Därför att de flesta religioner har sysslat med olika tabun kring mat och dessa grundar sig inte i medicinska övervägande som gememsam nämnare. Inget talar alltså i sig för att någon sorts övervägande av den typen skulle vara anledningen. Den grundläggande anledningen till matreglerna är att urskilja gruppen av religiösa uttövare från andra. Som en annan skribent i tråden skrev handlar det om vad som kallats signaletik.
Citat:
Du menar att skaldjur som levde på att äta mänskliga extremiteter som krabbor kan göra inte skulle ses som "orena" djur? Eller grisar som bökar efter fluglarver i mänsklig avföring? Tror om det skett idag hade dessa djur setts som orena även av oss i väst.
Ål är ju en fisk jag vet att yrkesfiskare jag känt inte äter då den setts som en asätande fisk och historier om hur lik som fiskats upp haft ålar krypandes ur dem.
Ål är ju en fisk jag vet att yrkesfiskare jag känt inte äter då den setts som en asätande fisk och historier om hur lik som fiskats upp haft ålar krypandes ur dem.
Det är inte helt lätt att veta varför man från början ansett ett djur orent och det är klart att sådana faktorer kan ha spelat in, men det viktiga är att funktionen med att klassa viss mat som oren är signaletisk. Jag menar inte att orationell i den meningen att något skulle vara ologiskt utan att tabut inte är grundat i vetenskapliga kausalsamband utifrån att man observerat att intagandet av viss föda hade vissa konsekvenser och därför skrev in det i sina religiösa föreskrifter, utan utvecklats av andra skäl i enlighet med hur religioner fungerar.
Citat:
Du får gärna ge exempel på vad du menar i fråga om mat.
Ja, förbudet mot fläskkött som vi diskuterar är ju ett mycket bra exempel. Det beror inte på det är logiskt att inte äta upp grisar i ett varmt klimat, för det går som sagt utmärkt utan större konsekvenser, utan förbudet kunde lika gärna inte ha uppkommit och man kunde istället haft andra förbud än de man har.
Att förklaringen om hygienska skäl uppkommit har nog dels att göra med att det sedan upplysningen blivit viktigare och viktigare att inte framstå som irrationell och lite stolligt religiös så där och dels att det är lockande att söka sådana förklaringar då vi fungerar på det sättet. Ingen kan ju heller definitivt motbevisa en uppkomstteori vi inte kan har insyn i.
Citat:
Det håller jag med om.
Ja, och anser du då inte att det i sig talar emot teorin att det skulle utgöra ett sådant problem att religionsstiftare var tvungna att lösa det genom att fungera som en tidig motsvarighet till folkhälsomyndigheten?
Fast det är klart att man kan se det hela som ett evigt exempel på att överheten alltid velat lägga sig i och bestämma över hur folk lever, äter och dricker.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2015-01-24 kl. 11:07.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2015-01-24 kl. 11:07.