Har jag förstått Budgetlinjen samt indifferens kurvor ?
Tjena
undrar om någon kunnig inom nationalekonomi kan rätta mig om jag har tänkt fel eller inte riktigt förstått koncepten avseende budgetlinjer och indifferenskurvor.
Budgetlinjen
1: När det gäller budget linjens ekvation, så gäller det följande formel ?
pris*kvantitet för vara 1 + pris* kvantitet för vara 2 = m
vara 1, ska vara på x axeln
vara 2 ska vara på y axeln
när man ritar budgetlinjens graf, som är en rät linje, med negativ lutning.
då gäller det att :
m= inkomst
vad ska man göra först när man vill "lista ut" budgetlinjens ekvation?
1: ta reda på budgetmängden, dvs hur stor mängd man kan handla med hänsyn till sin inkomst?
genom att ta m/pris på vara 1 och m/pris på vara 2, dessa representerar punkterna som räta linjen dras från --->till. i grafen man ritar.
ex, budgetmängd för vara 2 kommer vara skärningspunkt för y axeln och budgetmängd för vara 1 kommer vara den punkt som skär x axeln för vara 1.
2. ska man lösa ut endast kvantitet för vara 2 ur budgetlinjes ekvation
pris* kvantitet
för vara 2 ?
då denna representera y axeln, och resterande saker i ekvationen som tex priser i ekvationen representerar lutningen och m-värdet är samma sak som y, det vill säga både y axelns skärningspunkt samt vara 2's budgetmängd?
budgetlinjens linje representerar varukorgar som man exakt har råd med(de som sitter exakt på linjen, och de varukorgar som befinner sig under linjen har man också råd (och dessutom så får man pengar över) och de varukorgar som befinner sig över budgetlinjen har man inte råd med alls.
4 så slutliga frågan är, ska man endast lösa ut vara 2's kvantitet, vilket är y i formen y=k*x+m, vilket man vill att budgetlinjens ekvation ska se ut som, ta sig formen?
priserna är både lutningen och alternativkostnaden där skillnaden i y representerar hur mycket man måste ge upp för att få ytterligare 1 enhet av x ?
---------------------------------------------------------------------------------------------------- -----------
indifferrenskurvor
1: indifferens kurvor till skillnad från budgetlinjen (som är rät linje) andragradsfunktioner eller andragrads linje eller andragradsekvation?
2: varukorgarna dvs punkterna (x,y) som befinner sig exakt på indifferens kurvan representerar alla de varukorgar som ger exakt lika mycket utility eller benefit med andra ord nytta? och man är därför likgiltig här avseende varukorgar ?
här gäller det att varukorgar som har störst/högst utility eller benefit är de man vill ha, och de finns lokaliserade ovanför indifferens kurvan, och de varukorgar som finns under indifferens kurvan är de varukorgar som har lägst utility alltså får man minst nytta från dem.
(rätta mig om jag har fel, men din totala utility minskar med tiden, då du inte längre kan få exakt stor nytta som vid första tillfället )
3: optimal point som helt enkelt betyder, den varukorg som har bäst utility och den som man ska välja, är det rätt eller fel?
för att hitta den så måste man antigen använda sig av derivata och eller hitta den punkt där budgetlinjen och indifferens kurvan exakt gör varandra, alltså den tangenten, är det rätt eller fel?
men vad betyder egentligen optimal point? är det den bästa varukorgen som har bästa utility, med hänsyn till vad man har råd med, och därav måste budgetlinjen och indifferens kurvan skära varandra?
4: jag är medveten om att budgetlinjens lutning är samma sak som alternativ kostnad, och är detta samma sak som MRT= Marginal rate of transformation?
och lutningen för indifferenskurvan representerar MRS= Marginal rate of substitut, men är detta samma sak som alternativkostnad?
förstår inte riktigt innebörden med mrt och mrs? förutom att mrt har med budgetlinjen att göra och mrs har med indifferenskurvan
tacksam för alla svar.
Uppskattar alla svar jag får, och trevlig helg på er.