2015-02-10, 09:50
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Nej, du har fel ...

7. Läkaren ska aldrig frångå principen om människors lika värde och aldrig utsätta en patient för diskriminerande behandling eller bemötande.

Första delen är en allmän/generell uppmaning - andra delen berättar hur läkaren skall förhålla sig i direkta patientkontakten ...

Och här har vi ju definitivt en paragraf som den aktuella läkaren frångått ...

19. Läkaren ska avhålla sig från påträngande marknadsföring och från att på annat olämpligt sätt fästa uppmärksamhet på sin person och läkargärning.

Att behandla alla patienter likvärdigt betyder inte att läkaren inte får delta i den allmänna debatten vad gäller kostnader för vården. Läkaren har inte fäst uppmärksamhet på sin person då hen har skrivit anonymt. Du läser regelverket som fan läser Bibeln tycker jag. Paragraf 19 har inte med saken att göra för den delen.

Som sagt, så länge läkaren har bemött sina patienter enligt regelverket och inte gjort åtskillnad på person i sin läkargärning har hen inte gjort något fel. Läkaren har all rätt att ha en åsikt om att invandrade sjuka människor är en belastning för svensk sjukvård, inget kontroversiellt i det.
Citera
2015-02-10, 09:51
Medlem
Benramin567s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
Fast vi lever i ett demokratiskt land.
Demokratiskt mitt arsle. Det är ju på gränsen till diktatur i dagsläget, inte minst att dom kommer och pillar oss flashbackare i rektum med hjälp av olagliga vänstergrupper.
Citera
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Det finns inget som tyder på att läkaren brutit mot detta i sin yrkesutövning.

Det skall isåfall polisen utreda. Inte Aftonbladet.
Paragrafen anger "aldrig" - det är inte isolerat till yrkesutövningen. Den andra delen av paragrafen talar om yrkesutövningen - inte den första.

Och jo- han sätt att behandla patientuppgifter är faktiskt direkt relaterat till hans yrkesutövning.
Citera
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av marshemi
Nej jag tror inte att det behöver upptäckas att han behandlat en patient dåligt, det är högt troligt att det skulle räcka med att det upptäcks att han uttryckt olämpliga åsikter för att bli tagen ur tjänst.

Med andra ord - ett åsiktsbrott? Visst?
Citera
Medlem
irishrages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Kan vara bra för Flashback om det skrämmer bort en och annan feg stackare som inte vågar stå för sina åsikter. Vågar man bara yttra sig anonymt kan man lika väl hålla käft.
Det bor en liten Stalin i dig gör det inte?
Citera
2015-02-10, 09:52
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaasher
Fast vi lever i ett demokratiskt land.

Inte i den bemärkelsen att din åsikt kan sätta dig i fängelse, göra att du förlorar jobbet, hängs ut i media eller på annat sätt drabbas negativt. Inte konstigt att folk uttalar sig anonymt, så sker i diktaturer då konsekvenserna är likartade eller värre.
Citera
2015-02-10, 09:52
Bannlyst
Vore det inte lämpligt att lämna ett moderatormeddelande i denna tråd som förklarar för alla amöbor att man självklart inte ska behöva stå för det man skriver här. Detta sägs ju ungefär en gång per sida.

OM FOLK VAR TVUNGNA ATT STÅ FÖR VAD DE SKRIVER SKULL 90% AV ALLT SOM SKRIVS INTE SKRIVAS!
HUR JÄVLA SVÅRT SKA DET VARA ATT FATTA?
Citera
2015-02-10, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Finisterre
Du har en väldigt bokstavlig tolkning av vad som är kompetens då. Vad menar du förresten med "utvecklingen av kvantitet inom vården"?

Jag tror jag skrev någon bokstav fel och min dator rättade mig med fel ord, kvaliteten ska det stå.
Citera
2015-02-10, 09:53
Medlem
ArneIIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ESS-Lund
Aha, du menar att även om någon brutit mot lagen så är det ingen brott förrän de åker fast? Då har vi delade uppfattningar där. Redan varvat dig några gånger i tankekedjan
Du får göra en polisanmälan om du misstänker att ett brott begåtts.
Om det däremot är ett brott eller inte avgör inte du.
Citera
2015-02-10, 09:55
Medlem
bambulansens avatar
Att få de rökta hjärnorna i mediasfären att inse att de försöker bota en sjukdom genom att dölja symtomen går inte. De kommer inte att lyckas denna gång heller.
Känner glädje över att frågan vuxit såpass att de anser sig nödgade att nyttja sina tidigare patrask-fasoner och hota för att öht ha något att säga i saken.
Allt reder sig till slut..
Citera
2015-02-10, 09:55
Medlem
Dr_Dollars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BertFox
Kan vara bra för Flashback om det skrämmer bort en och annan feg stackare som inte vågar stå för sina åsikter. Vågar man bara yttra sig anonymt kan man lika väl hålla käft.

Tänk dig följande scenario:

Din lillebror går igenom sitt livs värsta kris, han tänker tanken att självmord vore den slutgiltiga lösningen.
Han kommer in hit, gör ett konto och skriver av sig, ber om hjälp...han är verkligen desperat.

Nästa dag så står det i din lokala tidning:

Citat:
19-årige ****** sökte hjälp på Flashback men förgäves

Du tycker inte att det skulle vara rätt så skönt att vara anonym i ett sånt läge?
Du tycker inte att Flashback i sig är en rätt så bra plattform om man söker hjälp?
Citera
2015-02-10, 09:56
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micro113
Paragrafen anger "aldrig" - det är inte isolerat till yrkesutövningen. Den andra delen av paragrafen talar om yrkesutövningen - inte den första.

Och jo- han sätt att behandla patientuppgifter är faktiskt direkt relaterat till hans yrkesutövning.

Detta är din högst personliga tolkning av lagen.
Jag tycker vi låter polis och åklagare avgöra om brott har begåtts.
Inte Aftonbladet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in