Citat:
Ja jag beställde några påsar 00-mjöl från nätet och tycker det blir riktigt bra pizzor av det. De blir inte lika mastiga på något vis. Dessutom blir degen helt underbart len att jobba med. Däremot blir den nästan lite för lättutsträckt så man får vara försiktig när man bakar ut pizzan. Kan tänka mig att 00-mjöl med kanske 30-40% vetemjöl special är en bra blandning. Vårvete är annars mitt favoritmjöl, har sett det i affären här, fast det såg lite tomt ut på hyllan, de hade bara ett fåtal paket kvar. Kanske är säsongsvara så det fylls på framåt våren/sommaren och sedan börjar det ta slut framåt hösten/vintern.irrblos: Verkar tyvärr som kungsörnen slutat med vårvete..? Dock märker jag ingen jätteskillnad mot kärnvetemjölet..Har du testat det beryktade 00 mjölet?
Inte koka tomatsåsen säger du, varför detta? Kokar alltid nu för tiden då jag älskar smaken som träder fram efter ca 45-60 minuters småputtrande.. Kör numera efter receptet : http://ttt.astro.su.se/~alexis/tomat/ Fantatiskt måste jag säga.
Min deg:
Finaste kärnvetemjöl 200g(Gillar STORA pizzor ;-)
vatten 110g 55%
Olivolja 10g
salt 5g
socker 5g
torrjäst 5g
Knåda ca 5min, rundriv, olja in och ner i bunke samt över med fuktad duk.
varmjäsning drygt en timme.(märker ingen skillnad på 24h kalljäsning)
Utbakning för hand såklart. inget trams med kavel inte..
Har fortfarande problem med att få färg på kanterna. Blir endast lite svagt gulbruna..
Ugnen går ända till 300 enligt drevet. Dock sprängde jag ena skyddsglaset vid ett tillfälle med glas i hela lägenheten, så är lite nojig med att dra upp ugnen till MAX utan ligger på ca 275.
Antar att jag får höja pizzan ännu högre och lägga på grillfunktion sista minuten. Tror dock bara det kommer sluta i bränd topping.
Inte koka tomatsåsen säger du, varför detta? Kokar alltid nu för tiden då jag älskar smaken som träder fram efter ca 45-60 minuters småputtrande.. Kör numera efter receptet : http://ttt.astro.su.se/~alexis/tomat/ Fantatiskt måste jag säga.
Min deg:
Finaste kärnvetemjöl 200g(Gillar STORA pizzor ;-)
vatten 110g 55%
Olivolja 10g
salt 5g
socker 5g
torrjäst 5g
Knåda ca 5min, rundriv, olja in och ner i bunke samt över med fuktad duk.
varmjäsning drygt en timme.(märker ingen skillnad på 24h kalljäsning)
Utbakning för hand såklart. inget trams med kavel inte..
Har fortfarande problem med att få färg på kanterna. Blir endast lite svagt gulbruna..
Ugnen går ända till 300 enligt drevet. Dock sprängde jag ena skyddsglaset vid ett tillfälle med glas i hela lägenheten, så är lite nojig med att dra upp ugnen till MAX utan ligger på ca 275.
Antar att jag får höja pizzan ännu högre och lägga på grillfunktion sista minuten. Tror dock bara det kommer sluta i bränd topping.
Kalljäsning tycker jag tillför mycket smak till degen, då den får längre tid att utveckla smakerna. Dessutom blir det helt annat "mönster" på pizzan. Pizzorna blir helt enkelt snyggare med små "knottror" liksom. Även krispigare yta på själva kanterna.
Jag tycker man tappar lite fräschhet om man först kokar tomatsåsen. Det blir lite för mycket "mustig höstgryta"-stil med förkokt tomatsås. När man gör riktiga neapolitanska pizzor har jag för mig att man oftast bara krossar tomaterna direkt över pizzan och endast tillsätter lite salt.