09
Moderator
Meijis avatar
Citat:
Ja precis, jag resonerade också så för några år sedan. "Ingen har rånat mig, därför är personrån inte ett problem i Malmö och de som hävdar det är rasister från kranshålor". bli något annat än Sveriges Detroit. Jag hade inte heller sett alla problem om jag inte blivit aktiv på Flashback.

Jag har aldrig förstått, varför någon inte skäms som anser, att personrån, som drabbar andra människor, inte är något samhällsproblem... så länge som han själv inte har blivit rånad. Det framstår som en obegripligt egotrippad livsfilosofi.

Vad fick dig att ändra inställning? Var det droppen som urholkade stenen... eller var det något särskilt, som du läste?
Citera
2015-02-23, 00:28
Medlem
Grävulens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rex144
Visst kan såna här vagabonder verka lite skrämmande för de bofasta, man ska inte sticka under stol med att zigenara ha en alternativ livsstil, men tiggeriet har alltid funnits, vi måste bara öppna oss lite, vara lite mer tolleranta,
insupa den kontinentala atmosfären och då tänker jag på de färgstarka zigenska festligheter som kommer hållar i zigenarbyn under sommaren, zigenska dansband med dragspel, trumpet, fiol, + grillparty med zigenarschnitzel och zigenarwurst, kyckling på zigenskt vis,

hela det här lägret ska rustas upp till våren, byggföretag kommer ställa upp med gratis virke, svenska snickare kommer hjälpa till, och zigenare kommer samtidigt lära sig att bygga friggebodar,

och det ska vara ekologiskt, solcellspaneler, dagvatten ska återanvändas i toaletter,
fairtrade... kommunen kommer i maj erbjuda kurser i tiggeri, man ska lägga upp etiska linjer för tiggeri, efter avslutad utbildning kommer zigenare kunna titulera sig licensierad tiggare, de kommer få specialla ID-kort med streckkoder, parkeringsvakter kommer se till att tiggarna roterar på olika platser, max 3-4 timmar på samma plats, så att alla får rättvis chans att tigga,

Det finns en pittoresk by utanför Malmö som heter Jakriborg, dit kommer turister, denna zigenarby
kommer också kunna erbjuda sightsing, för en liten peng, zigenska kvinnor ska spå i hand på besökarna, skolklasser, turister, alla ska få uppleva den zigenska gemytliga kulturen

eftersom zigenarna har i alla år älskat hästar, de är ett hästfolk, så kommer man erbjuda hästterapi, hippologi,
3-4 hästar i ett litet stall kommer senare i höst,

Fantastiska inlägg du gör. Du känner verkligen både svenskarna och zigenarna väl. Snart har de gjort familjekultur av social misär precis som de gjorde med förorts hip hopen.
Citera
2015-02-23, 01:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Meiji
Jag har aldrig förstått, varför någon inte skäms som anser, att personrån, som drabbar andra människor, inte är något samhällsproblem... så länge som han själv inte har blivit rånad. Det framstår som en obegripligt egotrippad livsfilosofi.

Vad fick dig att ändra inställning? Var det droppen som urholkade stenen... eller var det något särskilt, som du läste?

Svårt att säga vad som fick mig att ändra inställning men jag tror att det var att möta så många människor som tyckte illa om Malmö och som konstant slängde upp negativ statistik gällande staden. När jag blev medlem på Flashback så var jag miljöpartist och mitt användarnamn kommer ifrån en tillställning som jag var med och arrangerade vars arbetstitel var Urban Arts Malmö; jag fick uppdraget att sprida det på internet och skapade konton lite överallt. Minns att jag tidigt fick en uppläxning av Golonka efter att ha skrivit ett av mina första inlägg på I&I.
Citera
2015-02-23, 01:32
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Jag bodde i Berlin under nästan hela 2012 och jag tycker inte att den staden liknar Malmö mer än vissa andra städer jag besökt. Berlin har inte samma white flight problem som Malmö - och Detroit - har.

Nej men det stämmer inte. Flashback har nyanserat min världsbild. De allra flesta på I&I avskyr nog Malmö, men jag älskar fortfarande staden väldigt mycket.

Det finns ingen White flight från Malmö, det är en myt. Däremot finns det en stor black flight till Malmö.
Citera
2015-02-23, 02:07
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Svårt att säga vad som fick mig att ändra inställning men jag tror att det var att möta så många människor som tyckte illa om Malmö och som konstant slängde upp negativ statistik gällande staden. När jag blev medlem på Flashback så var jag miljöpartist och mitt användarnamn kommer ifrån en tillställning som jag var med och arrangerade vars arbetstitel var Urban Arts Malmö; jag fick uppdraget att sprida det på internet och skapade konton lite överallt. Minns att jag tidigt fick en uppläxning av Golonka efter att ha skrivit ett av mina första inlägg på I&I.

Jag är en helfrälst Sverigedemokrat men samtidigt avskyr jag när folk talar illa om Malmö, jag tror det beror på att eftersom jag bor i Malmö så ser jag BÅDE stadens förtjänster och problem.
Ska folk ta upp Malmös problem så är det första steget enligt mitt sätt att se det att lägga fram problemen på ett trovärdigt sätt och inte komma med oseriösa liknelser som Detroit eller Gaza eller att påstå att man blir skjuten så fort man går utanför ytterdörren.

Jag anser att invandringen till Malmö, särskilt den muslimska och romska invandringen måste stoppas och det måste stoppas nu, men att gå därifrån till att döma ut Malmö till det värsta som finns efter Bagdad och Chicago som vissa gör vägrar jag att göra.

Det som jag upplever som det värsta problemet just nu i Malmös stadsmiljö är de romska kåkstäderna och alla dessa romska tiggare som finns överallt, vi behöver ett förbud mot tiggeri i Sverige så att vi får bort dem. Utöver det så behövs en hårdare linje mot muslimer i Sverige så att de har klart för sig att det är svenska folket som är måttstocken i Sverige och inget annat. De muslimer som reser för att strida för IS eller önskar sig Sharia ska om jag få bestämma få en enkel biljett till Långtbortistan utan möjlighet till att komma tillbaka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in