2015-01-22, 21:25
Medlem
GunsAndHorsess avatar
Jag har läst lite genom Google-sökning och det stod att de (grisarna) vältrar sig i smuts och äter ex-krementer (vet inte vad det betyder) sen enligt gamla testamentet eller moseböckerna så är det för att de tvetydiga klöver och inte idisslar, men vad gör ett djur så bra för att den idisslar? Kossor rullar runt i smuts också som sin egen avföring , jag har sett det själv.
Citera
2015-01-22, 21:26
Medlem
Exkrementer = bajs
Citera
2015-01-22, 21:29
Medlem
O-Lyckligs avatar
Skulle gissa att det kommer ifrån tiden då inte kylskåpet var uppfunnet och köttet lätt vart drabbat av trikiner... Men jag vet det inte som ett faktum.
Citera
2015-01-22, 21:29
Medlem
snubbelTruts avatar
ex-krementer = Bajs

Tror att det är sedan gammalt att grisar är ett "smutsigt djur" och ska inte ätas helt enkelt.
Citera
2015-01-22, 21:30
Bannlyst
Äter judar inte gris? Det vore kul att veta varför har jag aldrig hört talas om. Muslimer gör det inte för att dom tycker att grisar är smutsiga
Citera
2015-01-22, 21:32
Medlem
Tjo!

Utan någon form av vetenskaplig grund för påståendet har jag med vänner klurat ut en liten teori.

En gång i tiden så åt någon ett svin som var för dåligt tilllagat. Denna person var av högre börd/rang vilket medförde att ett dekret utfärdades där detta djur då blev syndabock.

Sen har det bara spunnit vidare på det...
Citera
2015-01-22, 21:35
Medlem
thewellovedones avatar
Exakt varför förbudet kom till från början vet jag inte men i Toran (de fem Moseböckerna) står det "Du skall endast äta djur som har heldelade klovar och som idisslar, svinet har visserligen heldelade klovar men idisslar inte, det skall du hålla för orent". Islam har jag ingen koll på alls, jag är jude.
Senast redigerad av thewellovedone 2015-01-22 kl. 21:53.
Citera
2015-01-22, 21:35
Medlem
kinesarsles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GunsAndHorses
Jag har läst lite genom Google-sökning och det stod att de (grisarna) vältrar sig i smuts och äter ex-krementer
Säg mig. Var det svårt att kolla upp detta när du ändå höll på att googla?

Det betyder bajs.
Citera
2015-01-22, 21:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Exakt varför förbudet kom till från början vet jag inte men i Toran (de fem Moseböckerna) står det "Du skall endast äta djur som har heldelade klovar och som idisslar, svinet har visserligen heldelade klovar men idisslar inte, det skall du hålla för orent". Islam har jag ingen koll på alls varför, jag är jude.
Varför har jag aldrig hört om fläsk som en grej för judar?? Är det här nått judar efterlever idag?

Ska man verkligen tolka passagen du nämner som att grisar inte ska ätas utifrån ett judiskt perspektiv? Tycker alla judar det?
Senast redigerad av demokratinazisten 2015-01-22 kl. 21:41.
Citera
2015-01-22, 21:46
Till den som sa att det kunde att ha med trikiner att göra - jag tror du är helt rätt på det.

Skulle inte förvåna mig om det för många århundraden sedan gick runt en massa vanliga grisar i trakterna kring eufrat och tigris - så åt någon familj av de utan att ha tillagat de tillräckligt och så blev de sjuka (trikiner)
Som i alla outbildade samhällen så förstår inte folk utan lyssnar endast på prästen/imamen/byäldsten som först säger "aja baja - gör inte så" men sedan när han märker att det inte hjälper får dra in sin allsmäktige gud i det hela.
och drar man in en religiös aspekt i det hela så att folk håller med utan att ifrågasätta eftersom att allt är ok om en religionen säger att det är det.

sensmoral - jag tror ej heller att muslimer äter gris för att "koranen säger det" - för mig finns ingen logisk förklaring till varför INTE äta gris.

offtopic: testa att fräsa lite bacon i en vanlig köttgryta, låt det puttra länge så det inte syns att det är bacon - jag lovar att alla muslimer ni känner kommer älska det.
(detta har testats flera ggr och fungerar utmärkt, och alla mina muslimska vänner lever och mår bra. de vet såklart inte om det)

Ytterligare offtopic - det här med omskärelse, varför det ?
Min teori är att småpojkar när de var nakna i de varma länderna fick grus innanför förhuden, det blev komplikationer/infektioner och återigen så var det någon "smart" byäldste/präst/imam som kom på att det kan vara läge att ta bort överflödigt skinn som ändå är ivägen - och på så vis slippa infektioner
(som för några hundra år sedan ju faktiskt inte bara gjorde onte utan även kunde vara farligt)
i de kalla länderna var detta inte ett problem eftersom vi inte kunde gå nakna hur mycket vi än ville.

edit: stavfel och annat
Senast redigerad av Diversifiering 2015-01-22 kl. 21:50.
Citera
2015-01-22, 21:47
Bannlyst
FÖrr i tiden så förvarade säljarna köttet under sanden när natten fallit och marknaden stängt, fläskkött blev förgiftat (vet inte de vetenskapliga) så de slutade cutta grisar samt föda upp dem.
Citera
2015-01-22, 21:52
Medlem
thewellovedones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av demokratinazisten
Varför har jag aldrig hört om fläsk som en grej för judar?? Är det här nått judar efterlever idag?

I allra högsta grad. Det som judar får äta kallas för koscher och betyder ordagrant "korrekt" på hebreiska.

Citat:
Ska man verkligen tolka passagen du nämner som att grisar inte ska ätas utifrån ett judiskt perspektiv? Tycker alla judar det?

Ja, det betyder definitivt att man icke får äta griskött om man är jude.
Sedan så finns det liberal judendom som gärna vill modernisera allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in