Citat:
Ursprungligen postat av
Iamthebatman
Är det någon som har ett bra och enkelt recept på hur man gör degen?
Även gärna vad man använder för/hur man gör tomatsåsen på bästa sätt. Tomatpuré känns bara halvacceptabelt.
Finns många recept i tråden som inte är speciellt svåra. Själv experimenterar jag en hel del, oftast blir det ett par pizzor i veckan minst. Viktigt är att ha bra värme, gärna en ugn som går upp till 275 grader. Nyare ugnar verkar bara gå till 250 grader, det funkar men blir inte riktigt lika bra resultat. Bakstål eller baksten är även det ett måste.
Långjäsning av degen ger både bättre konsistens och mycket mer smak.
Min senaste pizza blev väldigt lyckad och gjordes så här:
Deg
140 g vårvetemjöl
1 krm torrjäst
1/2 tsk fint havssalt
90 g vatten
4 g olivolja
Rör ihop torra ingredienser. Därefter i med vatten och olja. Knåda ihop till en deg (typ 2-3 minuter). Låt vila 10-15 minuter. Knåda lite till och rundriv (gör en boll av den). Lägg degbollen i en oljad bunke med lock. In i kylen minst ett dygn.
Dagen efter, ta ut degen ca 1-2 timmar innan bakning. Sätt på ugnen och låt bakstenen/stålet värmas upp minst 40 minuter på ugnens maxtemperatur, ganska högt upp.
Förbered alla ingredienser.
Tryck och dra ut pizzadegen på mjölat bord till lagom storlek (ca 30 cm i diameter).
På med tomatsås, ost, och övriga ingredienser. Snabbt in på stenen/stålet. Efter fyra minuter, växla till ugnens grilläge, vänd pizzan ett halvt varv. Sedan håller man bra koll på pizzan så den inte blir bränd. Jag brukar snurra den ett par gånger till så den blir jämnt gräddad. Totaltiden i ugnen brukar sluta på 5-6 minuter.
Ut med pizzan, på med oregano och vitlöksolja.
Tomatsås varierar, ibland kör jag tomatpuré, vatten och olja + salt + peppar. Denna gången körde jag med:
1 burk Mutti finkrossade tomater
en skvätt olivolja (ca 1/2-1 msk)
en skvätt sherryvinäger (ca 1/2 msk)
en nypa socker (ca 1/2 msk)
några varv med pepparkvarnen
ca 1 tsk salt
lite tomatpuré (ca 1 msk)
Rör ihop och låt gärna mogna ett dygn. Ska ej kokas.
Vitlöksoljan gör man genom att hälla lite olivolja i en liten skål, typ 2-3 msk. Finhacka en vitlöksklyfta som man låter dra i oljan ett par dagar. Sedan när pizzan är klar tar man en sked och ringlar lite över pizzan efter att den kommit ut ur ugnen.