2015-01-24, 00:47
Medlem
Kiggzors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Varangian
Och då är ju frågan, som jag redan ställt tidigare, varför han skulle ha behövt göra detta om Jesus Netzer redan sagt ok? Tänk. Lite mer.
men
HERRE
JÄVLA
GUD

Läser du ens vad jag skriver eller ska du "tänka lite mer"?
Jag är inte intresserad av att diskutera sanningshalten i bibelns skrifter i den här tråden. Jag har redan skrivit att allt som står där omöjligen kan vara korrekt. så varför hetsar du? Aldrig har jag påstått att alla texterna kan vara historiskt korrekta

Det enda jag skrivit, det ENDA jag skrivit är att anledningen till att kristna till skillnad judar och muslimer äter gris är de texter i nya testamentet som vi tagit upp. Om de är sanna eller inte hör inte hit.
Citera
2015-01-24, 01:05
Medlem
MeanMEs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Det finns mycket mat som kan vara farlig. Det är som sagt knappast anledningen till religiösa tabun.
Hur vet du det?
Troligast den vettigaste orsaken.
Citat:
Det finns mycket lite rationalitet i att inte äta gris och skaldjur.
Du menar att skaldjur som levde på att äta mänskliga extremiteter som krabbor kan göra inte skulle ses som "orena" djur? Eller grisar som bökar efter fluglarver i mänsklig avföring? Tror om det skett idag hade dessa djur setts som orena även av oss i väst.

Ål är ju en fisk jag vet att yrkesfiskare jag känt inte äter då den setts som en asätande fisk och historier om hur lik som fiskats upp haft ålar krypandes ur dem.
Citat:
Religiösa människor kan däremot ha intresse av att rationalisera och försvara sitt irrationella beteende genom efterhandskonstruktioner.
Du får gärna ge exempel på vad du menar i fråga om mat.
Citat:
Gris är ett utmärkt och välsmakande djur. Andra människor i Mellanöstern åt det utan problem under den period förbuden utvecklades.
Det håller jag med om.
Citera
2015-01-24, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Hur vet du det?
Troligast den vettigaste orsaken.

Du menar att skaldjur som levde på att äta mänskliga extremiteter som krabbor kan göra inte skulle ses som "orena" djur? Eller grisar som bökar efter fluglarver i mänsklig avföring? Tror om det skett idag hade dessa djur setts som orena även av oss i väst.

Ål är ju en fisk jag vet att yrkesfiskare jag känt inte äter då den setts som en asätande fisk och historier om hur lik som fiskats upp haft ålar krypandes ur dem.
Du får gärna ge exempel på vad du menar i fråga om mat.
Det håller jag med om.

Jag vet inte om det sagts men skaldjur var något som vanligt folk i Sverige länge ansåg som äckligt av samma skäl som det du nämner.
Citat:
Kräftor ansågs vara ”osund föda” och Carl von Linné avrådde folk från att äta dessa ”insekter”. Det var främst i de högre klasserna som kräftorna förekom i matlagningen och då oftast som ingrediens i olika rätter – t.ex. kräftkorv, kräftbullar och kräftkaka. Och om de åts hela så kokades de i vin, vatten, salt och vinäger och åts varma. Så här skriver Swahn om synen på kräftor:

Kräftor, liksom svamp, räknades ”för herrskap”, inte för vanligt folk. Motviljan späddes på av Bibelns gammaltestamentliga förbud att äta ”djur som många fötter hava”. Men värre var att kräftorna sågs som asätare som livnärde sig på drunknades lik.
Kräftans genombrott i de bred folklagren lät vänta på sig till slutet av 1800-talet.

Så egentligen är det bara i dryga hundra år som kräftor ätits i någon större utsträckning i Sverige. Och att det är just i början av augusti som de äts beror på myndighetsbeslut.
https://hogtider.wordpress.com/2008/08/09/hur-lange-har-vi-atit-kraftor-i-sverige/

Egentligen tycker jag det är konstigt att vi i väst är så emot att äta hund och insekter, när vi tycker att muslimer absolut ska trycka i sig griskött.
Så fick jag sagt det.
Vad är det för fel på att äta hundkött?
Hästkött är också mycket gott, MEN FINNS DET EN JÄVLA PROCENT HÄSTKÖTT I VÅR LASAGNE BLIR DET JU ETT JÄVLA LIV....

LOL, folk är såna jävla egenkulturfascismhycklare.
Citera
2015-01-24, 06:34
Medlem
Sunimods avatar
Man käkar inte det man älskar för då är man sjuk i huvudet.
Hundar och katter brukar var sådant som normal folk kan ha känslor för. Även många tycker om hästar men väldigt få har en ko eller gris på ett sådant sätt.

Att folk kan få för sig att äta asätare är ofattbart. Ål och kräftor är sådant skit. Äckligt.
Citera
2015-01-24, 07:13
Medlem
thewellovedones avatar
Som jude så bryr jag mig inte så mycket om vad det är som ledde till koscherreglerna från början utan jag ser på det som en identitetsgrej, sedan är det inte så mycket mer med det. Koscherreglerna är säkerligen hur Irrationella som helst men det bryr jag mig inte om.
Citera
2015-01-24, 07:16
Medlem
Judarna har en enorm IQ. De är även skarpa på andra områden. De uppfann skriften.
Grisen är precis som människan hårlös. Den är rosa precis som den svenske mannen. Dess organ är lättare än en apa att transplantera.
Må vi inte vara släkt, så som släkt ses genom evolution. MEN LIKHETERNA har visat att de som äter fläskkött löper större risker för sjukdomar och förtida död.
Nu tycker jag det är värt att dö för en ölkorv då och då, så helt och hållet befriad är jag inte. Men hellre än att be fem böner om dagen plockar jag bort grisens knorr från min asket.
Citera
2015-01-24, 09:26
Medlem
Saturnuspojkens avatar
Vilken/vilka suror förbjuder Muslimer att äta griskött?
Citera
2015-01-24, 09:39
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Findmypast
Härsket griskött smakar synnerligen illa, och det blir härsket även vid för lång förvaring i frysen. Tänk dig att förvara griskött i heta ökenländer, det var en omöjlighet. Det var lika bra att skriva in det i ökenreligionerna, budskapet var ju klokt som så mycket annat i de heliga skrifterna.

I dag är förutsättningarna bättre men det är svårt att skita i tusenåriga traditioner.

Skall kött av något slag hålla sig så kan du salta ner det. Människor i Mellanöstern har som sagt också ätit gris i tusentals år utan problem. Det här är som sagt ett religiöst förbud och inte grundat i hygieniska avväganden.
Citera
2015-01-24, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HusvagnSvensson
Skall kött av något slag hålla sig så kan du salta ner det. Människor i Mellanöstern har som sagt också ätit gris i tusentals år utan problem. Det här är som sagt ett religiöst förbud och inte grundat i hygieniska avväganden.

sant, grisar är renligare än kossor, kossor sover i sin egna skit, grisar bajsar på ett ställe, sover på ett ställe.
Dom lägger sig i smutsen för att kyla ner sig, eller för att leka, därför tror folk dom är skitna djur, men ack nej, det är bara lek.

(enligt era kommentare, så blir man lite mörk rädd över hur lite ni verkar veta om djur, för detta fick jag lära mig skolan, fick inte ni de? )

Ang vaför dom inte äter det, så frågade jag en väns vän, på en fest som har börjat intressera sig för muslimer, och han svar var lite dåligt, men något med att grisar´s matsmälltning går mycket fortare än vad kossor´s gör.
För kossor har 4 magar, och det var flera dagar innan maten har gått igenom systemet.
På en gris så springer maten igenom på 3-4timmar, och av någon anledning så gillar man inte det.
Kanske för att våra matsmältning är mer likt en ko än en gris,

Somsagt vet inte alls om det stämmer, någon som hört något liknande?
Citera
2015-01-24, 10:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grelin1999
Hästkött är också mycket gott, MEN FINNS DET EN JÄVLA PROCENT HÄSTKÖTT I VÅR LASAGNE BLIR DET JU ETT JÄVLA LIV....

LOL, folk är såna jävla egenkulturfascismhycklare.

Jo men den hästkötten som fanns i lasagnen var ifrån medicinerade hästar, vilket resulterar i ett du får i dig samma mediciner, vilket inte är så bra för dig.
Men stör inte det dig så ät på, du kan nog få köttet riktigt billigt heheheheheheh.

(rent häst kött går att äta och är gott, men vi har känslomässiga band till hundar/hästar nog därför vi inte vill äta våra vänner och älskade hus djur, grisar kossor har man ofta inte som husdjur, och då blir det inget känslo mässigt band, och därför kan ni äta kossor, med gott samvete, men att äta en hund som är så söt/gullig det kan man inte äta, skulle inte förvåna mig om hund kött och häst kött är nyttigare, vissa asiater är ju rena jävlar på att leva länge, så något vet dom som vi inte vet, kanske är det köttet? )

Sen alla micro luncher innehåller den sämsta maten du kan få för pengar, den skiten affärer inte kan sälja för att det är för dåligt,köper felix upp och gör billiga micro luncher för, och kryddar skiten ur det, så att ni tror det smakar gott, likt kebab kött, utan alla kryddor skulle ni spy av den maten, men det är ju billigt
Citera
2015-01-24, 10:14
Medlem
Religion är och var ett sätt att hantera en pöbel. Eftersom grisar är allätare och konkurerar resursmässigt med människor, samt utbytet endast blir kött - ingen mjölk - så är det inte så smart att ha grisar i områden med knappa resurser. Dessutom är köttet fetare än nötkött och blir i varmt klimat dåligt oerhört fort.
Problemet är att fläsk är riktigt gott och det är svårt att motivera varför man inte ska få ta del av livets goda. Då drar man till med GUD. Funkar alltid så länge folk är obildade. Väldigt mycket regler i religion härstammar från rent praktiska saker.
Citera
2015-01-24, 10:57
Medlem
MrHippies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av O-Lycklig
Skulle gissa att det kommer ifrån tiden då inte kylskåpet var uppfunnet och köttet lätt vart drabbat av trikiner... Men jag vet det inte som ett faktum.

Det är en av anledningarna. Står något i koranen hur grisarna åt upp all skit när Mohammed skulle göra något. MEN, hela "Grisar är skitiga" kommer från faktumet att griskött lätt fick trikiner förr vilket man blev sjuk av, därför är de orena.

Edit, har förövrigt frågat flera mina kompisar som är muslimer varför de inte äter griskött.. I princip bara fått som svar "För de står i koranen att de är orena". Har då förklarat att de inte är så jävla orena av sig och vill veta varför de står att de är orena i koranen, men ingen av dem har kommit med ett vettigt svar, så de flesta flyter bara på och följer normen i princip.

Har även en kompis som är muslim som smakat griskött och sa att de var "svin"gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in