2015-01-28, 13:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av maritbinge
Läser mikroekonomi och har fastnat på ett ställe.

I boken står att MRS = ΔA/ΔB = -(MUB/MUA).
Står det inte MRS = MU_A/MU_B = -(∆B/∆A) då? Det skulle vara lite vettigare...

Citat:
(MUB och MUA skall egentligen skrivas med A respektive B nedsänkt, men jag orkar inte försöka klura ut hur jag gör för att skriva nedsänkta bokstäver här och nu.)
^ = upphöjt
_ = nedsänkt

Citat:
Jag undrar var i hela friden minustecknet kommer ifrån.
Den negativa lutningen. Flyttar du dig till en punkt där A ökat så har B minskat.

Citat:
Om MUA = ΔU/ΔA <-> ΔA = ΔU/MUA , right? Och detsamma skall gälla MUB. Så jag borde kunna skriva:

MRS = ΔA/ΔB = (ΔU/MUA)/(ΔU/MUB) = MUB/MUA.

Igen alltså: Varifrån härleds minustecknet?
∂U = MU_A*∂A + MU_B*∂B
(∂U/∂A) = MU_A*(∂A/∂A) + MU_B*(∂B/∂A)
0 = MU_A + MU_B*(∂B/∂A)
-MU_B*(∂B/∂A) = MU_A
-(∂B/∂A) = MU_A/MU_B

Det här borde stå i din lärobok, om inte i texten så i ett annex.
Citera
2015-01-28, 13:21
Medlem
Jag ber om ursäkt i förskott då jag inte hinner läsa igenom tråden i vilken jag säkert kan få svar på mina funderingar...
Jag har som samhällsvetare (är dessvärre ej det minsta kunnig i det intressanta men ack så komplicerade ämnet nationalekonomi) att författa ett litet arbete på ca två A4 där jag ska diskutera skillnader mellan två forskares (nöjer mig med att beskriva dem som en relativt historiematerialistisk professor i ekonomihistoria samt en liberal nationalekonom) problembeskrivningar av den svenska modellens framväxt, vad har den för framtid, vad är de huvudsakliga skillnaderna mellan ovanstående respektive ideologiska syn på välfärd, jämlikhet osv?

Stort tack på förhand om någon orkar drista sig till en liten kort resumé!
Citera
2015-01-28, 13:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av polyethene.
Jag ber om ursäkt i förskott då jag inte hinner läsa igenom tråden i vilken jag säkert kan få svar på mina funderingar...
Jag har som samhällsvetare (är dessvärre ej det minsta kunnig i det intressanta men ack så komplicerade ämnet nationalekonomi) att författa ett litet arbete på ca två A4 där jag ska diskutera skillnader mellan två forskares (nöjer mig med att beskriva dem som en relativt historiematerialistisk professor i ekonomihistoria samt en liberal nationalekonom) problembeskrivningar av den svenska modellens framväxt, vad har den för framtid, vad är de huvudsakliga skillnaderna mellan ovanstående respektive ideologiska syn på välfärd, jämlikhet osv?

Samhällsvetare? Menar du gymnasieelev som inte orkar göra läxan?
Citera
2015-01-28, 14:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Står det inte MRS = MU_A/MU_B = -(∆B/∆A) då? Det skulle vara lite vettigare...

Den negativa lutningen. Flyttar du dig till en punkt där A ökat så har B minskat.

∂U = MU_A*∂A + MU_B*∂B
(∂U/∂A) = MU_A*(∂A/∂A) + MU_B*(∂B/∂A)
0 = MU_A + MU_B*(∂B/∂A)
-MU_B*(∂B/∂A) = MU_A
-(∂B/∂A) = MU_A/MU_B

Det här borde stå i din lärobok, om inte i texten så i ett annex.

Jag är helt med på vad minustecknet innebär (negativ lutning) och när man härleder som du gör längst ner i ditt svar så är jag med (detta står också i mitt appendix). Men det är specifikt denna härledning som jag inte är med på:

I boken står att

(1) MRS = ΔA/ΔB samt att

(2) MU_B = ΔU/ΔB respektive

(3) MU_A = ΔU/ΔA

Om jag då löser ut ΔB i ekvation (2) och ΔA i ekvation (3) och sätter in dessa i ekvation (1) får jag:

(4) MRS = ΔA/ΔB = (ΔU/MU_A)/(ΔU/MU_B) = (ΔU*MU_B)/(ΔU*MU_A) = MU_B/MU_A

Men boken säger också att

MRS = ΔA/ΔB = -(MU_B/MU_A)

Jag får ju aldrig fram något minustecken i högerledet i ekvation (4). Har jag fått en stroke? Vad i hela friden gör jag för fel?
Citera
2015-01-28, 15:17
Medlem
Citat:
Jag är helt med på vad minustecknet innebär (negativ lutning) och när man härleder som du gör längst ner i ditt svar så är jag med (detta står också i mitt appendix). Men det är specifikt denna härledning som jag inte är med på:

I boken står att

(1) MRS = ΔA/ΔB samt att

(3) MU_A = ΔU/ΔA

Om jag då löser ut ΔB i ekvation (2) och ΔA i ekvation (3) och sätter in dessa i ekvation (1) får jag:

Jag får ju aldrig fram något minustecken i högerledet i ekvation (4). Har jag fått en stroke? Vad i hela friden gör jag för fel?

står bra besrkivet här - map partiell derivering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Marginal_rate_of_substitution#Simple_mathematical_ analysis
Citera
2015-01-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rutigtpapper
Samhällsvetare? Menar du gymnasieelev som inte orkar göra läxan?
Spelar det någon roll om jag är gymnasieelev eller inte? Ursäkta om jag missuppfattat trådens syfte "Skoluppgifter i nationalekonom" men jag kan inte utläsa att den riktar sig till en viss kategori av frågeställare. Du kanske kan ta din dåliga attityd och stoppa långt upp därbak?
Citera
2015-01-28, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
står bra besrkivet här - map partiell derivering.

http://en.wikipedia.org/wiki/Marginal_rate_of_substitution#Simple_mathematical_ analysis

Tack, ska läsa igenom.
Citera
2015-01-28, 15:50
Medlem
Citat:

Skulle föreslå Ohlin kontra Minsky för dig.
Citera
2015-01-28, 15:54
Medlem
Citat:

I boken står att

(1) MRS = ΔA/ΔB samt att

(3) MU_A = ΔU/ΔA

Det du gör fel är att du inte förstår vad det är du tittar på. Du försöker lösa ut en ekvation där A eller B ökar och den andra minskar, genom att titta på den som att både A och B ökar.

Marginell nytta för A är, precis som marginell nytta för B, positiv. Det innebär att när A, eller B, ökar, så ökar även nyttan. Det innebär, per definition, att MU_B/MU_A är ett positivt tal.

När du rör dig på budgetlinjen så minskar A (eller B) när B (eller A) ökar. Det innebär, per definition, att ∆A/∆B är ett negativt tal.

Om vi säger att MU_B/MU_A = 2 och ∆A/∆B = -2... Ja, du hajar?
Citera
2015-01-28, 15:55
Medlem
Citat:
Spelar det någon roll om jag är gymnasieelev eller inte? Ursäkta om jag missuppfattat trådens syfte "Skoluppgifter i nationalekonom" men jag kan inte utläsa att den riktar sig till en viss kategori av frågeställare. Du kanske kan ta din dåliga attityd och stoppa långt upp därbak?
Det är kul att hjälpa folk som försöker själva, latmaskar som vill ha saker serverat på ett silverfat är en helt annan femma.
Citera
2015-01-28, 16:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av andejoha
Skulle föreslå Ohlin kontra Minsky för dig.

Tack för svar. Men var inte både Ohlin och Minsky verksamma i den neo-keynesianska traditionen? Tänker ffa på statens inblandning i ekonomin osv... det jag behöver få grepp om främst är de olika åskådningarnas (en liberal kontra en mer materialistisk) syn på just Sveriges relativt unika välfärdsutveckling, hur förhållandena mellan marknad och politik sett ut, hur de olika synsätten på hur en välfärd finansieras och utvecklas kan benas ut.
Men jag inser nu att jag kanske är i fel forumtråd och rotar.
Citera
2015-01-28, 17:06
Medlem
Citat:
Tack för svar. Men var inte både Ohlin och Minsky verksamma i den neo-keynesianska traditionen? Tänker ffa på statens inblandning i ekonomin osv... det jag behöver få grepp om främst är de olika åskådningarnas (en liberal kontra en mer materialistisk) syn på just Sveriges relativt unika välfärdsutveckling, hur förhållandena mellan marknad och politik sett ut, hur de olika synsätten på hur en välfärd finansieras och utvecklas kan benas ut.
Men jag inser nu att jag kanske är i fel forumtråd och rotar.

Anser att du har fel. Men vill du ha paternalism kan du ju ta Wiksel.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in