2015-02-22, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Gällande PH så förefaller han pga sin fallenhet för ordböjande, vissa referenspunkter och hängande i litteraturforat, vara ett alternativt trollkonto åt någon uttråkad litteraturstuderande, snarare än en isolerad och psykotisk förtidspensionär, som han utgav sig för att vara.

Men visst, frånvaron av andra spaningsuppslag i det här fallet gör att det inte skadar att lyfta på alla stenar. Tror dock inte att han är personen ni letar efter.

Ja, jo. Men om det nu var ett trollkonto --- så varför blev det inaktivt precis som själva trollandet kom? Det kanske finns en rimlig förklaring till det. Men jag tycker inte det verkar vara så vanligt med trollkonton som inaktiveras innan de hinner "skörda frukten".

Men det även andra saker som gör att jag inte tror att PH var ett trollkonto. För det första måste det ha gått på lågvarv, samt gått i cykler. Det är bara i en försvinnande liten del av inläggen som han kan misstänkas för att trolla. Och det är ingen entydig utveckling på detta trollande isåfall. Det finns inlägg där han antyder att han är gärningsman, för att sen vilja vara med på rekonstruktioner av brottet. Ja, jag vet inte. Men jag håller med om att det är intressant eftersom det inte finns så mycket annat att gå på. PH-spåret är nog det enda sättet som Flashback har någonting överhuvudtaget att bidra med.

Det kan ju vara att han lade trollningen på en väldigt hög nivå. Bland annat så tror jag att han i inlägget om gärningsmannaprofilen, det som han börjar med "This is the Pulver-Henke speaking" ( (FB) Det ouppklarade dubbelmordet i Linköping 2004, kvinna och 8-åring knivhuggna), refererar till The Zodiac Killer, som inledde ett av sina brev till media med "This is the Zodiac Killer speaking" (http://en.wikipedia.org/wiki/Zodiac_Killer). Jag tycker att "the":et i detta sammanhang är intressant, eftersom jag tänker att han annars hade skrivit det utan "the". Sen om det säger någonting är en annan fråga.
Citera
2015-02-22, 21:47
Medlem
Douche-chills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Ja, jo. Men om det nu var ett trollkonto --- så varför blev det inaktivt precis som själva trollandet kom? Det kanske finns en rimlig förklaring till det. Men jag tycker inte det verkar vara så vanligt med trollkonton som inaktiveras innan de hinner "skörda frukten".
Citat:
Ursprungligen postat av clandeztino
Men det även andra saker som gör att jag inte tror att PH var ett trollkonto. För det första måste det ha gått på lågvarv, samt gått i cykler. Det är bara i en försvinnande liten del av inläggen som han kan misstänkas för att trolla. Och det är ingen entydig utveckling på detta trollande isåfall. Det finns inlägg där han antyder att han är gärningsman, för att sen vilja vara med på rekonstruktioner av brottet. Ja, jag vet inte. Men jag håller med om att det är intressant eftersom det inte finns så mycket annat att gå på. PH-spåret är nog det enda sättet som Flashback har någonting överhuvudtaget att bidra med.
Är väl en toppenavslutning på ett långsiktigt alternativt trollkonto att man insinuerar att man är gärningsmannen i ett uppmärksammat klassiskt kriminalfall – för att sedan försvinna totalt, och därmed skapa maximalt med huvudbry?

Har tidigare själv haft parallella konton med andra mer konstlade personligheter. Trollkonton kanske man kan kalla det, men för mig har det snarare handlat mer om att träna sig i debatteknik i åsikter man kanske egentligen inte står för genuint, eller bara för att experimentera i var man egentligen står i frågor. Vad jag vill komma fram till är att det inte alltid man är "in character" när man är inloggad i det kontot utan att man ibland faller in i mer vardagliga trådar där man glömmer att man är en seriös feminist, varghatande och vapenkåt landsbyggdsbo (eller vad nu ens alternativkonto står för). Är väl lite något sådant jag tänker mig PH-kontot har fungerat.

Just det i kontot att han så ivrigt signalerat om sig själv som en trasig, ensam och psykotisk individ, men gjort detta med ett så pass rutinerat, välformulerat och gott språk som nästan spritter av berättarglädje, är väl varför jag mest misstänker ett kreativt och intelligent troll, snarare än den marginaliserade sinnessjuka man han framställde sig som. Just hintarna om att han själv är skyldig kan ju vara något som har vuxit fram som idé vart efter som.

Men jaja, svårt att komma fram till något matnyttigt genom den här diskussionen. Tänkte bara framföra varför jag personligen inte trodde på "PH-spåret".
Citera
2015-02-23, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Douche-chill
Är väl en toppenavslutning på ett långsiktigt alternativt trollkonto att man insinuerar att man är gärningsmannen i ett uppmärksammat klassiskt kriminalfall – för att sedan försvinna totalt, och därmed skapa maximalt med huvudbry?

Men jaja, svårt att komma fram till något matnyttigt genom den här diskussionen. Tänkte bara framföra varför jag personligen inte trodde på "PH-spåret".

Tack för din synpunkt. Måste tillstå att jag det gav mig en ny insikt, hade tidigare tänkt mig trollandet mycket mer svart på vitt: att man trollar om någonting konkret och inte har ett trollkonto som man kan gömma sig bakom. Och kanske leva ut saker och resonemang som man inte nödvändigtvis står för. Mer likt en pseudonym. Håller med om att PH mycket väl kan vara ett trollkonto, som han inte behöver ha skapat enbart för att trolla utan för att dikta upp och utveckla en "karaktär". Det finns en hel del inlägg av PH som tyder på att han inte varit seriös. Jag tänker bland annat på att han skulle köpa en orm i självförsvarssyfte (med tanken att kasta på människor), att han frågade om han kunde måla denna orm i olika färger, att ville gå med i vänsterpartiet (?) trots att han uttryckt högerextrema åsikter, etc. Och jag tänker även på de dikter och noveller som han lagt upp, som känns väldigt dåliga. Men det kanske är en fråga om smak.

Det är möjligt att PH halkade in på idén om att han var GM mer eller mindre omedvetet (första inlägget är väl en anmärkning om att han stämmer väldigt bra in på signalementet), och sen körde vidare på det. Att han inte entydigt verkar trolla behöver inte utesluta att han trollar utan kan lika gärna utesluta att det överhuvudtaget finns en entydighet i hans beteende. Vilket väl i sig borde kunna betecknas som ett slags trollande.

Jag håller med om att det mycket möjligt kan vara så. Men som du säger, vad finns det annars att gå på? Jag försöker göra ett schema över när PH skrev sina inlägg, detta för att försöka upptäcka vissa mönster som kanske kan avslöja något (vardagsrutiner, etc) om personen bakom kontot. All hjälp är välkommen. PM:a isåfall.
Citera
2015-02-23, 19:47
Medlem
substitutes avatar
Är det någon som blir hjälpt av detta så varsågod.

Har försökt med olika filter i bildbehandlingsprogram att få
mössan skarpare och objekt på den - att framträda mer.
Tycker mig se flera hårstrån nu.

https://minfil.org/T5J4hfbdb9/M_ssan...ld_polisen.jpg
Citera
2015-02-24, 11:46
Medlem
ShaidarHarans avatar
Creepy att GM inte är gripen ännu
Citera
2015-03-01, 16:04
Medlem
LeonVances avatar
Man knivhuggen mitt på dagen kl 12 i Ryd, av okänd GM.

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/man-knivhuggen-pa-oppen-gata-7809525.aspx
Senast redigerad av LeonVance 2015-03-01 kl. 16:07.
Citera
2015-03-01, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

http://www.corren.se/nyheter/linkoping/man-knivhuggen-pa-oppen-gata-7809525.aspx

Citat:
Det misstänkta mordförsöket i Ryd tog på söndagskvällen en oväntad vändning. Polisen misstänker att mannen har skadat sig själv.

Kanske fortfarande kan vara intressant. Men, men, får hoppas att de kör hans DNA mot det här fallet.
Citera
2015-03-03, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LeonVance

Bekräftat självförvållade skador.
Citera
2015-03-04, 17:33
Medlem
Här ett knivmord i Linköping som inträffade igår: (FB) Man knivhuggen till döds i centrala Linköping (3 mars 2015)

Tror inte det har något med det här fallet att göra dock. Det verkar vara gängrelaterat.
Citera
2015-03-05, 23:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Readyfreddie
Martin Fredriksson kan mycket väl ha gjort det här ja.

http://petterssonsblogg.se/2013/12/12/lar-kanna-martin-fredriksson/

Han bodde i Linköping före morden men just då i Västervik, fast han blev ju dömd för brott begågna just i Linköping efter 2004 också.
En annan sak med honom är ju hans misslyckade utbildningsförsök med avhopp och sedan kunskapslyftet, har ett litet minne av att A-L kan ha sysslat med sådan utbildning också tidigare. I vilket fall som helst kan hon kanske ha funnits i anslutning till hans "skola".
Tror inte man topsar för så pass ringa brott som det han blivit dömd för.

Det försök? att skylla på nazister som gjordes passar också in här.

Kul teori men Fredriksson är väl dömd för bland annat misshandel för bara några år sedan så han är garanterat toppsad
Citera
2015-03-12, 17:06
Medlem
Kan det finnas koppling till mordet på Marcus Noren i Halmstad? Den yngre mannen, Bj*rn, i det fallet, dömdes 2004 till 1 år och 9 månaders fängelse, enligt uppgift. Vet inte hur länge han satt inne men om han kom ut tidigare så hoppas jag att han är kollad för DIL 2004.
Citera
2015-03-12, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RNS
Kan det finnas koppling till mordet på Marcus Noren i Halmstad? Den yngre mannen, Bj*rn, i det fallet, dömdes 2004 till 1 år och 9 månaders fängelse, enligt uppgift. Vet inte hur länge han satt inne men om han kom ut tidigare så hoppas jag att han är kollad för DIL 2004.

Varför skulle det finnas kopplingar?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in