Flashback bygger pepparkakshus!
2007-08-25, 15:49
Medlem
dePauls avatar
Ser mycket bra ut! Grattis!

~Paul~

PS Vilken typ av mjöl använde du?
Citera
2007-08-25, 16:01
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Ser mycket bra ut! Grattis!

~Paul~

PS Vilken typ av mjöl använde du?
Tack . Jag använder alltid Kungsörnens helt vanliga vetemjöl.
Citera
2007-08-25, 16:05
Medlem
dePauls avatar
OK . Jag förstår att den var god .

~Paul~
Citera
2007-08-25, 18:02
Medlem
xavi8222s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Behöver inte säga att det blev gott va?

Det ser sjukt gott ut.
Citera
2007-08-26, 13:35
Medlem
Citat:
Tack . Jag använder alltid Kungsörnens helt vanliga vetemjöl.

GE recept på deg och ugnstid/temp.
Citera
2007-08-26, 13:56
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7oclock
GE recept på deg och ugnstid/temp.
25 g jäst
2 msk rapsolja
2 tsk flytande honung
1/2 tsk salt
1 1/2 dl ljummet vatten
4-5 dl vetemjöl

1. Rör ut jästen i vattnet, oljan, honungen och saltet.
2. Tillsätt ca 4 1/2 dl mjöl.
3. Ta ut degen och knåda på bakbord tills den blir slät. Tillsätt mer mjöl vid behov, men var försiktig, tillsätt inte mer mjöl än nödvändigt.
4. Låt jäsa under bakduk i minst 40 min. Själv brukar jag låta degen jäsa ca 1 timme, därefter knådar jag den ytterligare och låter den jäsa ytterligare 30-40 minuter.
5. Dela degen på två bitar. Kavla ut en pizza av varje degbit. Kavla ut den så tunt det bara går. Mina pizzor brukar nog bli ca 30-35 cm i diameter innan jag viker in kanterna.
6. Lägg upp pizzabottnen på en plåt med bakplåtspapper på. Förgrädda ca 3-4 minuter i 250 grader (glöm inte "nagga" degen med en gaffel, annars sväller den upp som en ballong).
7. Ta ut och lägg på ingredienser och grädda tills pizzakanten fått fin färg och osten smält.
Citera
2007-08-26, 15:16
Medlem
Chis avatar
Jag låter inte degen jäsa så mycket utan knådar delaar och kavlar. Något recept har jag inte, min specialitet är att höfta
Men jag använder vetemjöl och lite av något annat mjöl jag har hemma, vatten, jäst, salt, honung och olja
Man jag kavla ut degar på aluminiumfolie eller bakplåtspapper för att lägga i påse och in i frysen färdigkavlat när man är sugen.

På pizzan är det olika. Smalpizzan har ingentomatsås utan då skivar jag potatis, lägger i en påse med örter, feta, olja och torkad tomat. Blandar och låter vila för att sedan bre ut över degen. Mums!

Men ett tips är att ha rikligt med olivolja på och sedan in i ugnen.
Citera
2007-08-26, 17:23
Medlem
Citat:
25 g jäst
2 msk rapsolja
2 tsk flytande honung
1/2 tsk salt
1 1/2 dl ljummet vatten
4-5 dl vetemjöl

1. Rör ut jästen i vattnet, oljan, honungen och saltet.
2. Tillsätt ca 4 1/2 dl mjöl.
3. Ta ut degen och knåda på bakbord tills den blir slät. Tillsätt mer mjöl vid behov, men var försiktig, tillsätt inte mer mjöl än nödvändigt.
4. Låt jäsa under bakduk i minst 40 min. Själv brukar jag låta degen jäsa ca 1 timme, därefter knådar jag den ytterligare och låter den jäsa ytterligare 30-40 minuter.
5. Dela degen på två bitar. Kavla ut en pizza av varje degbit. Kavla ut den så tunt det bara går. Mina pizzor brukar nog bli ca 30-35 cm i diameter innan jag viker in kanterna.
6. Lägg upp pizzabottnen på en plåt med bakplåtspapper på. Förgrädda ca 3-4 minuter i 250 grader (glöm inte "nagga" degen med en gaffel, annars sväller den upp som en ballong).
7. Ta ut och lägg på ingredienser och grädda tills pizzakanten fått fin färg och osten smält.

Tack! Fin pizza du gjorde. Hur viker du in kanterna? Så det är dubbelvikt deg längst ut på pizzan? Undrar därför att min brukar bli rätt platt och inte alls lika fluffig ute på kanten.
Citera
2007-08-26, 17:53
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 7oclock
Tack! Fin pizza du gjorde. Hur viker du in kanterna? Så det är dubbelvikt deg längst ut på pizzan? Undrar därför att min brukar bli rätt platt och inte alls lika fluffig ute på kanten.
Det är bara att vika in kanten ett par cm runtomkring och trycka till med fingrarna. Ibland lägger jag ost eller färsk vitlök innan jag viker in kanterna, då får man ost- eller vitlöksinbakade kanter som är väldigt gott.
Citera
2007-08-27, 23:56
Medlem
Phels avatar
Citat:

Bilder:
http://transylvania.upcore.net/pizza/IMG_3029.jpg
http://transylvania.upcore.net/pizza/IMG_3031.jpg
http://transylvania.upcore.net/pizza/IMG_3032.jpg

Det där måste vara den godaste pizzan jag har sett. Snyggt jobbat!
Citera
2007-08-28, 14:26
Medlem
Mjölkbudets avatar
Jag som trodde att durumvetemjöl endast användes i pasta...

Nån som har ett vinnarrecept på tomatsås till pizza?
Citera
2007-10-10, 18:47
Medlem
Hur moddar ni eran djupfrysta pizza?

Det är visst fler här än jag som moddar sina djupfrysta pizzor! Någon hade hemmagjord pizzasallad på såg jag.

Själv brukar jag riva en massa extraost, och precis framför mig just nu har jag en färdiggräddad Dr.Oetker Prosciutto (bäst just nu) med extra ost och bitar av mina färdigrillade revben sen igår. Mmmm..

Hur moddar ni era djupfrysta pizzor?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in