2015-01-23, 11:20
Medlem
Smurfaaans avatar
Att man inte får äta skaldjur och fläsk är så enkelt att:

Man blev sjuk av skaldjur om det inte åts direkt och med avstånd till sjö/hav så blev det en del promenader och skaldjuren blev dåliga. Man kunde heller inte konservera skaldjur med salt som man kunde med fisk.

Fläsk kunde heller inte konserveras och blev dåligt fort, samt att det var tvunget att vara tillagat rakt igenom.

Koranen, Torah och Bibeln innehåller en guide hur man skulle äta på den tiden. Något som följt med tills idag och som troende tror är Guds vilja för ett sunt liv. Då var det klokt, idag är det idioti för oss.
Citera
2015-01-23, 11:24
Medlem
Mr Bs avatar
Som tidigare skrivet, bara ett sätt att stoppa matförgiftning men dumma muslimerna fattar fortfarande inte.
Citera
2015-01-23, 11:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FriedrichvonHayek
Nej för att han var jude och då var det självklart att inte äta gris. Egentligen om Jesus inte tog ställning i frågan så borde även gris vara orent för kristna. Då borde ju reglerna i GT gälla.

Hur många kristna här äter gris?

Kristna äter gris p.g.a Matteus 15:10-20

10Sedan kallade han till sig folket och sade: ”Lyssna och försök att förstå. 11Det är inte det som kommer in i munnen som gör människan oren. Men det som går ut ur munnen, det gör människan oren.” 12Då gick lärjungarna fram till honom och frågade: ”Vet du att fariseerna tog anstöt av vad du sade?” 13Han svarade: ”Varje växt som inte är planterad av min himmelske fader skall ryckas upp med roten. 14Bry er inte om dem: de är blinda ledare för blinda. Och om en blind leder en blind faller båda i gropen.”
15Petrus bad honom förklara liknelsen för dem. 16Jesus sade: ”Har inte heller ni fattat något ännu? 17Förstår ni inte att allt som kommer in i munnen hamnar i magen och töms ut på avträdet? 18Men det som går ut ur munnen kommer från hjärtat, och det gör människan oren. 19Ty från hjärtat kommer onda tankar, mord, äktenskapsbrott, otukt, stöld, mened, förtal. 20Det är detta som gör människan oren. Men att äta utan att ha tvättat händerna, det gör inte människan oren.”

Allt som är på jorden är från Herren, vilket gör att inget är orent i den meningen att det gör en oförmögen att gå i kyrkan.
Citera
2015-01-23, 12:18
Medlem
SpecialEditions avatar
Den mer korrekta frågan borde vara något i stil med varför folk år 2015 fortfarande lever sin liv efter fabler skrivna för mer än 1.400 år sedan?

I kväll blir det fläskfilé och om jag hinner ska jag langa ner ett par stycken bland halal-köttet
Citera
2015-01-23, 12:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SpecialEdition
Den mer korrekta frågan borde vara något i stil med varför folk år 2015 fortfarande lever sin liv efter fabler skrivna för mer än 1.400 år sedan?

I kväll blir det fläskfilé och om jag hinner ska jag langa ner ett par stycken bland halal-köttet

Frågan är enkel att besvara och svaret är att de gör det för att de tror att det är vad deras Gud vill. Det ger dem lycka och gemenskap och det skadar ingen.
Citera
2015-01-23, 12:31
Medlem
hydrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Judar och Muslimer får äta fläsk, om de är ovetande om läget!
Det är det aktiva valet att stoppa det i munnen som är det felaktiga.

Mera sekulariserade löser det genom att kalla fläsk för "vild kalkon", alla invigda förstår, och nickar jakande..

Religious lifehack.
Ett annat exempel på det är när kurderna krigar mot IS så använder dom kurdiska kvinnor i sin propaganda för att om en kvinna dödar en jihadist så hamnar han inte i himlen.
Citera
2015-01-23, 12:39
Medlem
SpecialEditions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gObbo
Frågan är enkel att besvara och svaret är att de gör det för att de tror att det är vad deras Gud vill. Det ger dem lycka och gemenskap och det skadar ingen.
Religion är orsaken till de flesta konflikterna i världen. Att så många klent begåvade dyrkar och följer påhittade historier borde oroa alla.

Men nästa gång det åskar kanske jag på fullt allvar ska skrika att Thor kommer
Citera
2015-01-23, 12:47
Moderator
HusvagnSvenssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MeanME
Kan ju bero på att bönor är giftiga...
De innehåller lektin som inte är nyttigt för fem öre.
Det finns mycket mat som kan vara farlig. Det är som sagt knappast anledningen till religiösa tabun. Det finns mycket lite rationalitet i att inte äta gris och skaldjur. Religiösa människor kan däremot ha intresse av att rationalisera och försvara sitt irrationella beteende genom efterhandskonstruktioner.

Gris är ett utmärkt och välsmakande djur. Andra människor i Mellanöstern åt det utan problem under den period förbuden utvecklades.
Senast redigerad av HusvagnSvensson 2015-01-23 kl. 12:49.
Citera
2015-01-23, 12:55
Medlem
För att återgå till ämnet och samtidigt avvika från det så tror jag också att det har med trikiner att göra ursprungligen. Man kanske gjorde kopplingen att grisarna var smutsiga, och att det var något med det som gjorde köttet dåligt. Så blev det sedvänja och vävdes in i religionerna, folk är som bekant korkade (nej inte muslimer alla människor oavsett grupp) så hur får man dem att ge fan i att äta gris? Säg att grisar är smutsiga och Gud gillar dem inte, och sen blir det med tiden en djupt rotad uppfattning att "grisar är smutsiga". Jämför tex med renlighetsritualer i flera religioner.

Idag när vi redan är så rena i vardagen blir det ju främst en ritual och ett syfte i sig men tänk på medeltiden,då var det sannolikt av hygienskäl också.

Jag vet flera svenskar som inte äter grisfötter just för att "det är så smutsigt ju, usch". Lite samma grej. Testa att bjuda en svensk på hästkött, eller ännu bättre, hundkött. Sen känner jag både judar och muslimer som helt plötsligt får för sig att ja, varför inte smaka fläskkött det kanske inte är så farligt? Och så testar de en baconskiva och är fast i fläskträsket direkt

Jag skulle personligen aldrig i helvete äta hund, oavsett smak eller något annat. Varför? För det är hundkött, hundar är smutsiga djur som slickar varandra i röven, nej tack. Jag har hört av muslimer jag pratat med att de har samma instinktiva motvilja mot fläsk, det är helt enkelt invant.

Off topic:
Roligt med en tråd om religion/Islam etc som inte är ett inlägg i den ständiga razist/antirazist strömmen på flashback.
Citera
2015-01-23, 13:45
Medlem
SWAGINATIONs avatar
Vet inte om den här teorin redan har skrivits i tråden, men jag tror att det står så enbart för att griskött blir dåligt snabbt i varmt väder (som det är i alla sandländer) och det andra köttet klarar sig bättre i varmare grader.
Citera
2015-01-23, 13:57
Medlem
Euripidess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thewellovedone
Exakt varför förbudet kom till från början vet jag inte men i Toran (de fem Moseböckerna) står det "Du skall endast äta djur som har heldelade klovar och som idisslar, svinet har visserligen heldelade klovar men idisslar inte, det skall du hålla för orent". Islam har jag ingen koll på alls, jag är jude.

Jaha...men fortfarande, VARFÖR? Det verkar relativt hjärndött, er regel om griskött. Det är ju bara en fullständigt godtycklig regel som judar tror är helig. Tack för förklaringen i alla fall.
Citera
2015-01-23, 15:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SWAGINATION
Vet inte om den här teorin redan har skrivits i tråden, men jag tror att det står så enbart för att griskött blir dåligt snabbt i varmt väder (som det är i alla sandländer) och det andra köttet klarar sig bättre i varmare grader.

ja, sen trivs inte grisen så bra ( levande ) i denna värme.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in