2015-01-25, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jhwh
Jag upprepar inte deras barn varje gång eftersom det inte är det vi diskuterar. För att de barnen är det enda undantaget. De klarar sig pga sina föräldrars dop, inte pga av någon tanke, handling eller inställning de gör.

Det talar inte heller emot dopkravet eftersom de använder sin förmyndares dop som biljett.
JV har inte heller angett någon möjlighet att överleva än den som barnen har.

Vi pratar om det verkligen är så att Jv lär ut att bara döpta Jehovas vittnen räddas, tydligen finns det undantag, och det bekräftar även du. Så påståendet att bara döpta Jv räddas är felaktigt, baserat på vad du själv har sagt.

Och undantagen är inte bara odöpta barn, utan även odöpta som har fötts med en psykiskt utvecklingsstörning, och undantagen är dom som inte haft en möjlighet att höra och godta de goda nyheterna m.m.

Citat:
*** w76 1/10 sid. 446-447 § 16-17 Se framåt med tillit till Guds rättfärdighet och rättvisa ***

Men lägg märke till att Jesus inte överlät åt människor att avgöra vilka som är ”fåren” och vilka som är ”getterna”. Hur gott är inte detta! Ja, om vi människor hade ansvaret att döma, hur skulle vi då kunna på rätt sätt värdera sådana faktorer som: Hur stor möjlighet hade personen i fråga att höra och godta de goda nyheterna? Påverkades hans gensvar av hans genetiska grundval, familjeförhållanden eller religiösa bakgrund? Hurudant är hans hjärtetillstånd — älskar han rättfärdighet? Om det är ett barn eller någon som har fötts psykiskt utvecklingsstörd, hur stor betydelse bör då familje- eller samhällsansvar ha i fråga om detta? — 1*Kor. 7:14; 5*Mos. 30:19.

17 Det är obestridligt att ingen av oss är kvalificerad att väga dessa, och kanhända många andra, mycket viktiga faktorer och principer. Vi skulle inte kunna komma fram till domar som är fullkomliga, rättfärdiga och rättrådiga. (5*Mos. 32:4, NW) Varför skulle då någon av oss bli onödigt fördjupad i att försöka avgöra vilka som skall överleva och vilka som inte skall göra det? Om vi säger: ”Jag tror att de här människorna i den här bestämda situationen är ’getter’ och kommer att gå förlorade för evigt, medan de som är i den där andra kategorin kommer att leva”, gör vi inte då oss själva till domare? (Jak. 4:12) Hellre än att försöka avgöra om en viss människa, familj eller skara människor passar in på beskrivningen av ”getterna” eller inte, kan vi vara nöjda med att överlåta saken i händerna på ”hela jordens domare”. — 1*Mos. 18:25.

Om ett Jv par har ett barn som är vuxen och den personen har en utvecklingsstörning som gör att personen inte kan ta ett beslut, menar du då verkligen att Jv tror att denna person inte räddas bara för att den inte är döpt?

Är det bara spädbarn till Jv som överlever? Eller hur gamla får barn som överlever vara menar du?
Citera
2015-01-25, 13:22
Medlem
Citat:
Jag upprepar inte deras barn varje gång eftersom det inte är det vi diskuterar. För att de barnen är det enda undantaget. De klarar sig pga sina föräldrars dop, inte pga av någon tanke, handling eller inställning de gör.

Det talar inte heller emot dopkravet eftersom de använder sin förmyndares dop som biljett.
JV har inte heller angett någon ytterligare möjlighet att överleva, än den som barnen har.

Så sant, så sant. Små barn till icke-Jv påstås däremot bli dödade. Vakttornet 15 april 1995 förklarade:

"På denna räkenskapens dag kommer SMÅ BARN eller grenar att på goda grunder bli behandlade enligt hur Jehova har bedömt deras rötter, dvs. deras föräldrar, som har haft tillsynen över dem. Onda föräldrar kommer inte att ha några avkomlingar som förevigar deras onda vägar."
(mitt EFTERTRYCK)

Även mycket små barn tycks alltså enligt Jvs ledning bära på BLODSKULD:

"Även om vi inte har gjort något av detta , har vi, eftersom vi inte kände till Guds lag och vilja, del i ett SAMHÄLLSANSVAR för förlusten av människoliv."
(Vakttornet 15 november 1995, s. 16; mitt EFTERTRYCK)

Vilket obibliskt och horribelt sk-tsnack! En människa kan inte bära på blodskuld bara genom att vara vara medborgare i ett land vars regering har utgjutit blod.

Men enligt ovan anförda citat bär ALLA på blodskuld och måste plikta för det om de inte blir Jv, om det så är små och späda barn. Undantaget enligt Jvs litteratur är trogna Jv och deras minderåriga barn, som tillräknas familjeförtjänst och får åka med tåget på föräldrarnas biljett. Minderåriga barn till icke-Jv får får ingen sådan ynnest utan måste följa sina föräldrar till den eviga undergången. Inte ett ord om någon hjärteinställning nämndes i de anförda artiklarna.
Citera
2015-01-25, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ttsp
Vi pratar om det verkligen är så att Jv lär ut att bara döpta Jehovas vittnen räddas, tydligen finns det undantag, och det bekräftar även du. Så påståendet att bara döpta Jv räddas är felaktigt, baserat på vad du själv har sagt.

Och undantagen är inte bara odöpta barn, utan även odöpta som har fötts med en psykiskt utvecklingsstörning, och undantagen är dom som inte haft en möjlighet att höra och godta de goda nyheterna m.m.

Om ett Jv par har ett barn som är vuxen och den personen har en utvecklingsstörning som gör att personen inte kan ta ett beslut, menar du då verkligen att Jv tror att denna person inte räddas bara för att den inte är döpt?

Är det bara spädbarn till Jv som överlever? Eller hur gamla får barn som överlever vara menar du?

Det enda jag känner till är de barn som inte är tillräckligt stora för att kunna ta ett sådant beslut. Det gäller rimligen också psykiskt sjuka "vuxna" barn eftersom knäckfrågan är "att kunna ta ett eget beslut"
Det vakttorn du hänvisar till är dock föråldrat sedan länge avseende förståelsen av fåren och getterna.

David Splane en medlem i den styrande kretsen säger att 11,12-åringar är för gamla. http://jwsurvey.org/cedars-blog/gove...se-thing-to-do
Citera
2015-01-25, 13:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eberhard

"På denna räkenskapens dag kommer SMÅ BARN... bli behandlade enligt...deras föräldrar. Onda föräldrar kommer inte att ha några avkomlingar som förevigar deras onda vägar."

Även mycket små barn tycks alltså enligt Jvs ledning bära på BLODSKULD

Intressant. Detta innebär att vägen till paradiset för barn = ett lotteri. Barn till onda föräldrar dör, barn till goda Jehovas Vittnes föräldrar klarar sig…..
Citera
2015-01-25, 15:32
Medlem
Citat:
Det enda jag känner till är de barn som inte är tillräckligt stora för att kunna ta ett sådant beslut. Det gäller rimligen också psykiskt sjuka "vuxna" barn eftersom knäckfrågan är "att kunna ta ett eget beslut"

Ytterligare en till kategori av människor räddas alltså också enligt dig, det är som sagt inte bara döpta Jv längre som du påstod tidigare, hur långt sträcker du dig?

Menar du t.ex. att citatet gäller enbart psykiskt sjuka Jv, eller gäller det också psykiskt sjuka människor i allmänhet?

Citat:
Det vakttorn du hänvisar till är dock föråldrat sedan länge avseende förståelsen av fåren och getterna.

Nu passar det att inte hänvisa till föråldrad litteratur, men annars går det utmärkt att citera 100 år gammal litteratur.

Men den här är nyare, och andemeningen är densamma:

Citat:
*** w93 15/5 sid. 31 Frågor från läsekretsen ***

Vi kan verkligen vara tacksamma för att Jesus inte överlåtit åt människor att bestämma vilka som liknar får och vilka som liknar getter!

Ofullkomliga människor kan inte på rätt sätt bedöma hur stor möjlighet en viss person hade att höra och godta de goda nyheterna. Kan vi känna till hans hjärtetillstånd eller veta om han verkligen älskade rättfärdighet? Kan vi avgöra i vilken utsträckning hans gensvar kan ha påverkats av hans familj, hans religiösa bakgrund eller andra faktorer? Uppenbarligen inte.

Vi kan likväl vara säkra på att Jehova Gud och Jesus Kristus kan bedöma sådana förhållanden och sedan avkunna domar som är fullkomliga, rättvisa och rättfärdiga. — 5 Moseboken 32:4; Jesaja 11:1—5.
Citera
2015-01-25, 15:58
Medlem
Citat:
Ytterligare en till kategori av människor räddas alltså också enligt dig, det är som sagt inte bara döpta Jv längre som du påstod tidigare, hur långt sträcker du dig?

Menar du t.ex. att citatet gäller enbart psykiskt sjuka Jv, eller gäller det också psykiskt sjuka människor i allmänhet?

Läsförståelsen...
Jag har för det första tagit med barnundantaget sedan början av detta. Sen är det frågan vad Jehovas vittnen tror i denna fråga inte vad jag accepterar. Det är inte fråga om någon ny kategori. Barn som inte är tillräckligt stora att ta beslutet. Jag tror som jag skrev att 'rimligen' räknas psykiskt sjuka vuxna barn till vittnen till samma kategori eftersom knäckfrågan har med förståndet att göra.

Citat:
Nu passar det att inte hänvisa till föråldrad litteratur, men annars går det utmärkt att citera 100 år gammal litteratur.

Vi pratar om vad Jehovas vittnen TROR inte TRODDE.

Annars när gammal litteratur citeras här av mig och några fler, ofta äldre än detta, har det handlat om vad Jehovas Vittnen har TROTT.

Citat:
Men den här är nyare, och andemeningen är densamma:

Då skall jag för typ 5:e gången lära dig att förståelsen om fåren och getterna ändrades 1995, efter även detta citat. Dock är den nyaste publicerad i mars 2015. Ganska annorlunda.
Citera
2015-01-25, 16:07
Medlem
Ska lägga till också, att jag påstår inte att Jehovas vittnen skulle stå för åtskiljandet av fåren och getterna.
Ingen annan heller här vad jag läst.

De säger bara vad man minst måste göra för att ha en möjlighet att överleva.
Men inte vem som med säkerhet FÅR överleva. Där kommer ditt senaste citat i funktion.
Citera
2015-01-25, 16:13
Medlem
Mycket märkligt att jag som ett XJV får sitta här och försvara JVs tro emot JV själv.
Det bevisar att de skäms för sin tro.
Citera
2015-01-25, 18:36
Medlem
Citat:
Mycket märkligt att jag som ett XJV får sitta här och försvara JVs tro emot JV själv.
Det bevisar att de skäms för sin tro.

Fast....måhända har vi varit en smula fördomsfulla mot JV! Titta vad de hittat på i Brooklyn...i o f s en inofficiell video som läckt ut, men ändå........Det är I Brooklyn och Patterson...och det rockar ganska fett. https://www.youtube.com/watch?x-yt-c...21914688#t=136

Kul att betelitena får komma loss litet!

JAg trodde det var fejk först. Men inte!

Till TTSP, det är dina kompisar..och det är ingen "elak" film. Hoppas du tittar..och gläds!
Citera
2015-01-25, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ujhs
Fast....måhända har vi varit en smula fördomsfulla mot JV! Titta vad de hittat på i Brooklyn...i o f s en inofficiell video som läckt ut, men ändå........Det är I Brooklyn och Patterson...och det rockar ganska fett. https://www.youtube.com/watch?x-yt-c...21914688#t=136

Kul att betelitena får komma loss litet!

JAg trodde det var fejk först. Men inte!

Till TTSP, det är dina kompisar..och det är ingen "elak" film. Hoppas du tittar..och gläds!

Oj, ytterst olikt JV. Rocka till en icke JV-låt. Lite officiellt i åtminstone tillsynes deras lokaler. Har svårt att tro att den är på riktigt. Men bra ifall det är så. Då har många tagit ett steg framåt.
Citera
2015-01-25, 20:04
Medlem
Citat:
Oj, ytterst olikt JV. Rocka till en icke JV-låt. Lite officiellt i åtminstone tillsynes deras lokaler. Har svårt att tro att den är på riktigt. Men bra ifall det är så. Då har många tagit ett steg framåt.

Den är säkert äkta, men inte menad att komma u till allmänheten! Läs gärna kommentarerna på Tuben!

Men..att de lyckats göra detta på sådana ställen.......nu händer det nog mycket på Betel som stannar på betel, men det är kul att det kommer ut på film. Det visar att beteliterna inte tar så allvarligt på regler som folk i församlingarna tror.
Citera
2015-01-25, 20:43
Medlem
Citat:
Läsförståelsen...
Jag har för det första tagit med barnundantaget sedan början av detta. Sen är det frågan vad Jehovas vittnen tror i denna fråga inte vad jag accepterar. Det är inte fråga om någon ny kategori. Barn som inte är tillräckligt stora att ta beslutet. Jag tror som jag skrev att 'rimligen' räknas psykiskt sjuka vuxna barn till vittnen till samma kategori eftersom knäckfrågan har med förståndet att göra.

Frågan handlar fortfarande om påståendet att bara döpta Jv kan bli räddade, du själv motsäger detta påståendet, punkt.

Citat:
Då skall jag för typ 5:e gången lära dig att förståelsen om fåren och getterna ändrades 1995, efter även detta citat. Dock är den nyaste publicerad i mars 2015. Ganska annorlunda.

Ja annorlunda, men var motsäger det vad jag har sagt att inte bara döpta Jv kan bli räddade?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in