Citat:
Ursprungligen postat av
marshemi
När lagarna om hets mot folkgrupp, förtal, förolämpning mm trädde i kraft vet jag inte men det ger nog en snabb googling dig svaret på skulle jag gissa.
Fast ta exempelvis muslimer, som de flesta av dessa skribenter har skrivit elände om.
Att påstå att muslimer är en folkgrupp är som att påstå att amerikaner är en folkgrupp. Det är samma diversitet! Vi har östasiatiska muslimer, araber, kurder, och fler folkgrupper än vad jag kan komma på.
Rent numerärt och som en maktfaktor så har muslimer större inflytande än vad Sverige har på den internationella kartan.
Och politisk islam måste diskuteras, precis som alla andra ideologier samt att det mycket väl existerar i länder som Saudi Arabien, Afghanistan, Irak, Iran osv.
Det är sedan beklagligt att vissa uttrycker sig kränkande om muslimer, men det finns människor som uttrycker sig kränkande om exakt allt och då tänker jag specifikt på allt som sägs om vita män.
Vita män i världen är en stor maktfaktor det med, men det inkluderar inte alla vita män. Ändå så är det socialt accepterat att kritisera och håna oss (jag är en vit man, dock helt utan reell makt).
Muslimer är också en stor maktfaktor, inte lika okej att kritisera och håna dem.