Flashback bygger pepparkakshus!
2014-08-14, 22:45
Medlem
sluggerbanans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pestfan
Då har du för mycket jäst i degen.

Ånej, stjärttrollet fick luft under löken.

Citat:
Ursprungligen postat av irrbloss
Utseendemässigt så var degen något ljusare än med vanligt mjöl. Känslan i degen var att den var lenare och följsammare redan i början. Efter att den fått jäsa så blev den ännu lenare, som jag sa - när man drog ut pizzan kändes det typ lent som lammskinn, och man behövde inte alls dra speciellt hårt för att få ut pizzan. Räckte i princip med gravitationen, och nästan ingen "springback"-effekt. Degen kändes även mer homogen på något vis. Använde samma vätskemängd som när jag bakar med vårvete (58%), degen kändes något fuktigare än när man använder vårvete, men fortfarande inga problem med att den fastnade i händerna vid utbakningen.

Senast redigerad av sluggerbanan 2014-08-14 kl. 22:49.
Citera
2014-08-25, 13:05
Medlem
Någon som har ett bra recept på god kebabsås (vit eller röd)?
Citera
2014-10-11, 09:28
Medlem
donnanss avatar
Citat:
Jag har bara testat de svenska mjölsorterna som finns. T.ex. Manitoba Cream (blir för fluffigt), Durum (blir för kompakt med enbart durum, typ 1/3 durum att blanda med annat mjöl funkar bra), vanligt vetemjöl (blir faktiskt helt ok), Vetemjöl special (luftigare än vanligt mjöl, och helt ok), Vårvete (bästa svenska mjölet enligt mig, för pizza, lagom luftigt, spröda kanter, något för segt). Sedan har vi ju då det jag testade idag - som slår allt ovanstående .

Så här blev pizzan förresten:
http://i57.tinypic.com/t9igrt.jpg

Inte den snyggaste pizzan jag gjort, men hade inte mycket hemma då det blev en spontanpizza bara för att få testa mjölet . Fyllningen bestod av tomatsås, ost, tonfisk i olja, gul lök och svartpeppar.

Edit: Detta är mjukt vete.

oh vilken fin pizza ser helt perfekt ut ! tonfisk har jag aldrig ätit på pizza, får nog till o testa det
...o degen lät ju helt underbar sån där man inte vill sluta att arbeta med
har ett sånt brödrecept som är tokenkelt o degen är helt gudomlig i händerna..
Citera
2014-10-24, 11:12
Medlem
Har sett några från USA som använder torrjäst där dom låter degen jäsa i värmen en timme och sen över natten i kylen.

Kan det bli någon skillnad att göra så mot att enbart kalljäsa?
Citera
2014-10-25, 21:25
Medlem
Aktivers avatar
Den helt klart godaste pizzan enligt mig kallas bara för "pesto" på närmaste pizzerian.

Den består av mozzarella, pesto, kyckling, bladspenat, tomat.

Helt underbar, peston är fantastisk, finns såklart olika sorter dock, vet inte vad man ska kalla den här för men för mig smakar den som vanlig pesto vad som nu är vanlig...

Andra fantastiska tillbehör på pizza är ananas och soltorkade tomater!
Citera
2014-11-29, 01:25
Medlem
Citat:
Jag har bara testat de svenska mjölsorterna som finns. T.ex. Manitoba Cream (blir för fluffigt), Durum (blir för kompakt med enbart durum, typ 1/3 durum att blanda med annat mjöl funkar bra), vanligt vetemjöl (blir faktiskt helt ok), Vetemjöl special (luftigare än vanligt mjöl, och helt ok), Vårvete (bästa svenska mjölet enligt mig, för pizza, lagom luftigt, spröda kanter, något för segt). Sedan har vi ju då det jag testade idag - som slår allt ovanstående .

Så här blev pizzan förresten:
http://i57.tinypic.com/t9igrt.jpg

Inte den snyggaste pizzan jag gjort, men hade inte mycket hemma då det blev en spontanpizza bara för att få testa mjölet . Fyllningen bestod av tomatsås, ost, tonfisk i olja, gul lök och svartpeppar.

Edit: Detta är mjukt vete.

10/10 Snyggt!

Jag får till det mesta utom färg på kanterna.
Kör med kungsörnens kärnvete och ibland vårvete, tyker dem är rätt likvärdiga.
~55% vätska, 3-5 gram färskjäst ,nån skvätt av salt,socker alternativt honung,olivolja och en täljsten ca 2 timmar innan med max effekt på ugn över/under värme. Ibland kalljäsning 12-24 timmar ibland 1 timmes varmjäsning.

In med pizzan ca 5 min på stenen med resultatet: ok färg på botten och ungefär som på bilden ovan men näst intill kritvita kanter varenda gång! :-( Har provar på 3 olika vanliga hushållsugnar med samma resultat. Längre upp i ugnen eller lägre tid resulterar ju bara att topping blir lika bränd som kanterna.

Hur ska jag gå tillväga?
Citera
2014-11-29, 23:33
Medlem
irrblosss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av diebratdie
10/10 Snyggt!

Jag får till det mesta utom färg på kanterna.
Kör med kungsörnens kärnvete och ibland vårvete, tyker dem är rätt likvärdiga.
~55% vätska, 3-5 gram färskjäst ,nån skvätt av salt,socker alternativt honung,olivolja och en täljsten ca 2 timmar innan med max effekt på ugn över/under värme. Ibland kalljäsning 12-24 timmar ibland 1 timmes varmjäsning.

In med pizzan ca 5 min på stenen med resultatet: ok färg på botten och ungefär som på bilden ovan men näst intill kritvita kanter varenda gång! :-( Har provar på 3 olika vanliga hushållsugnar med samma resultat. Längre upp i ugnen eller lägre tid resulterar ju bara att topping blir lika bränd som kanterna.

Hur ska jag gå tillväga?
Jag har också ibland haft problem med bleka kanter. Lite socker har alltid löst det problemet. Vill man ha lite fläckigt mönster (leopardmönster som det kallas) så hjälper inte socker heller. Så mycket värme det bara går. Jag får bra mönster på kanterna även utan socker i degen, men då kör jag med bakingsteel, typ 10 cm från grillelementet i ugnen. Förvärmer på grilläge i 1 timme, sedan in med pizzan, fortfarande med grill på. Efter 2-3 minuter stänger jag av grillläget och kör på över-/undervärme. Funkar för det mesta. Min ugn är från 70-talet och går upp till 275 grader. De flesta nyare brukar stanna vid 250 grader vilket är tråkigt. Svårare att få till något snyggt mönster då.
Citera
2014-12-09, 01:53
Medlem
HasseBanans avatar
Quattro Stagiono (alias 4 årstider) är enligt mig den godaste. Blev "frälst" första gången jag provade den. Andra undrar "hur fan jag kan äta musslor och sånt skit". Jag tycker det är supergott.
Citera
2015-01-29, 20:22
Medlem
irrblosss avatar
För ett par veckor sedan googlade jag runt lite och upptäckte att vissa pizzafanatiker gillar en sådan där elektrisk pizzaugn, sådan som OBH Nordica sålde för ett par år sedan, fast en bättre variant. Verkar som många gillar den som heter G3 Ferrari:
http://www.amazon.co.uk/Ferrari-G10006-Delizia-Pizza-Oven/dp/B002VA4CDI

Var på väg att köpa en sådan för runt 1200:-, mest för att jag vill kunna få riktig temperatur. G3:an ska nämligen komma upp i 390 grader (en vanlig ugn klarar oftast inte mycket mer än 250 grader, vissa 275 grader). Sedan undrade jag varför den inte säljs i Sverige, och googlade vidare och hittade då en ny(?) modell från OBH Nordica, nämligen modellen Pizzadragon. Den ser ut EXAKT som en rebrandad G3 Ferrari. Har googlat bilder och videos på Youtube, och kan inte se någon skillnad på dem, mer än namnen. Den här: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=2764191

Det bästa är att man kan köpa den för 499:- på Elgiganten. Utomlands kostar den oftast runt 1000-1200:-. I Sverige är det bara Elgiganten som säljer den för 499:-, andra ställen säljer den för runt 1000:- och uppåt.

Har beställt en sådan. En femhundrig kan det vara värt, och verkar vara ett riktigt fynd (om det nu är en rebrandad G3 Ferrari, och inte någon Kina-kopia). Får den antagligen i morgon. Återkommer med recension om någon är intresserad. Kanske någon här som redan äger en sådan?

Som sagt, man ska inte blanda ihop det med modellen OBH Nordica sålde tidigare (Pizza Pronto tror jag den hette) - den verkade nämligen ganska usel.
Citera
2015-01-30, 19:10
Medlem
irrblosss avatar
Då har jag testat ugnen. Satte den på max och värmde upp den under 10 minuter innan jag la på pizzan.

I min vanliga ugn och på mitt bakingsteel blir pizzan klar efter 5-6 minuter (275 grader går min ugn till). Får fin yta och fin botten.

Jag kikade efter fyra minuter och beredde mig på att ta ut pizzan, då denna ugn ska gå upp till 390 grader, och grillelementet sitter väldigt nära pizzan. Osten hade smält, men inte minsta tillstymmelse till färg på kanterna. Efter 6-7 minuter började pizzan böja sig lite lätt, och blev som skålformad. Lät den ligga ett tag till bara för att få lite färg på kanterna. Efter 11 minuter hade det blivit lite lätt brunt på ena sidan. Andra sidan var fortfarande ganska blek. Tog ut pizzan. Testade. Den var torr, bleka kanter och för bränd i botten. Verkar som all värme kommer underifrån, trots att det sitter ett grillelement i locket.

Jag ska göra ett nytt försök i morgon och inte köra på maxeffekt, för att se om det kanske kan bli lite mer balans mellan kanterna och själva botten, men jag har inga höga förhoppningar. Ju snabbare en pizza gräddas, desto godare och saftigare blir den. Börjar gräddningstiden närma sig 7-8 minuter brukar pizzan bli väldigt torr och tråkig.

Får vara glad att den bara kostade 499:-, och av första testet så är det inte ens värt det. Bättre att köpa ett bakingsteel eller en baksten för de pengarna.
Citera
2015-01-30, 23:05
Medlem
Laszlo Kovacss avatar
Natten mot måndag så är det Super Bowl och jag tänker låta mitt SB-käk inspireras av denna bild:
http://i.imgur.com/BrNXrsx.jpg

Pizzan gör jag själv liksom ranchdressingen, men frågan är vad pizzan i bilden har för pålägg förutom pepperoni. Är det bacon? Kan någon här identifiera det bruna? Jag tror knappast att det är champinjoner.
Citera
2015-01-31, 13:41
Medlem
Iamthebatmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laszlo Kovacs
Natten mot måndag så är det Super Bowl och jag tänker låta mitt SB-käk inspireras av denna bild:
http://i.imgur.com/BrNXrsx.jpg

Pizzan gör jag själv liksom ranchdressingen, men frågan är vad pizzan i bilden har för pålägg förutom pepperoni. Är det bacon? Kan någon här identifiera det bruna? Jag tror knappast att det är champinjoner.

Någon form av kött är min gissning

Pizzerior brukar lägga (vad de påstår är) fläskfilé på.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in