Flashback bygger pepparkakshus!
2011-01-20, 21:10
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Jag vet inte om jag har en för bra hushållsassistent, knådade degen i den i ca 5 minuter (trots att Jan Hedh och många andra rekommenderar typ 10-15 minuter - fast kanske inte till just pizza?). Hur som helst tror jag inte att jag skulle kunna jobba med en deg med mer vätska. Det var på gränsen redan när jag körde 50%. Fick ha jättemycket mjöl på fingrarna för att ens få ur degen ur assistenten, sedan fastnade degen ändå trots att det är väldigt glatt skål. Är det meningen att degen ska vara så lös? Kanske bättre att jäsa direkt i assistenten? När degen har jäst ett tag blir den väl mindre kladdig att få ur?

Oj.. jag har ingen aning om varför din deg blir så lös med endast 50% vätska?
Kan du beskriva exakt hur du går tillväga?

Jag rekommenderar inte att jäsa degen i assistenten, det är ju meningen att du direkt efter knådning ska dela och forma bollarna.

Det jag har läst är att man inte behöver knåda speciellt länge, kanske några minuter och sedan låter man vätskan och proteinet interagera i kylskåpet.
Jag knådar i maskinen i max 10 minuter, sen brukar jag uppleva jag att degen börjar förlora spänst, ibland t om innan 10 min förflutit.
Det jag brukar göra är att känna, klämma på degen lite då och då och om degen känns spänstig och fjädrar tillbaka, då anser jag degen vara klar. Ibland tar det 5, ibland 6-7 minuter osv. Jag är nöjd med den elastisitet jag får genom <10 min knådning.

Nej, det recept jag använder ska absolut inte leda till en kladdig och jobbig deg. Jag behöver inte ens använda en degspade för att få ut degen från bunken, inte heller använder jag utbakningsmjöl eller mjöl på fingrar/händer. Degen är helt och hållet kladdfri. Degen klibbar inte ens fast i bunkens botten eller så vid något skede när den befinner sig i maskinen. De gånger jag använt mer vätska och degen klibbar/klistrar sig fast vid skålens botten och vägg, då har jag alltid fått för en lös deg i slutändan.

Not: Nyss avslutade jag några experiment vad gäller uppskattad vikt /ml med decilitermått respektive faktiska vikt. Jag vägde 100 ml vatten i tre olika dl mått och kom fram till att a) vågen visar rätt vikt b) det mått jag främst använder måste man ha ögonbrynen (!) i samma höjd som markeringen för att pricka rätt c) jag kan konstatera att jag alltid haft 4-5 ml mindre vätska än vad jag trott d) Mitt favoritrecept, den som jag påstod hade 53.8% vätskemängd, uppnår således i själva verket endast 52% vätskehalt (135 ml H2O/ 260 g mjöl istället för 140 ml H2O /260 g mjöl).
Senast redigerad av pizzalover 2011-01-20 kl. 21:32.
Citera
2011-01-20, 21:13
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Eftersom min deg står på jäsning just nu och jag tänkte kolla på en film funderar jag på jäsningstider. Kan man låta en deg jäsa ca 2-3 h i rumstemperatur, eller kan den bli "överjäst" då? Hade sedan tänkt ha den på kalljäsning i kylen tills i morgon och baka ett par pizzor efter jobbet. Har tidigare testat att jäsa degen 1 h i rumstemperatur för att sedan handknåda den en stund, och därefter jäsa den ytterligare 1 h i rumstemperatur. Blir en jämnare deg då på något vis, men då har jag inte kalljäst degen ytterligare utan bakat pizzor direkt.

Med en måttliga erfarenhet jag har av jäsning, så rekommenderar jag att du testar att jäsa den i rums.temp i ca 20-30 min (ca 20-21 C) och sedan kalljäsa i några timmar i kylskåp.
2-3 h jäsning i rumstemperatur går, men då måste man vara oerhört försiktig med hur mycket jäst man använder.

Innan jag gled in på kalljäsning, så "varmjäste" jag alltid i ca 1 h. Det fungerar under de kallare årstiderna men under sommarn blir det problem! För att inte tala om att gästerna måste komma prick för då har degen jäst färdigt.
Citera
2011-01-20, 21:18
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Ja det stämmer ju... När vi förresten ändå talar om vikter och befinner oss i pizzatråden, finns det någon formel för hur man räknar ut förhållandet mellan jäst, fett, socker, salt, mjöl och vätska för att få olika egenskaper på degen? Hade varit kul att göra någon hemsida med, säg tre-fyra reglage där man ändra elasticitet, springback-effekt, "fluffighet", krispighet osv och sedan utifrån det få rätta förhållandena mellan de olika ingredienserna . Vad bidrar de olika ingredienserna med förresten? Ger oljan smidighet vid utbakning och krispighet vid bakning? Saltet? Krispighet och smak? Vore kul att reda ut vad samtliga ingredienser gör både vad gäller själva degen och gräddningen...

Formler är kanon, men jag har inte testat... Om man systematiskt provar sig fram (utrustad med anteckningsblock, penna och kamera), kan man med stor säkerhet komma fram till en deg som man gillar. Då är det bara att memorera baker's % och sen omsätta det om man t ex gör en större batch deg.

Jag tycker att denna länk ger massor av info om vad de olika ingredienserna utövar för verkan: http://www.bakkemi.se/index.htm
Citera
2011-01-20, 21:19
Medlem
En pizza om dagen är bästa för magen

Kärleksproblem? gaga85@hush.com
Citera
2011-01-20, 21:24
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Åh, tack för länken! Vad ska man välja för jäst? Är cake yeast samma sak som vanlig färsk svensk jäst?

Jag föredrar färsk jäst. Luktar godare tycker jag. ^^
Tyvärr håller de inte speciellt länge...
Citera
2011-01-20, 21:29
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzalover
Jag föredrar färsk jäst. Luktar godare tycker jag. ^^
Tyvärr håller de inte speciellt länge...
Håller absolut med, det jag undrade var vad "cake yeast" är - om det är vanlig färsk jäst eller någon annan typ av jäst de använder "over there". Använde torrjäst en gång men det blev inte alls bra, dessutom saknar man som sagt doften som ju nästan är halva nöjet med bakning .
Citera
2011-01-20, 21:33
Medlem
pizzalovers avatar
Citat:
Håller absolut med, det jag undrade var vad "cake yeast" är - om det är vanlig färsk jäst eller någon annan typ av jäst de använder "over there". Använde torrjäst en gång men det blev inte alls bra, dessutom saknar man som sagt doften som ju nästan är halva nöjet med bakning .

Jag tror att det är samma ja.
Citera
2011-01-20, 21:34
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Cake yeast är motsvarande vår "jäst för söta degar".

~Paul~
Citera
2011-01-20, 21:49
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Cake yeast är motsvarande vår "jäst för söta degar".

~Paul~
Om man ska omvandla till den vanliga svenska "blå" varianten då? Funkar det med samma mängd? Mindre? Mer?
Citera
2011-01-20, 22:01
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Om man ska omvandla till den vanliga svenska "blå" varianten då? Funkar det med samma mängd? Mindre? Mer?
Om jag minns korrekt så är den vanliga jästen och jästen för söta degar lika potenta.

~Paul~
Citera
2011-01-21, 05:42
Medlem
Citat:
Kul, men tyvärr inte alla variabler finns med. Med hjälp av denna tabell kan det t o m vara ännu mer förvirrande .

~Paul~

Kan det bli ja, men man får såklart inte stirra sig blind på denna uträknare utan ta det för vad det är, lite hjälp bara, bästa man kan göra är ju förstås att experimentera själv
Citera
2011-01-21, 12:22
Medlem
christerys avatar
Citat:
1 ml vatten väger exakt 1 g. Om du får fram andra siffror så har du mätt fel.

~Paul~

1 ml vatten väger 0.998 g vid +4 och vid normalgravitation. Lite mer Exakt än så kan jag inte vara ,
men approximationen 1 kg/liter används väldigt ofta och är inte helt fel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in