Kom att tänka på en sak angående PH, som skrev att han hade blivit dömd för dråp, vilket skulle tala emot att han är GM i det här fallet då polisen borde hittat honom i sitt DNA-register. Men när upprättades detta register? Har försökt googla och den enda vettiga informationen jag fått fram är att ett sådant register upprättades först 2006, men det låter väldigt sent i mina öron. Det är möjligt att jag tolkat texten fel, den kommer från en uppsats författad just 2006:
http://www.diva-portal.org/smash/get/diva2:276522/FULLTEXT01.pdf (sida 5).
Här är stycket:
Citat:
1 januari 2006 trädde ett antal nya lagar i kraft vilka gör det möjligt för polisen att föra ett DNA-register över personer som blivit dömda till annan påföljd än
böter. Syftet med denna rapport är att beskriva fördelar och nackdelar för
polisen att kunna använda ett sådant register ur ett brottsutredande perspektiv
samt vilka fördelar och risker ett sådant innebär för den personliga integriteten.
Anledningen till att det är relevant i tråden är som sagt att det isåfall inte går att utesluta sanningshalten i PH:s uttalanden, både vad gäller dubbelmordet i Linköping och dråpet som gav honom fyra år. Men detta dråp borde han isåfall ha gjort sig skyldig till innan 2002 (beroende på hur lång tid av straffet som han satt av). Finns det någon lista över uppklarade (kniv)dråp i Stockholm/Linköpings-trakten från mitten av 90-talet och framåt?